• Anonym (Hemska mamman)

Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan

Jag var på stan med mitt minsta barn (i vagn) och min stora flicka (4 år) Fyraåringen brukar få ha blöja när vi går på utflykt, för det händer en del olyckor.

Vi stod och väntade på bussen när hon blev kissig, det fanns ingen toalett i närheten och jag såg bussen komma. Jag sade till henne (vänligt) att "du kan kissa i blöjan, det gör inget". Hon ville ju inte det men jag sade att då fick hon hålla sig en stund till eller kissa i blöjan. Vi behövde komma med bussen.

Då får jag världens utskällning av en annan mamma som tycker att jag är barnmisshandlare och att jag kränker mitt barn och allt möjligt. Jag blev jätteledsen.

Gjorde jag så fel?       

• Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan
  • h8him

Går det väldigt sällan bussar eftersom du inte kunde följa dottern till en toalett?Obestämd Ni kanske gör för långa utflykter i toalettlöst land om det är så att hon inte kan hålla sig under tiden ni är borta.

• Anonym (Elli)

Jag hade nog också reagerat men inte vågat säga något åt dej, fyraåring med blöja? Seriöst? Lathet skulle det nog kallas av de flesta... Jag skulle kanske ha börjat undra om hon hade något funktionshinder förstås om det hade varit jag som stått bredvid och hört er. Olyckor händer när barnet blir torrt, så är det bara och det får man ta sig igenom.

• långstrump

"Mamma vill inte vänta på nästa buss så du får kissa på dig." Ja, det är ganska ojuste och kränkande mot en fyraåring

Jag vet att det inte var de du sa men det var så det blev.

• PinkSugar

Ingen som bor i en liten stad där bussen kanske enbart går två gånger om dagen? Ska man då missa den ena och sedan stå och vänta i mellan 6-18 timmar på nästa buss?

• Anonym (Elli)
    PinkSugar skrev 2013-04-05 10:22:43 följande:
    Ingen som bor i en liten stad där bussen kanske enbart går två gånger om dagen? Ska man då missa den ena och sedan stå och vänta i mellan 6-18 timmar på nästa buss?
    Kommentarerna om att vänta på nästa buss reagerade jag också på, är ju inte sagt att nästa buss går överhuvudtaget heller. Men det gör inte resten mindre fel för det, man planerar, besöker toaletter ofta, uppmanar barnet att försöka hålla sig om det inte finns en toa i närheten, och har inte blöja på en fyraåring bara för att det är bekvämast för föräldern.
  • Anonym (Tonårsmamma)
    Dr Mupp skrev 2013-04-05 10:03:57 följande:
    Du sätter alltså på blöja på din torra fyraåring för att du inte orkar/vill fixa toabestyren på annat sätt. Stackars barn. 

Hur länge hade du tänkt sätta blöja på henne för din lathets skull? 
  • Dimitra
    PinkSugar skrev 2013-04-05 10:22:43 följande:
    Bor man så till kan man väl ha lite framförhållning? Gå till en toalett 20 minuter innan bussavgång och "testkissa". Funkar för de flesta föräldrar med nytorra barn Drömmer
    The Dimitra universe.
  • Anonym

Ja, jag tycker du gjorde helt fel och jag tycker synd om din dotter  

• Anonym

1) En 4-åring ska inte behöva blöja alls!!!!
    2) Skulle DU gå med på att kissa på dig bara för att ditt sällskap inte iddes hitta en toalett? Nej, just det!
    3) Bristande respekt - en 4-åring är en medveten, tänkande individ som kan minnas det här resten av livet. Förstår du vilken psykisk misshandel det är att tvinga ett så stort barn att kissa på sig? Jösses.

Du beter dig illa, TS. Fasligt illa. Istället för att tvinga ett alldeles för stort barn att kissa i blöjan, så borde du lära dig hur man uppsöker en toalett.

Får man fråga hur länge du tycker att det är acceptabelt att bli tillsagd att kissa i blöjan? Tills man är 10 år eller?

Hoppas att du blir utsatt för detta på ålderdomshemmet - tillsagd av personalen att kissa på dig, eftersom de inte har tid att gå med dig till toaletten! Hoppas att du inser då hur ovärdigt och hemskt det är att bli tvingad att kissa i blöja när man inte vill!!!

Svar på tråden Fick skäll för att jag bad mitt barn kissa i blöjan