Inlägg från: Anonym (Hemska mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hemska mamman)

Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan

Jag var på stan med mitt minsta barn (i vagn) och min stora flicka (4 år) Fyraåringen brukar få ha blöja när vi går på utflykt, för det händer en del olyckor.

Vi stod och väntade på bussen när hon blev kissig, det fanns ingen toalett i närheten och jag såg bussen komma. Jag sade till henne (vänligt) att "du kan kissa i blöjan, det gör inget". Hon ville ju inte det men jag sade att då fick hon hålla sig en stund till eller kissa i blöjan. Vi behövde komma med bussen.

Då får jag världens utskällning av en annan mamma som tycker att jag är barnmisshandlare och att jag kränker mitt barn och allt möjligt. Jag blev jätteledsen.

Gjorde jag så fel?       

• Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan
  • Anonym (Hemska mamman)
    Anonym (njae) skrev 2013-04-05 09:50:49 följande:
    Nja, en fyraåring med blöja? Kanske bör du vara mer 'tjatig' om att gå på toaletten med henne tills hon börjar säga till själv. Låter lite som lathet från din sida om inte barnet har något som gör att hon inte känner att hon är kissnödig.
    Du kanske kunde ha formulerat dig på ett annat vis, men fel kan jag inte direkt se att du gjorde.

Hon har inte blöja hemma eller i förskolan, men när vi är ute som då. Jag är inte lat, inte hon heller.
  • Anonym (Hemska mamman)

Jag ser att de flesta verkar tycka att jag är så hemsk som jag utmålades. Trodde inte att det var så förskräckligt. Och ja, vi hade fått vänta en timme på nästa buss, det är inte så roligt när man ska hem och amma en liten bebis. Det är klart man kan ha blöja "selektivt" när barnet är på väg att bli torrt men inte riktig är det. Hemma har jag aldrig blöja på henne på dagen och inte i förskolan heller, men i vissa lägen kan det vara en trygghet.

• Anonym (Hemska mamman)

Men herregud, jag tvingade henne inte att kissa i blöjan, jag sa bara att hon hade blöja på sig och att det var okej att kissa i blöjan. Hon fick naturligtvis hålla sig, men vi hann inte kissa just då. Och ja, jag kan tycka att det är bättre att få kissa i en blöja än att sitta på en buss med kiss i byxan.

• Anonym (Hemska mamman)
    Anonym skrev 2013-04-05 10:32:52 följande:
    1) En 4-åring ska inte behöva blöja alls!!!!

2) Skulle DU gå med på att kissa på dig bara för att ditt sällskap inte iddes hitta en toalett? Nej, just det!

3) Bristande respekt - en 4-åring är en medveten, tänkande individ som kan minnas det här resten av livet. Förstår du vilken psykisk misshandel det är att tvinga ett så stort barn att kissa på sig? Jösses.

Du beter dig illa, TS. Fasligt illa. Istället för att tvinga ett alldeles för stort barn att kissa i blöjan, så borde du lära dig hur man uppsöker en toalett.

Får man fråga hur länge du tycker att det är acceptabelt att bli tillsagd att kissa i blöjan? Tills man är 10 år eller?

Hoppas att du blir utsatt för detta på ålderdomshemmet - tillsagd av personalen att kissa på dig, eftersom de inte har tid att gå med dig till toaletten! Hoppas att du inser då hur ovärdigt och hemskt det är att bli tvingad att kissa i blöja när man inte vill!!!

Jag ska väl inte in på ålderdomshem på många år hoppas jag.

Skillnaden mellan en vuxen och ett barn är att en vuxen inte kissar på sig direkt.
  • Anonym (Hemska mamman)
    aksj skrev 2013-04-05 14:22:39 följande:
    Beroende på barn så har jag två olika svar: Om barnet är som de flesta barn (och min yngsta dotter) d v s blivit torr runt 2,5 års ålder och kan kissa på beställning så tycker jag att du agerade helt galet. Om din fyraårig däremot är som mitt älsta barn, d v s torr vid 3,5 år och kan absolut inte kissa innan hon blir kissnödig så förstår jag precis varför du bad henne kissa i blöjan. Jag har sagt samma sak massor av gånger. Om det är fråga om sekunder mellan man kommer på att man behöver kissa och man faktiskt gör det finns inte många alternativ om man befinner sig i stadsmiljö.

Tack! Så är det!
  • Anonym (Hemska mamman)
    liv skrev 2013-04-05 22:18:30 följande:
    En trygghet?? Är du inte klok eller? Jag utgår ifrån att du sätter blöja på dig själv och trivs med att kissa ner dig?

Det är klart jag inte gör. Lite skillnad på 4 och 25 år lr?
  • Anonym (Hemska mamman)
    Anonym skrev 2013-04-06 09:09:06 följande:
    Att säga åt barnet att kissa i blöjan är att hämma barnets utveckling. En 4-åring ska ALDRIG få hör att det är okej att kissa i blöjan. En 4-åring ska lära sig att sluta med blöja.

Om 4-åringen blir kissnödig precis innan bussen kommer, så får du säga åt honom att träna på att hålla sig så länge han kan! Kissar han på sig så gör han (och då finns blöjan som skydd), men varför i hela världen säga åt ett så stort barn att det är okej att kissa i blöjan, när du borde säga åt honom att träna på att hålla sig istället?!?

Ok, det kanske var onödigt, men jag ville ju bara säga att det inte var nån fara.
  • Anonym (Hemska mamman)
    Jojile skrev 2013-04-06 09:27:55 följande:
    Om det hade varit du som blev akut kissnödig och ni hade missat bussen om du hade gått på toa, men det hade varit i princip omöjligt för dig att hålla dig, hur hade ni gjort då?

Jag tror jag har bättre koll på min blåsa än så...
  • Anonym (Hemska mamman)
    Skopan skrev 2013-04-06 13:59:51 följande:
    Brukar barnet ha problem att hålla sig när ni är ute ?

Det finns ju faktiskt barn som är sena i just kontrollen över kisseriet.

Det är klart, Annas skulle jag väl inte ha blöja på henne.
Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan