• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 09:45:44 följande:
    Familjerätten är väl en del av socialen, kontakta chefen där och ifrågasätt. För det låter väldigt märkligt att det inte skulle gå att ordna umgänge på något sätt. Just t.ex. genom att de träffas någon annanstans än hemma hos henne.

Ja, han ska ringa dom idag igen & ifrågasätta. 

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 09:49:09 följande:
    Varför får han bara träffa barnet 1 gång i veckan? Sen ska han försöka få igenom att umgänget ska ske på annan plats/utan mormor närvarande. Risken finns att mormor förstör barnets anknytning till honom om hon gapar och skriker. Självklart kan han inte dra iväg med barnet på egen hand men att barnet ska få ligga i hans famn, att han ska byta blöja osv är ju självklart kan jag tycka.

Varför skulle han inte kunna ta med henne själv?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 09:56:56 följande:
    Ska pappan flytta hem till till mamman då? När barnen är så små så brukar inte umgänget vara så mycket, det kommer ju att ändras i takt med att dottern växer. Det viktigaste är att han finns där regelbundet. 

Ja, när barnet är 2-3 år enligt kärringen på familjerätten!
    Ska flickan då komma till en ny familj ex varannan helg som hon aldrig har träffat?
    Är det vad som är bäst för barnet?  
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 10:00:55 följande:
    Hon verkar sakna anknytning till pappan och då är det inte lämpligt. Varför är det så bråttom att han får ta med henne bort från mamman?

Flytta hem? Kortare umgängen flera gånger i veckan är vad som brukar rekommenderas.

Så pappor är oviktiga första tiden? Han kan få komma in i bilden när hon är ett år eller sju?

Nejdå, dom har konstigt nog väldigt bra kontakt. 

Det är ingen som har sagt att han ska ta dottern ifrån mamman, utan att han ska kunna ta en promenad med barnvagnen, ta med dottern för att visa upp henne till sina föräldrar, oss i familjen, eller bara sitta med henne nån timma. Det är allt som ifrågasatts. Och det är heller ingen som har hindrat henne från att inte följa med, men hon vägrar, han får inte ta barnet från hennes hem  
  • Anonym (Bonusmamman)

Han har heller inte fått ta ut sina pappadagar som han har rätt till vid barnets födsel.
    När han diskuterade ledigheten med mamman och försökte planera för att kunna umgås med sin dotter fick han till svar :
    - Varför skulle du vara pappaledig, du kan inte göra något med dom dagarna i alla fall.  
    Han fick heller inte hennes sista i personnumret för att kunna planera en pappaledighet genom försäkringskassan.  

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 10:16:30 följande:

De tio pappadagarna är inte heliga för just pappan, det är väl bara om man är gift som faderskapet fastställs så pass tidigt. Annars kan vem som helst som avlastar mamman i början ta ut dessa dagar. Angående övrig pappaledighet så har han inga dagar alls om de inte har gemensam vårdnad om barnet. När faderskapet fastställdes - skrev de på om gemensam vårdnad då? Annars är mitt tips att han stämmer mamman på gemensam vårdnad fort som fasen, och hoppas att hon inte hunnit använda upp alla dagarna innan processen är klar... Om han vill vara pappaledig med sitt barn. När han är registrerad som pappa till sitt barn så lär han kunna se om han har föräldradagar att ta ut genom att logga in på sin sida, och han kan även se barnets personnummer där.

Nej, när dom skulle skriva vårdnaden så hade familjerätten (efter hennes ord) förklarat för honom att vårdnaden inte har någonting med umgänge att göra (vilket stämmer) och att hon automatiskt får ensam vårdnad eftersom han inte bor tillsammans med henne.
    Då han inte har barn sedan tidigare så förstår jag hur svårt det kan vara att sitta där och bli hela överkörd, men kärringen på FR gjorde i alla fall klart för honom att det inte finns något annat allternativ än ensam vårdnad för mamman eftersom han även inte kan ha barnet varannan vecka nu när hon ammar.
    Så han skrev aldrig på någonting. Utan har enbart fått mammans rättigheter uppkörda i ansiktet medans han inte har någonting alls med barnet att göra tydligen.

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 10:17:35 följande:
    Fick inte personnumret? Han kan väl ringa skatteverket och fråga? Allt han behöver är att lyfta luren och fråga dem vilket personnummer hans barn har.

Barnet hade då inte fått något personnnummer eftersom dottern bara var nån vecka när det  här diskuterades första gången
  • Anonym (Bonusmamman)
    SupersurasunkSara skrev 2013-04-04 10:21:08 följande:
    Ett mycket bra förfarande, helt på barnets villkor.

Tycker både pappan och mamman gör lite fel här.

Pappan måste inse att det måste ske på barnets villkor, men en gång i veckan är väldigt lite. Om dessutom mormordern står och gapar är det vad den lilla har i tankarna när pappa kommer, gap och skrik = obehag. Inte bra.

De sista siffrorna kan han ta reda på via skattemyndigheten, det är offentliga uppgifter.
    Dock, mamman har rätt, han kan inte vara pappaledig MED barnet om han inte sitter hemma hos mamman, är man inte MED barnet kan man inte vara pappaledig.

Varannan, var tredje dag någon timme varje gång låter som ett bättre upplägg, en promenad själv kan han väl få ta tycker jag, men inte ta med sig barnet och visa upp, inte än, jag tror inte barnet rä tillräckligt tryggt med honom för det ännu men är han hos barnet ofta så tar det itne lång tid innan hon är det.

Mamman verkar inte vilja ha pappan i sitt och barnets liv så pappan bör ta kontakt med advokat för att få veta sina rättigheter. Han kan också skriva i pappaforumet här, här finns mycket kunskap.      
    Planen var självklart  att han skulle spendera dessa tio dagar med dottern, det är ingen som sagt något annat. Just för att kunna lära känna sin dotter och den nya situationen.

Nej mamman vill inte ha honom där, hon vill inte ha någon pappa till sin dotter, det har vi redan fått klarhet i. Han fick inte ens reda på när det var dags för förlossning vilket hon lovat honom under hela graviditeten, han skulle få vara med, istället fick han läsa på facebook att hans dotter var född, och  mamman vägrade svara i telefonen när han ringde dagarna efter förlossningen.
    Mormorn gjorde även klart för sambon att han var välkommen hem till dom och fika samt se sin dotter för första gången när mamman mådde bra och hade fått en bra kontakt med sin dotter.   
  • Anonym (Bonusmamman)
    SupersurasunkSara skrev 2013-04-04 10:38:57 följande:

Tycker du det är konstigt att inte mamman vill ha pappan hängandes hos henne hela dagarna? Det är antagligen jobbigt även om det skulle vara varannan var tredje dag, men barnets bästa måste komma i första rummet. Ibland kan det vara barnets bästa att inte pappan hänger där, tyvärr, om mamman mår väldigt dåligt av det. Dock kan man nästan alltid komma runt det genom att erbjuda mamman stöd.

Att pappan inte skulle komma förrän mamman hade bra kontakt är inte heller konstigt, de lever inte ihop, dåb lir situationen en helt annan. Dock kunde han ju ha fått se sitt barn iaf .

Förlossningen hade han ingen rätt till, det rä kvinnans kropp, så kvinnan bestämmer vem som får vara med, dockl borde han ha fått komma dit och fått se sitt barn, en ssk hade kunnat bära ut barnet så pappan fick hålla liten stund.  

Tragiskt att det finns så många " pappa hatare" i vårt land!
    Har inte pappan lika stor rätt till barnet som mamman har, bara för att pappan inte kunde bära barnet 9 månader?
    Är det inte dom tillsammans som har planerat detta barn, och även ska spendera lika mycket tid till att lära känna barnet?
    Jag skulle då aldrig i min vildaste fantasi hindra mina barns pappa från att träffa sina barn, 24 timmar om dygnet om han så vill, han kommer för att träffa sina barn, inte för att umgås med mig, och det är en situation som jag själv har satt mig i!    
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!