• Dr Mupp

När lillebror är jobbig.

Hur löser man det egentligen när storasyskonen tycker att lillebror är apjobbig. Vilket han förövrigt är. 

Storasyskonen 6 och 8 leker bra tillsammans. De bygger lego och har samma intressen. Lillebror 3 år vill vara med, men förstör. Det gör att storebröderna blir irriterade och vill att han går iväg vilket leder till att lillebror visar sin besvikelse genom att börja kasta saker och slåss. 

Jag förstår att lillebror vill vara med. Han vill ju vara med sina syskon. Jag förstår också att storasyskonen inte vill ha med honom. Hur kompromissar man?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden När lillebror är jobbig.
  • skogsvitter

Hur förstör han som då? River han det de bygger? Eller grejar han runt med annat och stör dem? Jag skulle nog gå dit och sätta mig en stund med dem när det blir sådär jobbigt och försöka se till att de kan samsas alla tre.

• Dr Mupp
    skogsvitter skrev 2013-04-04 10:37:26 följande:
    Hur förstör han som då? River han det de bygger? Eller grejar han runt med annat och stör dem? Jag skulle nog gå dit och sätta mig en stund med dem när det blir sådär jobbigt och försöka se till att de kan samsas alla tre.
    Han snor alla legogubbar och tar sönder byggen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • linjes

Han kanske inte behöver vara med på allt,det är ju en viss skillnad på ålder...Han förstör ju leken och det är ju inte roligt för någon av dom

• Butterflie

Jag håller med skogsvitter, du får vara med och en 3åring vet oftast att man inte får göra sönder eller kasta saker. Så när han väl gör så, prata med honom och låt honom få vara med annars kommer det bara att fortsätta, han vill ju så klart ha sina syskons uppmärksamhet vilket han får då han förstör eller kastar saker.
    Få de äldre syskonen att släppa in honom, få dem även att förstå att en 3åring inte leker på samma nivå men att det inte gör någonting.

• skogsvitter
    linjes skrev 2013-04-04 10:41:15 följande:
    Han kanske inte behöver vara med på allt,det är ju en viss skillnad på ålder...Han förstör ju leken och det är ju inte roligt för någon av dom
    Fast samtidigt kommer det inte bli bättre av att utesluta ett av barnen ur leken och dessutom som vuxen stå på de äldres sida och faktiskt vara delaktig i att stänga honom ute, det kommer istället bara bli värre.
  • skogsvitter

Däremot är det självklart inte OK att förstöra. Jag skulle se till att vara på plats, prata med 3-åringen och förklara att de inte vill leka tillsammans om han förstör. Gör han det ändå så får man givetvis ta honom ur situationen, men jag skulle sitta intill och försöka göra 3-åringen delaktig i legot, hjälpa till att bygga, visa hur man kan göra osv. Istället för att bara säga att han inte får.

Som sagt, han vill ju ha uppmärksamheten och det är därför han gör så.

• linjes
    skogsvitter skrev 2013-04-04 10:43:42 följande:
    Fast samtidigt kommer det inte bli bättre av att utesluta ett av barnen ur leken och dessutom som vuxen stå på de äldres sida och faktiskt vara delaktig i att stänga honom ute, det kommer istället bara bli värre.

skogsvitter skrev 2013-04-04 10:43:42 följande:

Fast jag anser ändå att inte att lillebror måste vara med på allt bara för att dom är syskon...om det blir värre ja då är det kanske dag att tänka lite på uppfostran :)
  • skogsvitter
    linjes skrev 2013-04-04 10:46:41 följande:

Fast jag anser ändå att inte att lillebror måste vara med på allt bara för att dom är syskon...om det blir värre ja då är det kanske dag att tänka lite på uppfostran :)
    Nej givetvis inte, men i detta fall vill han ju vara med och leka och då får man ju försöka få till en situation som fungerar för alla tre. Jag är övertygad om att det ändå finns en uppsjö situationer där syskonen gör olika saker

Förövrigt är det inte så himla stor skillnad mellan 3 och 6 år. Mina två har strax den skillnaden, de är 2,5 och 5,5 år nu. De leker alldeles ypperligt tillsammans för det mesta. Klart att man kan få tre syskon att leka tillsammans, men man måste ju agera förälder och styra upp det ibland, med hänsyn till alla tre. Bara för att han är minst ska inte han bli utesluten med det som grund, då skapar man verkligen avundsjuka och konflikter mellan syskon i onödan. Enligt mig är han absolut inte för liten eller för stor skillnad i ålder för att kunna leka med sina äldre syskon. Lillebror är inget skällsord!
  • Dr Mupp

Vi jobbar mycket med att storasyskonen ska släppa in honom i leken och låta honom bygga också, men de tycker han förstör om han bygger fel. Sen har han ju sönder en del byggen av misstag. Tex så är det ju lätt att ha sönder en legobil om man är lite oförsiktig. 

Det fungerar tex oftast mycket bättre när alla leker med duplot eftersom storastsyskonen då leker med honom snarare än med varandra.  

• LottaF

Varför kan inte han leka med duplot och de stora med lilla legot. Så lekte våra 2 pojkar hemma i dörröppningen. Lilla legot på ena sidan och stora på andra och storebror som är 4 år äldre satt i dörr hållet mest byggde han sitt egna men lite med lillebrors duplo också. Detta var en ide som han kom på själv eftersom lillebror älskade att bygga men oftast förstörde utan att mena något illa. Nu kanske inte en dörröppning fungerar då de är 3 men på något sätt borde ni kunna lösa det så alla 3 bygger tillsammans på sina egna villkor med stort och smått. Lycka till.

Svar på tråden När lillebror är jobbig.