• Svar på tråden Intressant om förskolestart
  • chatnoir
    Tow2Mater skrev 2013-04-05 05:06:53 följande:
    Linken handlar om adoptivbarn som borjar fsk. Varfor mer specifikt ar det intressant?
    Länken handlar om att det är viktigt att tänka på att adoptivbarn behöver (mycket) tid hemma innan de börjar fsk, gäller även barn som är äldre vid adoptionen. När man adopterar äldre barn är det vanligt att omgivningen tycker att barnet borde börja fsk så snart som möjligt och många börjar också ganska snart efter att man har kommit hem. Jag tycker det är viktigt att uppmärksamma att det kanske inte alltid är det bästa, att barnet behöver tid för att vänja sig vid vad det är att leva i en familj.

  • Seven Costanza
    Tow2Mater skrev 2013-04-05 05:06:53 följande:
    Linken handlar om adoptivbarn som borjar fsk. Varfor mer specifikt ar det intressant?

    Nu är ju inte jag TS men eftersom tråden ligger under adoption-förälder så tolkar iaf jag det som att TS menar att det är intressant om man är förälder till ett adoptivbarn (eller t ex har adopterade runt sig på annat sätt) inte att det nödvändigtvis är specifikt intressant för alla... Även om jag kan tycka att den allmänna kunskapsnivån om adoption inte är så hög i Sverige, och då kan det ju vara bra att informera sig om sådant som rör adopterade så att man inte propsar på adoptivföräldrar de normer som man anser gäller för biologiska barn, t ex hur gammal man bör vara vid förskolestart.
  • Tow2Mater
    chatnoir skrev 2013-04-05 16:11:02 följande:
    Länken handlar om att det är viktigt att tänka på att adoptivbarn behöver (mycket) tid hemma innan de börjar fsk, gäller även barn som är äldre vid adoptionen. När man adopterar äldre barn är det vanligt att omgivningen tycker att barnet borde börja fsk så snart som möjligt och många börjar också ganska snart efter att man har kommit hem. Jag tycker det är viktigt att uppmärksamma att det kanske inte alltid är det bästa, att barnet behöver tid för att vänja sig vid vad det är att leva i en familj.

    ok, ja det har du rätt i.
  • Tow2Mater
    Seven Costanza skrev 2013-04-05 16:20:21 följande:

      och då kan det ju vara bra att informera sig om sådant som rör adopterade så att man inte propsar på adoptivföräldrar de normer som man anser gäller för biologiska barn, t ex hur gammal man bör vara vid förskolestart.
    Absolut! Tack for forklaringen.
Svar på tråden Intressant om förskolestart