• Blixa

Klippa naglar på aspis

Hej! Min son har Aspbergers och hatar att klippa naglarna. Hittills har vi haft en överenskommelse om att jag klippt dem när han sover, men nu har han börjat bli mer lättväckt och det funkar inte längre. Någon som har tips?

• Svar på tråden Klippa naglar på aspis
  • Philippa

Tja.. ni har ju inget val. Bara att klippa och hoppas det går fort.

Min son har autism och pappa får hålla i honom medan jag klipper snabbt... sedan är det över  

• Blixa

Ja, det är väl sista utvägen. Känner bara att det måste finnas något sätt som inte känns som ett övergrepp...

• W Goldberg

Sätt på en film han älskar och låt honom slappna av i soffan en stund. Sitt bredvid, och när han kommit in i filmen tillräckligt så tar du handen och klipper. Funkar även få fötter. 

Kan tänkas det är olika mellan barn, kanske du berättar innan vad du ska göra så att sonen ändå är beredd, eller så blir han så avslappnad av filmen att det inte spelar någon roll.

Har funkat för oss.

• Blixa

Tack för tips! Jo, han vill absolut vara förberedd. Kan kanske funka att vi kommer överens om att jag klipper medan han gör något kul, t ex spelar Minecraft. ;)
    Jag pratade med honom i morse om att det har blivit svårt att klippa på natten, så han vet om det.

• W Goldberg

Får hoppas det går.
    Minecraft är ju lysande. Då är han helt säkert djupt inne i spelet. 

• Litet My

Fungerar det att fila om han får fila själv (med stöd) några dagar i veckan som rutin?

• anna tuva

Fråga honom vad han tycker att nagelklippningen skulle vara värd. Exempel, se en bra film, tv spelande eller en godisbit kanske. Hoppas ni hittar något gemensamt som funkar!

Lycka till!

• Blixa

Nagelfil skulle också kunna vara en användbar väg. Tack litet My! :)

Belöningar funkar inte alls på min lille; vill han inte så vill han inte.

• Philippa
    Blixa skrev 2013-04-05 08:59:00 följande:
    Ja, det är väl sista utvägen. Känner bara att det måste finnas något sätt som inte känns som ett övergrepp...

Vad menar du? Tycker du jag utsätter mitt barn för ett övergrepp?
Svar på tråden Klippa naglar på aspis