Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?

Ja, det är dumt. Ofta har både Klarna och t ex Ellos en massa uppläggningsavgifter och aviavgifter som gör att det blir hundralappar/tusenlappar dyrare än vad det blir att betala av allt direkt.

Jag ska erkänna att förra våren hade vi dålig ekonomi, jag gjorde då det dumma att jag köpte barnens nya kläder på Ellos. Tror jag handlade för 2000 kr och hade min avbetalningsplan klar i huvudet, skulle betala typ 500 kr per månad. Problemet är att barn växer fort, så jag hade inte råd att betala så mycket hos ellos, samtidigt som jag tvingades köpa nya barnkläder....Jag har ett år senare fortfarande kvar min skuld. Har räknat ut att jag betalat ca 600 kr i bara ränta och aviavgift under året. Det är helt sjukt. Kommer aldrig att göra om det. Räntan på Ellos är typ 34% och då är det bättre att ta något annat lån (medlemslån?) för att köpa kläder eller t ex handla på Mastercard och betala den skulden med efterföljande barnbidrag eller dyl. Eller att man handlar begagnade barnkläder.

• Anonym (Emma)
    Anonym (student) skrev 2013-04-04 18:00:57 följande:
    De va något i den stilen jag tänkte.. Fast betala hela summan när vi kommer hem från semestern. 
    Ni måste då hålla strikt i semesterkassan. Risken finns att ni åter några glassar för mycket och då skjuter upp fakturan när ni kommit hem och är du student dröjer det ju ett bra tag in på hösten förrän du då får några pengar alls. Det är egentligen bättre att betala kläderna nu och att rätta mun efter matsäck på semestern.
Svar på tråden Handla kläder på avbetalning? Bra eller dåligt?