• sannaaa

Kvällsrutin för 6månaders

Nu är det dags! Måste få till något bättre till kvällen... vi har två tvillingpojkar på nu strax över 6mån och nu ammas de till söms. Är egentligen inget problem med läggningen (oftast) men känner att jag vill ha något annat på kvällen för vår och deras skull. Som det ser ut nu så får de gröt vid 17, vid 18 klär vi av dem, tvättar, tar in dem i sovrummet och leker en stund i sängen med dem nakna så de får lufta sig lite en stund. Sen ner med rullgargin, på med ren blöja och pyjamas och upp på amningskudden och amma tills de somnat. Då flyttas de över till spjälsängen och sover oftast gott. Behöver rätt ofta gå in en vända efter en liten stund då de vaknar, men då räcker det oftast med att stoppa i nappen så somnar de om och sover sen oftast gott, vaknar vid 6 på morgonen. 

Nu behöver vi lite tips och ideer för en ny kvällsrutin, gärna där de till slut kan somna själva i sängen. Är medveten om att det kan ta ett tag innan det fungerar helt (särskilt när de är två som ska somna och ibland väcks av att brorsan skriker).

Hur gör/gjorde ni? Alla tips är välkomna :) 

• Svar på tråden Kvällsrutin för 6månaders
  • Litenbåt

Ärligt talat så ser inte jag problemet med er nattning. Låter mysigt, lugnt och normalt...

• Lily38
    Litenbåt skrev 2013-04-03 18:54:10 följande:
    Ärligt talat så ser inte jag problemet med er nattning. Låter mysigt, lugnt och normalt...

• Flickan och kråkan
    Litenbåt skrev 2013-04-03 18:54:10 följande:
    Tänkte precis samma sak. Varför förändra något som fungerar så fint.......i en tid då de är på väg in i separationsfasen. 
  • Nordanvinden08

Det verkar ju super som ni har det! Har själv en som är 7månader. Gjorde en liknande process som ni men mitt barn bara vaknar och vaknar...ska bara tutta(tar ej napp) Så nu får hen sova med mig i soffan på kvällen innan jag sover, annars får jag bara ligga i sängen hela kvällen... Tror det är lättare att få dem att somna själv sen när de kanske dricker välling eller äter gröt på kvällen, då blir de riktigt mätta och (förhoppningsvis) sover bättre;)

• sannaaa

Nej, egentligen är det väl inget problem... skulle bara vilja få bort själva delen att de somnar vid amningen. Har inget emot att amma på kvällen. Men skulle bara önska att de åt, var nöjda och sen somnade. och så känns det som vi trissar upp dem först (med leken) och sen bara pang till bröstet och sova... de måste oftast underhållas ganksa mycket på kvällen, blir väldigt griniga annars då de är trötta, har svårt att få dem att sova under eftermiddagen. 

• Natulcien
    sannaaa skrev 2013-04-03 19:27:17 följande:
    Nej, egentligen är det väl inget problem... skulle bara vilja få bort själva delen att de somnar vid amningen. Har inget emot att amma på kvällen. Men skulle bara önska att de åt, var nöjda och sen somnade. och så känns det som vi trissar upp dem först (med leken) och sen bara pang till bröstet och sova... de måste oftast underhållas ganksa mycket på kvällen, blir väldigt griniga annars då de är trötta, har svårt att få dem att sova under eftermiddagen. 
    Jag håller med de andra... Varför ändra på ett fungerande koncept? Ett, tu, tre så slutar det tat fungera, och får man komma på något nytt!
    Jag hade varit superglad om sonen hade kunnat fortsätta att somna av amningen längre än till 5 månaders ålder. Det var så smidigt! Men vid 5 månader så kunde han, plötsligt, inte somna av amningen längre, så då fick vi ligga bredvid och buffa i rumpan och smeka över ryggen, vilket tog mycket längre tid...
  • sannaaa

Det funkar oftast, men inte alltid så vi tyckte väl det börjar bli dags att börja med något annat såsmåningom. Det är i nuläget också i princip omöjligt att sköta nattandet själv (jag kan, om det är en bra kväll). Har ingen lust att bara gå över till att ge välling i sängen och hoppas på att de somnar utav det utan vill får till något vettigt och någotsånär hållbaart. att vagga två till söms i en famn är i stort sett omöjligt ;) behöver något som innebär mat, dags-att-sova-rutiner och sen ner i sängen och sen att de kan somna där. att sitta bredvid och sjunga, hålla hand på mage är inget problem... bara de är nöjda med att ligga i sängen... och så småningom somna in. 

Därför ville jag ha lite tips och ideer om hur andra gör vid läggning. 

• Nordanvinden08

Men testa att göra som du gör nu, men se till att de inte somnar vid amningen utan amma dem mätta och lägg ner dem i sängarna. Sen sitter du/ni brevid med en hand på magen. Gjorde så med mitt första barn när jag ville att hen skulle somna själv. Brukade även ha lite godnattvisor på i bakgrunden då hen sov bättre med ljud. Blev inte så känslig för andra ljud då när hen somnat. Bodde i lägenhet på den tiden med mkt "roliga" grannar... Tillslut visste även hen att det var sängdax när hen hörde musiken.
    Fungerar dock inte med mitt barn nu då hen behöver massor av hudkontakt...men dina barn verkar ju redan trivas i sina sängar precis som min första:)
    Lycka till!

Svar på tråden Kvällsrutin för 6månaders