Klippa naglar på aspis
Hej! Min son har Aspbergers och hatar att klippa naglarna. Hittills har vi haft en överenskommelse om att jag klippt dem när han sover, men nu har han börjat bli mer lättväckt och det funkar inte längre. Någon som har tips?
Hej! Min son har Aspbergers och hatar att klippa naglarna. Hittills har vi haft en överenskommelse om att jag klippt dem när han sover, men nu har han börjat bli mer lättväckt och det funkar inte längre. Någon som har tips?
Ja, det är väl sista utvägen. Känner bara att det måste finnas något sätt som inte känns som ett övergrepp...
Tack för tips! Jo, han vill absolut vara förberedd. Kan kanske funka att vi kommer överens om att jag klipper medan han gör något kul, t ex spelar Minecraft. ;)
Jag pratade med honom i morse om att det har blivit svårt att klippa på natten, så han vet om det.
Nagelfil skulle också kunna vara en användbar väg. Tack litet My! :)
Belöningar funkar inte alls på min lille; vill han inte så vill han inte.
Philippa: Jag menar att jag och min son tycker att det känns som ett övergrepp att hålla fast och göra något mot hans vilja.
Jag vill i möjligaste mån undvika det.
Bananfläckar är allvarliga saker. ;) Vi har problem med "fula" kläder. Väldigt svårt för oss föräldrar att hålla reda på vilka färger som är fula i kombination med andra.
Rutintänket är nog en bra ingång... En rutin ifrågasätts aldrig här hemma! :)
aek: Jag är så tacksam att hårklippning funkar på min lille! Naglarna räcker som utmaning.
Jag har nu tagit upp idén om att fila istället för klippa. Han är försiktigt positiv kan man säga. Medan han spelade Minecraft funkade inte alls. Jag "störrde" honom då. :)
kaffemamma: Han säger att det gör fysiskt ont. Det är egentligen en ganska medgörlig kille vi har och han har gjort flera försök att faktiskt låta oss klippa naglarna. Vi har ibland kunnat klippa en nagel och sedan gråter han och säger att det gör jätteont. :(
kaffemamma: Tack för lästipsen! Jo, jag tar ju honom på allvar och det gör det svårt. Upptäckte att han var väldigt trött i fredags, så då kunde jag klippa medan han sov igen! :)
kaffemamma: Superintressant uppsats! Den ger förklaring till massor av min sons beteende; bl a tuggar på tröjor, kan inte vara i ett rum om han upplever en negativ lukt, älskar karuseller m m. :)
liten grå mus: Ingen fara! :) Tack för att du engagerar dig. Jo, jag har också upptäckt att han sover hårdast ca 30 minuter efter att han somnat. Men nu vaknar han allt lättare (7½ år gammal). Fredag kväll verkar vara min bästa chans! :)