SupersurasunkSara skrev 2013-04-04 10:56:24 följande:
Har de något umgängesavtal? Bryter mamman mot det genom att inte skicka iväg barnen (nioåringen, trettonåringen går inte direkt att tvinga längre) så kan hon få betala vite.
Finns inget avtal så är det tyvärr inte mycket han kan göra annat än att antingen gå med på kraven och fostra små vidriga ungar eller så kan han säga: Vet ni vad, jag alskar er, men om jag måste köpa tid med er så får det vara. Och så kan han gå till tingsrätten och försöka få till ett skriftligt avtal. Men som sagt, ju äldre barnen blir desto mindre går det att tvinga dem.
Vad är det som gör att helgerna är tråkiga hos pappa? Sitter han vid datorn jämt eller gör de saker ihop? Man måste inte göra saker som kostar, men mysa ihop, kolla på tv, gå ut och spela spel, det finns massor med saker man kan göra.
Självklart har han det men det rättsliga är det ju skitsamma med i det här sammanhanget tycker vi båda. Vad ska han vinna på det? Det här handlar ju om att mamman inte är med och stöttar upp honom i det här. Hon borde tvinga dom och förklara varför. Om barnen inte vill, ska rätten tvinga dom? Förstår du vad jag menar? Dom måste ju vilja, för att dom älskar och saknar pappa inte för att han har ett bankomatkort.
Just nu väljer han det första alternativet. Han går med på vad som helst för att dom ska komma. Dom får bli vidriga, bara han träffar dom. Personligen tror jag inte att han i längden skulle förlora på att sätta ner foten. Dom skulle sakna honom, han är ju deras pappa. Men dom behöver förstå att man inte kan ta honom för givet hela tiden, att han också har känslor.
Helgerna är inte tråkiga, mysfredagar med massa god mat som dom önskar, godis och det dom vill kolla på på tv. Lördag som är heldag då är det alltid antingen bio/lekland/badhus/shopping och stan på schemat. Ibland träff med vänner om dom så vill. Han släpper allt för dom. Han pratar, umgås och ligger i sängen med dom och pratar alltid i minst 30 min innan dom somnar. Jag hade gärna själv haft en sån pappa när jag vuxit upp :)
Det handlar lite om att dom har förstått att pappa ligger i underläge. Pappa köper allt för han älskar dom. Och så har mamma berättat för dom att det är 'mamma som bestämmer' så de är väldigt medvetna om allt.