• Anonym

Pappans orätt till sin dotter!

Familjerätten är väl en del av socialen, kontakta chefen där och ifrågasätt. För det låter väldigt märkligt att det inte skulle gå att ordna umgänge på något sätt. Just t.ex. genom att de träffas någon annanstans än hemma hos henne.

• Anonym

Om mamman bor med sin mamma så är det ju hon om passat flickan. Det kallas väl inte att vara barnvakt om man bor tillsammans med någon. Flicka har ju säkert mycket bra anknytning till mormor, men inte till pappan. 

• Anonym
    h8him skrev 2013-04-04 09:52:55 följande:
    Nej, för att flickan bara får träffa pappa en gång i veckan.
    Ska pappan flytta hem till till mamman då? När barnen är så små så brukar inte umgänget vara så mycket, det kommer ju att ändras i takt med att dottern växer. Det viktigaste är att han finns där regelbundet. 
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 10:11:13 följande:
    Han har heller inte fått ta ut sina pappadagar som han har rätt till vid barnets födsel. När han diskuterade ledigheten med mamman och försökte planera för att kunna umgås med sin dotter fick han till svar : - Varför skulle du vara pappaledig, du kan inte göra något med dom dagarna i alla fall.  Han fick heller inte hennes sista i personnumret för att kunna planera en pappaledighet genom försäkringskassan.  

De tio pappadagarna är inte heliga för just pappan, det är väl bara om man är gift som faderskapet fastställs så pass tidigt. Annars kan vem som helst som avlastar mamman i början ta ut dessa dagar. Angående övrig pappaledighet så har han inga dagar alls om de inte har gemensam vårdnad om barnet. När faderskapet fastställdes - skrev de på om gemensam vårdnad då? Annars är mitt tips att han stämmer mamman på gemensam vårdnad fort som fasen, och hoppas att hon inte hunnit använda upp alla dagarna innan processen är klar... Om han vill vara pappaledig med sitt barn. När han är registrerad som pappa till sitt barn så lär han kunna se om han har föräldradagar att ta ut genom att logga in på sin sida, och han kan även se barnets personnummer där.
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 10:24:28 följande:
    Nej, när dom skulle skriva vårdnaden så hade familjerätten (efter hennes ord) förklarat för honom att vårdnaden inte har någonting med umgänge att göra (vilket stämmer) och att hon automatiskt får ensam vårdnad eftersom han inte bor tillsammans med henne. Då han inte har barn sedan tidigare så förstår jag hur svårt det kan vara att sitta där och bli hela överkörd, men kärringen på FR gjorde i alla fall klart för honom att det inte finns något annat allternativ än ensam vårdnad för mamman eftersom han även inte kan ha barnet varannan vecka nu när hon ammar. Så han skrev aldrig på någonting. Utan har enbart fått mammans rättigheter uppkörda i ansiktet medans han inte har någonting alls med barnet att göra tydligen.   

Nej, förvisso... Men det är fullt möjligt för pappan att när mammans dagar är slut, hämta barnet på morgon och lämna det på eftermiddagen, för att kunna vara föräldraledig med sitt barn. Men hur som helst, så är det helt sant att mamman automatiskt får ensam vårdnad, såvida hon inte väljer att skriva på för gemensam vårdnad. Vilket alltså kan ha nackdelar för henne, t.ex. att hon bara får hälften av föräldradagarna och för att kunna vara ledig ett år så måste hon förlita sig på att pappan skriver över dagar på henne. Hur som helst, om jag var i din sambos situation skulle jag ställa in mig på att kanske inte få någon pappaledighet med barnet, men ändå stämma för att få gemensam vårdnad. Kanske finns det några dagar kvar att ta ut? Och åtminstonde så kan det vara bra att ha gemensam vårdnad för att kunna hindra mamman från att flytta vart hon vill med barnet. Dock är det helt sant att vårdnaden inte har med umgänge att göra, umgängesrätt har han oavsett. Men en gång per vecka låter alldeles för litet, och jag tycker att man redan nu kan göra upp en plan för hur det ska utvecklas. T.ex. när han ska kunna ta med sig barnet bort några timmar - kanske lämpligt när barnet äter annan mat också?
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 11:00:46 följande:
    Tragiskt att det finns så många " pappa hatare" i vårt land! Har inte pappan lika stor rätt till barnet som mamman har, bara för att pappan inte kunde bära barnet 9 månader?Är det inte dom tillsammans som har planerat detta barn, och även ska spendera lika mycket tid till att lära känna barnet?Jag skulle då aldrig i min vildaste fantasi hindra mina barns pappa från att träffa sina barn, 24 timmar om dygnet om han så vill, han kommer för att träffa sina barn, inte för att umgås med mig, och det är en situation som jag själv har satt mig i!    

Det handlar inte om att vara "pappahatare", men ofta finns det ju två sidor av samma mynt. Om din sambo och hans ex har planerat barn, så har de ju trots allt misslyckat med något eftersom under de nio månader som gått från att de glatt och villigt skapade barnet, fram tills barnet föddes så har deras relation gått åt skogen och han har hunnit bli tillsammans och flytta ihop med dig? Kan inte ha varit så roligt, eller lätt för mamman, att hon sitter ensam med alla besvär, all oro, och hela bördan av gravidititeten medan han lever lyckliga familjen med dig och dina barn...? Om han nu vill vara en engagerad och närvarande pappa, skulle han kanske legat jäkligt lågt med relationen med dig, fram tills umgänget var etablerat. Litet korkat av honom alltså, och nu får han möta konsekvenserna av den situation han satt sig i... Men han verkar ändå vara en engagerad pappa, som bryr sig om sitt barn och vill ha en bra relation. Och för att tillvarata sina egna intressen tycker jag att han ska försöka få till ett tätare umgänge, en plan för hur umgänget ska bli lugnare (t.ex. att inte "mormodern" är där och skriker - snart borde de ju kunna träffas ute någonstans, när det blir litet varmare), en plan för när han ska kunna ta med barnet bort några timmar o.s.v. Visar han även lyhördhet och är flexibel, och är beredd på att saker och ting kanske inte kan göras exakt enligt den plan man tänkt ut, så borde det gå bra... T.ex. borde man någon gång efter att barnet är ett år kunna låta barnet sova en natt hos pappan, och stega sig fram dit. Efter 2 år kan det bli två nätter, sedan kanske halva tiden var fast med tätare byten än varannan vecka rakt av o.s.v.
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 11:30:50 följande:
    Tro mig, han försöker hela tiden!Han är inte välkommen dit sålänge någon i hans närhet är förkyld tex, vilket är väldigt enkelt i detta samhälle, framförallt när han bor med två barn. ALLA är förkylda mer eller mindre, och då får han inte sätta sin fot där, han är också bara välkommen dit hennes tider, ingenting går att diskutera, och vad hon nu bestämt är varje lördag mellan 13-15, vilket är väldigt svårt för oss också eftersom vi också har ett liv att planera, två barn, samt att jag jobbar på helgerna och han är hemma med de andra barnen som inte får träffa sitt halvsyskon. Sen att han vill komma dit nån kväll efter jobbet är inte att diskutera enligt henne, eller nån söndag morgon tex.   

Ok, hon verkar knepig. Krävande. Det kan ju låta löjligt, men det är ju också fullt möjligt att hon på något plan vill straffa honom och göra saker och ting besvärligt. Vilket hon uppenbarligen kan. Om det nu är hans barn som står i fokus, så är det väl bara att försöka bemöta hennes argument, ifrågasätta vad hon är orolig för och försöka hitta alternativa lösningar som kanske funkar bättre för båda. Om hon t.ex. vill ha tiden mellan 13-15 på lördagar, fråga henne då om varför den tiden passar bäst, och hör vad hon svarar. Kanske går det då att styra om tiden litet, och då ta hänsyn till hennes argument. Eller liknande. Eller så får man väl helt enkelt säga att "ja, den tiden passar inte mig jättebra, men jag löser det på något sätt för jag vill ju träffa mitt barn", och slänger in att "men jag vill även kunna träffa mitt barn någon mer dag, t.ex. tisdag eller onsdag kväll. Någon gång efter att jag slutat jobba... Får en känsla av att mamman vill att pappan "bevisar" sitt intresse, innan hon vågar låta honom komma alltför nära barnet. Och jag skulle nog, som nybliven mamma, inte anser att han visar intresse, om det är viktigare att passa nya sambons barn medan hon jobbar...
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:03:35 följande:
    Kan vara så.. Min uppfattning är dock en helt annan, att hon hade min sambo för att bli gravid, hon blev gravid och stack. Efter det är han inte värd vatten, han behöver inte ha något umgänge med hennes barn, han behöver inga pappa dagar när hon ändå är sjukpensionär, han behöver ingenting då det är hon som tar hand om sitt eget barn, det är i alla fall så det låter på henne. Även det med gemensam vårdnad, hon kräver ensam vårdnad eftersom barnet ändå aldrig kommer få bo hemma hos oss, och barnenet kommer även aldrig att ha växelvis boende, barnet är skriver hos henne och ska där förbli tydligen...   

Fast då ska han ta kontakt med advokat, och stämma henne för att få gemensam vårdnad. Växelvis boende kan de ha även om barnet är skriven där. Mitt tips är att han stämmer henne så fort som möjligt, innan hon hinner flytta eller likande, och därmed försvåra växelvis boende i framtiden.
  • Anonym

Något säger mig att din inblandning har mycket att göra med varför det går åt helvete med samarbete.....

• Anonym

För det första: Du har inget med detta att göra. Blanda dig inte i, det är tillräckligt meckigt om man har en tvist utan att fler obehöriga (och dessutom partiska) personer blandar sig i.

För det andra: Ja det är helt korrekt att umgänget sker hemma hos mamman. Det är en bebis vi pratar om där mamman är tryggheten och det viktigaste. Det kan låta provocerande, men så är det.
    Och ja, det är korrekt att det sker på mammans villkor just nu då hon har enskild vårdnad. Han lika liten bestämmanderätt om dottern som du har = ingen.

• Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-05 20:37:07 följande:

Stämmer!
    Han får enbart sitta i hennes & mormoderns hus och glo, har inte fått följa med till varken bvc eller något annat som rör barnet, och har heller inte blivit informerad av någonting gällande det, och har tydligen inte med det att göra.
    Flickan har heller inte fått träffa någon från pappans sida, och kommer inte få göra det först tidigast 2-3års ålder enligt mamman  

Så du menar mao att om pappan ringer och frågar vad barnet väger så säger mamman "Nej, det talar jag inte om för dig" eller om han frågar om han får följa med till BVC så säger ho "det får du inte"
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!