• Annaïck

framatvänd bilstol efter 9 manader....

Bor i Frankrike och satt och läste en katalog om barnbilstolar. De skrev: sa snart barnet väger 13 kg kan det sitta i en framatvänd stol....det skulle da vara vid typ 9 manader...helt sanslöst. Undra hur manga franska barnnackar som bryts i bilolyckor...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-05 14:16
    det var nog snarare ett ar men 13 kg var det i alla fall som nämndes

• Svar på tråden framatvänd bilstol efter 9 manader....
  • MalinAnnaJosefine

Låter som en väldigt stor 9månaders bebis som väger 13 kg!!!
    Men vad jag har förstått så är vi väldigt försiktiga i Sverige när det gäller hur barn ska sitta i bilen!

• Annaïck

oj ja det kanske var ett ar da, men 13kg var det i alla fall. Ja här vänder alla barnen när de är runt 1 ar.  Allt innan 3 ar tycker jag i alla fall är alltför tidigt

• Vinterankan

Tror att det i Tyskland har gjort studier på olyckor som visat på att det var bättre för barnen att sitta framåt för att det var så många som spände fast de bakåtvända stolarna fel. Längesedan jag läste det så jag kommer inte ihåg så bra så jag betonar tror. Men det låg då bakom rekommendationen om framåtvänd för att en framåtvänd är bättre en en bakåtvänd som man satt fast fel. Fast jag kan ju tycka att det kanske skulle vara bättre att betona vikten av att sätta stolen på rätt sätt.

• Bling1975

Vi ska till frankrike i sommar och måste ha med stol till hyrbilen för de har bara framåtvända efter babyskyddet. Galet tycker jag.

• Sarhan

Min 10 månaders väger 8 kg. Väldigt stor 9 månaders kan jag tycka.

• aztec

Ang Tyskland så var jag där för en månad sedan och fick låna en stol till min 9mån och den var framåtvänd. Jag protesterade ibörjan men det var tydligen inge konstigt med det så kanske ligger något i vad vinterankan säger..

Min bebis överlevde..

• Flickan och kråkan

Känns lite absurt. Vi har fortfarande både 5-åring och 4-åring bakåtvända . Har rätt små barn på höjden och bredden så de har gott om plats länge till.

• Sisisisi

Enligt statistiken så dör det fem gånger så många barn i bilolyckor i länder där de vänds efter babyskyddet. i krocktester så är belastningen på nacken fem gånger så hög i framåtvända stolar jämfört med bakåtvända.

aztec skrev 2013-04-05 15:16:55 följande:
    Ang Tyskland så var jag där för en månad sedan och fick låna en stol till min 9mån och den var framåtvänd. Jag protesterade ibörjan men det var tydligen inge konstigt med det så kanske ligger något i vad vinterankan säger..

Min bebis överlevde..

Vad var det för sorts krock/olycka?
  • Nornan

Här i Damnark gäller samma, från 9 mån är det ok med framåtvänd bilbarnstol. Folk ser frågande ut på mig som vill att även nästa stol är bakåtvänd. Det är även väldigt begränstat utbud av bilbarnstolar.

Angående storleken så har jag själv en 6 mån på 10 kg, så 9 mån och 13 är kanske inte så omöjligt för våran del även om det mest troligt bromsas upp lite nu.

Angående Tyskland så har jag en tysk kompis och dom har nu köpt bakåtvänt, det börjar även komma mer och mer även till Tyskland att det är bättre med bakåtvända stolar.

Jag är helt seriöst otroligt överraskad över att det i princip bara är i Sverige man har koll på att även större barn +9mån ska sitta bakåtvända.

• mikroE

Ja så är det i många länder. Jag brukar läsa en blogg av en amerikansk kvinna som berättade att hon vänt sina barn sent, de hade varit kring 2 år... Hon hade dock läst om hur det funkar i tex Sverige och hon hade faktiskt bestämt sig att försöka ha sina yngsta barn bakvända till åtminstone 3 år oavsett hur konstigt det tycktes vara till andra människor. Hon var lite avundsjuk på mig som bodde i Sverige där det är normalt att ha barnen bakvända så länge och längre för hon fick höra hon var en hönsmamma hela tiden, redan då hon vände sina tidigare döttrar vid två år.

Svar på tråden framatvänd bilstol efter 9 manader....