• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

SupersurasunkSara skrev 2013-04-04 11:19:38 följande:
    Jag hatar inte pappor. Tvärtom, jag hjälper ofta pappor som itne vet vad de ska göra eller vart de ska vända sig för att få sitt umgänge. Däremot ser jag som utomstående att ni (du) bara skyller allt på mamman, pappan har sin del i det hela och får vara lite aktiv.

Visst har pappan rätt att knyta an på barnets villkor som det låter nu är det pappans villkor som ska gälla, och dina. Pappan får ta tag i det hela på rätt sätt helt enkelt och sluta tycka att mamman är dum, mamman tycker antagligen att han är dum.

Ni har fått råd om hur ni ska förfara så sluta gnälla och gör nåt istället, barnet blir större för var dag och ju mer ni drar ut på det desto sämre läge får pappan.    

Tro mig, han försöker hela tiden!
    Han är inte välkommen dit sålänge någon i hans närhet är förkyld tex, vilket är väldigt enkelt i detta samhälle, framförallt när han bor med två barn. ALLA är förkylda mer eller mindre, och då får han inte sätta sin fot där, han är också bara välkommen dit hennes tider, ingenting går att diskutera, och vad hon nu bestämt är varje lördag mellan 13-15, vilket är väldigt svårt för oss också eftersom vi också har ett liv att planera, två barn, samt att jag jobbar på helgerna och han är hemma med de andra barnen som inte får träffa sitt halvsyskon.
    Sen att han vill komma dit nån kväll efter jobbet är inte att diskutera enligt henne, eller nån söndag morgon tex.   
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 11:37:23 följande:
    Förlåt men ni träffades när mamman var gravid. Du har barn sedan tidigare. Du ser dig själv som bonusmamma, och dina barn som halvsyskon till hans relativt nyfödda barn.

Varför har du så bråttom att leka familj?

Du kan väl kanske lösa dina barnomsorgsproblem på annat sätt (som du gjorde innan du träffade din sambo) så han kan få ha det lilla umgänge mamman tillåter utan att behöva stanna hemma med dina barn istället?

Det är absolut inte så att jag ser mig själv som någon bonusmamma, om du nu tänker på mitt nick i denna tråd, snarare tvärtom. Jag har ingen anledning allt till att träffa detta barn, hade han redan haft dottern när han och jag träffades, och jag hade kommit in i hans familj så hade det sett annorlunda ut, men så är inte fallet, " han fick en dotter på posten" och allt jag vill är att han ska kunna lära känna denna flicka, innan dom inser att hon är alldeles för gammal och saker inte kommer tillbaka. Vad jag har lärt mig av mina barn så lär dom sig att krypa en gång i livet, lär sig gå en gång, prata, skratta, cykla .... behöver jag fortsätta? Och det är ingenting som jag hoppas att han missar!
    Han missade en hel graviditet samt en förlossning, behöver han missa mer av sitt ända barns liv?

Jag har min familj, mina barn, en super bra relation med mina barns pappa, som även min sambo har väldigt bra kontakt med, vi planerar barn och lever i en väldigt trygg relation.    
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 11:31:16 följande:

Det handlar inte om att vara "pappahatare", men ofta finns det ju två sidor av samma mynt. Om din sambo och hans ex har planerat barn, så har de ju trots allt misslyckat med något eftersom under de nio månader som gått från att de glatt och villigt skapade barnet, fram tills barnet föddes så har deras relation gått åt skogen och han har hunnit bli tillsammans och flytta ihop med dig? Kan inte ha varit så roligt, eller lätt för mamman, att hon sitter ensam med alla besvär, all oro, och hela bördan av gravidititeten medan han lever lyckliga familjen med dig och dina barn...? Om han nu vill vara en engagerad och närvarande pappa, skulle han kanske legat jäkligt lågt med relationen med dig, fram tills umgänget var etablerat. Litet korkat av honom alltså, och nu får han möta konsekvenserna av den situation han satt sig i... Men han verkar ändå vara en engagerad pappa, som bryr sig om sitt barn och vill ha en bra relation. Och för att tillvarata sina egna intressen tycker jag att han ska försöka få till ett tätare umgänge, en plan för hur umgänget ska bli lugnare (t.ex. att inte "mormodern" är där och skriker - snart borde de ju kunna träffas ute någonstans, när det blir litet varmare), en plan för när han ska kunna ta med barnet bort några timmar o.s.v. Visar han även lyhördhet och är flexibel, och är beredd på att saker och ting kanske inte kan göras exakt enligt den plan man tänkt ut, så borde det gå bra... T.ex. borde man någon gång efter att barnet är ett år kunna låta barnet sova en natt hos pappan, och stega sig fram dit. Efter 2 år kan det bli två nätter, sedan kanske halva tiden var fast med tätare byten än varannan vecka rakt av o.s.v.
    Det var mamman som gick ifrån honom såfort hon blev gravid.
    Och han försökte hela tiden finnas där och stötta henne på alla sätt, men hon vägrade prata med honom, ville inte att han skulle komma förbi och ville inte ha hans hjälp i någonting. Hon frågade heller inte om han ville följa med till barnmorskan eller något annat som rörde deras gemensamma barn.
    Och under hela graviditeten satt hon och klagade på hur hon skulle kunna klara detta barn ekonomiskt, då hon enbart lever på någon form utan sjuk bidrag, han ställde upp och betalade såsom vagn och andra tillhörigheter för barnen som är en självklarhet att barnet måste ha, men hela tiden pratade mamman om henne, hennes ekonomi, hennes fritid med detta barn och alla hennes planer, utan att han fick vara delaktig i någonting förutom en bankman.   
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 11:40:06 följande:

Ok, hon verkar knepig. Krävande. Det kan ju låta löjligt, men det är ju också fullt möjligt att hon på något plan vill straffa honom och göra saker och ting besvärligt. Vilket hon uppenbarligen kan. Om det nu är hans barn som står i fokus, så är det väl bara att försöka bemöta hennes argument, ifrågasätta vad hon är orolig för och försöka hitta alternativa lösningar som kanske funkar bättre för båda. Om hon t.ex. vill ha tiden mellan 13-15 på lördagar, fråga henne då om varför den tiden passar bäst, och hör vad hon svarar. Kanske går det då att styra om tiden litet, och då ta hänsyn till hennes argument. Eller liknande. Eller så får man väl helt enkelt säga att "ja, den tiden passar inte mig jättebra, men jag löser det på något sätt för jag vill ju träffa mitt barn", och slänger in att "men jag vill även kunna träffa mitt barn någon mer dag, t.ex. tisdag eller onsdag kväll. Någon gång efter att jag slutat jobba... Får en känsla av att mamman vill att pappan "bevisar" sitt intresse, innan hon vågar låta honom komma alltför nära barnet. Och jag skulle nog, som nybliven mamma, inte anser att han visar intresse, om det är viktigare att passa nya sambons barn medan hon jobbar...

Kan vara så.. 
    Min uppfattning är dock en helt annan, att hon hade min sambo för att bli gravid, hon blev gravid och stack. Efter det är han inte värd vatten, han behöver inte ha något umgänge med hennes barn, han behöver inga pappa dagar när hon ändå är sjukpensionär, han behöver ingenting då det är hon som tar hand om sitt eget barn, det är i alla fall så det låter på henne.
    Även det med gemensam vårdnad, hon kräver ensam vårdnad eftersom barnet ändå aldrig kommer få bo hemma hos oss, och barnenet kommer även aldrig att ha växelvis boende, barnet är skriver hos henne och ska där förbli tydligen...   
  • Anonym (Bonusmamman)
    liv skrev 2013-04-04 12:40:24 följande:
    Det märks genom ämnet på din TS att du inte begriper ett dugg.. Pappans orätt till sin dotter är fullkomligt ointressant. Hade du skrivit barnets rätt till sin pappa så hade jag kunnat ta dig på allvar.

Man hivar inte runt ett barn till okända människor i flera timmar bara för att de har rätt till det. Det är inte bra för barnet. Oavsett vems spermier det kom ifrån. Spermieconnection gör varken av eller till för en liten bebis.

Skaffar man barn med en kvinna som man inte kan umgås med (eller ens klara en hel graviditet tillsammans med) så är man korkad och självisk. Det kan ju du och den här självuppoffrande goda pappan fundera på.

Om ni hade haft en bättre attityd och inte varit så egoistiska så hade jag gett lite råd och tyckt att visst borde ni kunna ses mer än en gång i veckan osv, men jag blir liksom inte sugen på att ge råd till folk som ser spädbarn som ägodelar. 

Vem har sagt i flera timmar? och vem har sagt att han behöver ha dottern själv?
    Jag ifrågasatte hur han måste sitta och åka ut till henne varje lördag mellan 12-14, det är allt jag har ifrågasatt.
    Självklart är det barnet som har rätt till båda sina föräldrar, det har jag inte sagt någonting om!

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 15:58:29 följande:

Du har alltså inte det behovet men ändå skriver du att bebisen är halvsyskon till dina barn?

Självklart ska han inte behöva missa barnets uppväxt, det har jag redan skrivit, och även gett förslag på vad han kan och borde göra, som är mer konstruktivt än att reta sig på mammans ovilja att ha honom närvarande i dotterns liv. 

Det är något han själv har diskuterat!
    Med tanke på att han och jag planerar barn, jag har två barn sedan tidigare, och vi ev såsmåningom då kommer ha dottern hos oss varannan helg/ varannan vecka / nån kväll i veckan så kommer barnen att växa upp tillsammans som syskon, vilket gäller alla barnen med samma regler under samma tak!  
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:07:16 följande:

Så hur har han tänkt göra för att få gemensam vårdnad, men först och främst ett vettigt umgänge med sitt barn?

Gemensam vårdnad ska inte vara några problem enligt samtalet med familjerätten idag, det finns inga grunder på att dom inte skulle ha genemsam vårdnad, och därför är tid bokat till det!
    Vad mamman säger om genemsam vårdnad är just det att barnet aldrig kommer få bo hos oss, och enligt henne så är gemensam vårdnad varannan vecka och ingenting annat, och eftersom pappan omöjligt kan amma så fungerar inte gemensam vårdnad, och just därför ska hon kräva ensam!
    Så vi får se hur det slutar efter mötet, hoppas bara att hon lägger fram det lika idiotiskt som hon säger till oss  
  • Anonym (Bonusmamman)
    Kjell2 skrev 2013-04-04 16:08:06 följande:
    Om pappan känner att mamman obstruerar barnets möjligheter att få en fungerande relation med honom och han inte får hjälp med detta i familjerätten finns en möjlighet att stämma till tingsrätten. Han kan t ex stämma på gemensamvårdnad och faställt umgänge, tex övervakt till en början med.

Huvudsyftet med stämningen är inte att få ett domstolsbeslut utan mera att driva på processen i familjerätten. Inte ovanligt att när en obstruerande och bråkig förälder inser att allt kan landa i domstol så åka samarbetsviljan och flexibilitetet när det gäller att komma överrrens om ett umgänge.

Det blir tyvär lätt så att när en part märker att obstrurenade och bråkande funkar så fortsätter det. I det läget gäller det att sluta spela med utan att faktiskt driva processen ett steg till, t ex genom en stämning.

Och hur fungerar det med domstolsbeslut osv?
    Rättegångskostnader upp över öronen?
    Är det enda möjligheten för att han om ett par månader ska kunna leka med sin dotter på golvet utan att ha henne hängandes över axeln så är det självklart värt allt!
    I dagsläget har dottern mer kontakt med brevbäraren än sin egen pappa   
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:11:04 följande:

Ni har alltså inte ens haft en relation i ett år, men ni vet med bestämdhet att barnen kommer att växa upp som syskon och att hans barn kommer att bo hos er vh eller varannan vecka eller någon kväll i veckan? Det låter bra. Men hur ska han få igenom det mot mammans vilja? Risken finns att hon flyttar till exempel.

Självklart kan man inte garantera något förhållande, aldrig!
    Vi har köpt hus, vi lever ihop, vi fungerar väldigt bra ihop, så jag ser inga hinder i någonting i vårat liv.
    Och vad ska han få igenom mot mammans vilja?  
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 16:17:07 följande:

Fast då ska han ta kontakt med advokat, och stämma henne för att få gemensam vårdnad. Växelvis boende kan de ha även om barnet är skriven där. Mitt tips är att han stämmer henne så fort som möjligt, innan hon hinner flytta eller likande, och därmed försvåra växelvis boende i framtiden.

Hon kommer inte kunna flytta, om hon inte tar med sig sin gamla mamma. Så den risken är väldigt liten.
    Men det försvårar en hel del annat om hon nu har ensam vårdnad, ta bara dagis tex, hon vägrar låta dottern börja på dagis, det är huliganer som går på dagis, och hon ska absolut inte träffa sådana människor, flickan som växa upp i skogen med mamman och mormor, det är allt hon behöver, så där kommer min sambo inte komma någonstans i framtiden heller, för skulle han ha henne i veckorna i framtiden, så är han i behov av dagis då han jobbar, och med ensam vårdnad bestämmer hon allt sånt.  
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:23:22 följande:

Bebisen är 2 månader och redan diskuterar pappan vikten av att börja dagis? Menar du det? Även om han får gemensam vårdnad, men hon har boendet och pappan umgänge varannan helg, så blir det inget dagis mot mammans vilja. Det kan mamman bestämma på alldeles egen hand.
    Du, läs det jag skrev innan du kommenterar tack!
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:21:37 följande:

Nej men det går fort fram och speciellt med tanke på att han inte ens får ha ett vettigt umgänge med sin dotter än. Det kan bli otroligt svårt för henne att lära känna sin pappa om det dessutom hinner komma in en ny bebis i familjen innan hon är en "normal" familjemedlem på lika villkor, om du förstår vad jag menar. 

Umgänge med sitt barn! En tvist är dessutom väldigt slitsam, både känslomässigt och tidsmässigt men ofta även ekonomiskt. Är ni beredda på det? För mot mammans vilja får han inget umgänge utan att stämma henne för det.  

Nej frågar man henne utan att trycka på, så får han ingenting, då behöver han inte ens höra av sig till henne. Hon skiter  totalt i vem han är eller vad han gör. Så skulle min sambo göra, som tyvärr väldigt många pappor har gjort, och bara skita i sitt barn, och inte vilja kämpa, så skulle han aldrig få höra ett ord ifrån mamman.
    Hon har inte hört av sig en enda gång till honom sedan i somras.
    Förutom att svara när han ringer.

Självklart är han beredd på det, det är hans dotter, och han hoppas ju självklart att han en någongång ska kunna vara pappa på allvar, just idag kommer han bara dit och fikar, ser en bebis ligga i sängen eller i vagnen, mer än så är det inte, sån relation kan man ha till vilket barn som helst, isåfall förstår jag inte varför folk ens funderar på att skaffa barn om det vore så enkelt.
    Men att få lära känna henne, veta hur mycket hon väger, vad hon äter (om hon nu ammas eller inte) hur man byter blöja, dessa små strumpor, se när hon ler, vad som helst, så vill han ju gå igenom det med sin dotter.
    Hur tragiskt vore det inte om det kom en 1årig dotter " och plingade på dörren" som han inte har en aning om vem det är, hur hon fungerar, eller ens vad man gör med en sån?      

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:34:19 följande:

Jag gjorde det och att hon har enskild vårdnad skulle kunna försvåra för pappan längre fram, och att mamman inte vill ha dagis, vilket han tycker att  barnet ska ha, är inget han kommer att kunna påverka ens med gemensam vårdnad, så länge han inte har barnet under veckorna. För en så liten bebis så är det inte troligt att han får annat än helgumgänge dagtid till en början och sen helgumgänge dygnet runt från kanske 1 års ålder. Varannan vecka är långt bort. Så länge mamman har barnet i veckorna så bestämmer hon själv om barnet ska ha dagis eller inte.

Det är ingen som diskuterat dagis förutom mamman!
    Hon hävdar att sambon inte kommer kunna ha sin dotter eftersom mamman vägrar ha henne på dagis, därav hennes ensamma vårdnad! 
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 17:41:34 följande:

Så dagiset är ett ickeproblem som du stör dig på?

Det kan hon väl hävda? Det stämmer ju, tills den dagen han ev. har en dom på umgänge under vardagarna.

Hennes enskilda vårdnad har inget med saken att göra, även om hon, och pappan, tror det.    

Jag stör mig absolut inte på dagis frågan!
    Mer än att hon hävdar att gemensam vårdnad innebär varannan vecka rakt av, och att han idag, )när dottern är två månader och då inte kan börja på dagis),  inte kan ta hand om sin dotter
  • Anonym (Bonusmamman)
    nevermind skrev 2013-04-05 00:42:59 följande:
    Nyfiken på det här med dagis: Var ska dottern vara sen när mamman börjar jobba??

Enligt mamman kommer hon aldrig att börja jobba, så seriöst är det tyvärr
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 19:17:57 följande:
    Okej så hon har ingen koll på vad gemensam vårdnad är? Då kanske det är läge att hon får information om det? Det är väl klart att dottern inte kan börja bo varannan vecka när hon är 2 månader? Har pappan verkligen föreslagit det?

Nej pappan har absolut inte förslagit det, det är mammans ord, som lyder exakt
    :" om vi ska ha gemensam vårdnad så får du ha din dotter varannan vecka direkt, då gemensam vårdnad innebär varannan vecka och inget annat!"
  • Anonym (Bonusmamman)
    nevermind skrev 2013-04-05 07:10:55 följande:

Tack. Läste det lite försent...

Så hon har gnällt från dag 1 om sin dåliga ekonomi men barn ska hon ha?? White trash-brud... 

Exakt, och hon gnäller fortfarande!
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-05 09:35:16 följande:
    "Dum i huvudet"? Varför? Att hon inte främjar barnets kontakt med sin pappa verkar solklart. Men varför hon begränsar umgänget har vi faktiskt bara Ts version på. Igen vet vad som försiggår i mammans huvud. Kanske har hon skäl att umgänget inte ska vara större?

Det enda pappan kan göra för att få mer umgänge med sitt barn, mot mammans vilja (nu när han inte ens har familjerättens stöd i att han borde ha mer umgänge) är att stämma henne och försöka få mer umgänge på den vägen.

Anledningen (vad vi tror) är att hon inte vill att pappan ska vara för delaktig i barnet, för att flickan inte ska skapa en stark relation till sin pappa. Mamman har tydligen växt upp med en pappa som aldrig brydde sig, och hon tror på fullaste allvar att alla pappor är lika dana, och att min sambo en dag bara kommer skita i barnet
  • Anonym (Bonusmamman)
    liv skrev 2013-04-05 09:45:58 följande:
    Jo. Du har skrivit att det handlar om pappans rätt till sitt barn. Vad ni vill vad ni tycker vad ni vill ha. Du har inte skrivit ett ord om vad som är bäst för barnet.

Det bästa för flickan (och mamman såklart ) är att dom från början får en tät och bra relation, så att flickan växer upp med både en mamma och en pappa vid sin sida, att dom en dag kan komma överrens och se det bästa för sin gemensamma dotter
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (suck...) skrev 2013-04-05 10:02:30 följande:

Ja, dum i huvudet för att hon inte hjälper sitt barn att få en relation med sin pappa. För att hon inte vill att hennes barn ska vara trygg med sin pappa, och inte ens få bo med honom och sina syskon. Hon förstör för sitt barn, då tycker jag att man är rätt dum i huvudet.

Två timmar i veckan alltså, om jag har läst rätt, sitter han i hennes lägenhet och glor. Får knappt hålla i barnet. Får barnet ha pappa med sig på BVC? Får barnet träffa och lära känna sin familj på pappans sida? 

Stämmer!
    Han får enbart sitta i hennes & mormoderns hus och glo, har inte fått följa med till varken bvc eller något annat som rör barnet, och har heller inte blivit informerad av någonting gällande det, och har tydligen inte med det att göra.
    Flickan har heller inte fått träffa någon från pappans sida, och kommer inte få göra det först tidigast 2-3års ålder enligt mamman  
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!