Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?

Äter hon själv eller matar ni?

När de är redo för vanlig mat och hur de klarar bitar är väldigt individuellt. Min yngsta ammade i praktiken helt tills han var 8 månader. Därefter började han lite smått med plockmat och det gick jättefort. Min äldsta började med vanlig mat när han var 5 månader drygt, så långt före lillebror, men han hade däremot besvärligt med bitar länge...en bra bit över året.

Mitt tips är att låta henne sköta ätandet själv, alltså att hon själv får plocka och gnaga och suga för att lära känna konsistens, form etc.  

• Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 11:24:46 följande:
    Flickan och kråkan: Vi matar. När brukar barn lära sig att äta själv? Det är mitt första barn, och ständigt dyker det upp nya frågor. :) Tack för ditt tips!
    Det kan de göra från första start. Det är ofta det bästa för då tar de det i sin egen takt, känner konsistens etc. och mindre risk att de t.ex. sätter i halsen. Gör en smörgås av mjukt bröd och låt henne äta själv . Hon kommer förmodligen att suga och smågnaga i sig delar av den om hon har intresse i sin egen takt. I den ålder din dotter är brukar många lyckas få i sig kladdig mat med sked......delar av det i alla fall .
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-05 11:30:31 följande:
    Det kan de göra från första start. Det är ofta det bästa för då tar de det i sin egen takt, känner konsistens etc. och mindre risk att de t.ex. sätter i halsen. Gör en smörgås av mjukt bröd och låt henne äta själv . Hon kommer förmodligen att suga och smågnaga i sig delar av den om hon har intresse i sin egen takt. I den ålder din dotter är brukar många lyckas få i sig kladdig mat med sked......delar av det i alla fall .
    Oftast äter de ju med fingrarna så klart .
  • Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 11:41:15 följande:
    Det ska jag testa! Det låter som något som skulle kunna vara roligt för henne också. :) Det där att hon ska sätta i halsen är jag jätterädd för. Särskilt då hon reagerat så dåligt på all fast mat tidigare.
    Mycket mindre risk om hon äter själv. Ge henne stora bitar som hon kan grabba tag med med hela handen och smågnaga på . Banan brukar de ofta hålla på tvären så det blir ju mest mos som åker in = ingen kvävningsrisk . Broccolibuketter är jättebra. De håller i skaftet och smaskar på "blom"-delen.
  • Flickan och kråkan
    biecaust skrev 2013-04-05 13:54:16 följande:
    cosinus: Ah, Semper-burkar har vi på Åland, jag ska se om jag hittar! :)

Vi åt precis mellanmål och jag försökte ge henne en bit banan. Hon ville inte ta den i handen själv, men då jag höll upp den sög hon lite försiktigt på den. Och inga spyor! 
    De börjar ofta med att just suga . Tipsar fortfarande om att inte ge bananbitar utan att lägga en hel skalad banan framför henne. Vanligtvis grabbar de tag i den på tvären när intresset faller på och då får de inte i sig bitar som utgör någon kvävningsrisk.
  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2013-04-05 14:10:18 följande:
    Min erfarenhet är liknande med äpple. Skalat äpple typ finriver de med de små tänderna framtill och mina har iaf inte fått i sig stora bitar. Fast jag har suttit bredvid och haft koll.

Om man däremot skalar och delar äpplet då får de loss större bitar som kan vara farliga.
    Ja, precis.
Svar på tråden Min 10-månader gamla dotter kräks av fast mat - vad göra?