• Tualisa

Kalas för min 5-åring

Min dotter fyller 5 år om en månad och jag funderar på att ha ett barnkalas (det första någonsin). Hon umgås inte med så många barn på fritiden eftersom vi är ganska nyinflyttade i samhället, men har kompisar på dagis som hon vill bjuda.

Skulle behöva lite roliga tips för hur man ordnar ett kalas till en 5-åring. Vad kan man göra för spännande och vad brukar ni bjuda på för fika? Är tacksam för alla tips

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Svar på tråden Kalas för min 5-åring
  • Flickan och kråkan

Vår äldsta pojke fyllde 5 år strax före jul och hade då sitt första barnkalas. Vi hyrde en liten gymnastiksal. Kanon. Kostar i princip ingenting och massor med lek- och springutrymme och roliga saker att göra. Lätt att leka. Vi dukade upp i ett av hörnen och bjöd först på smörgåssnittar med frukt och efter lite lek blev det tårta.

• Lena

vi har haft först grillad korv och sen fri lek,. Sen tårta, lite mer lek och sist fiskdamm.

• Alma1993

våra tvillingpojkar fyllde tre år hyrde vi en gudie tur i Linköping på valla gård där de har kaniner getter och hästar
    väldigt uppskattat och roligt när kalaset vat slut fick alla barnen en godis påse 

• Anne69

Egentligen behövs inte så många organiserade lekar, men här kommer förslag på några enkla och roliga:

Dansstopp
    Sätta knorr på grisen
    Hela havet stormar  
    Ritbord med papper och fina pennor
    Fiskdamm eller skattjakt

Beroende på vilken tid på dagen det är så bjuder ni på något mer matigt (tex korv....). Annars hellre glass (gärna med marshmallows, godis m.m. som dekoration) än tårta. Kalastid 2 timmar, det räcker.

Eftersom ni är nyinflyttade skulle jag passa på att också bjuda in några föräldrar och fixa lite vuxenfika , så får ni chansen att lära känna några fler, medan barnen kalasar. 

• Tualisa

Tack för tipsen!! Jag har inte varit inne på FL på ett par dagar, har haft fullt upp med praktik . Det lät som roliga förslag ni hade. Vi hade tänkt ha kalaset på dagen, typ mellan 13-16. Jag hoppas att några föräldrar kanske stannar på fika också, det skulle ju vara trevligt . Min dotter ser verkligen fram emot detta, så jag hoppas det blir roligt.

Det skulle vara bra med att låna en lokal.. då jag inte vet hur många det blir. Det är svårt att bjuda barn när jag inte vet vilka hon leker med heller. Enligt fröknarna på dagis har hon sagt till alla att hon ska ha kalas . Men det blir för många. Så ska försöka hitta adresser till barnen och skicka ett inbjudningskort.

• lykta

Ett tips är att köra "bara" 2 timmars kalas istället för 3 timmar.då hinner ni äta, öppna paket, leka fritt, organiserad lek. Men framförallt hinner det inte "spåra ur" och barnen har kul fram tills föräldrarna kommer. 3 timmar då kan det lätt bli lite "too much". Bara ett litet tips ;)

• Tualisa

Oki Tack för tipset! Tre timmar kanske är lite väl länge för en massa 5 åringar

• mimamima

Min dotter fyller 5 nu i början av maj och vi har 13-16, vet att förra kalaset när hon fyllde 4 gick i ett flygande fläng och vips var det slut. Men då vi känner alla barnen "privat" så blir det lite annorlunda än att ha "dagiskompisar". De leker så bra ihop och då går tiden fort om de ska hinna leka lekar, fika, leka igen och ha fiskdamm och öppna paket...:)
    Men två timmar är nog en bra tid att utgå ifrån...

• mimamima

Just ja.. Glömde tipsen...:)
    Vi har tänkt ha lite lekar som min dotter har fått bestämma... Det blev kasta boll i balja, kurragömma, dansstopp och kull ( vissa lekar hänger på om vi kan vara ute en stund) tvivlar dock på att snön försvunnit...:)

Sen ville hon ha fika med chokladbollar, kakor, bullar och glasstårta.. Vi tänkte lägga glasspaket i botten och använda uppochnervända struglassar som torn, så att det blir ett glasslott... Sen ville hon ha fiskdamm som avslutning...

I godispåsarna lägger vi guldpiratpengar, magiska såpbubblor och lite godis...

Hoppas du får ihop ett bra kalas....:)

Fråga din dotter hur hon skulle vilja ha det... Underbart att höra alla förslag...:)

• Tualisa

Tack för dom fina tipsen . Ja, jag ska planera ihop med min lilla tjej och sen kommer mamma hit och hjälper mig som tur är .

• Margaux

Vi hade just ett mycket lyckat men relativt krävande kalas för vår 3åring. Eftersom barnen är så små så måste ju föräldrarna följa med och även eventuella syskon. Med 2 inbjudna familjer från dagis och våra kompisar med barn så blev vi 15 vuxna och 9 barn i åldern nyfödd till 4 år.
    Vi hade korv med bröd till barnen & saft. Tapas och antingen alkoholfritt eller rödvin till de vuxna. Chips och nötter etc stod framme men inte i barnhöjd!
    Tårtor och cupcakes och kaffe.

Leken var oorganiserad men kul hade de. Vi avslutade med fiskdam med godispåse att ta med hem.  Vi hade Blixten McQueen tema och det var allt ifrån tårta, papptallrikar och godispåsar..... Mycket uppskattat av kidsen!

• Margaux

Ett tips till dig med en tjej i "pyssel"ålder så hade jag satt av en dag innan kalaset för att göra kronor och princesshattar som hon kan få dekorera med glitter, pärlor och paljetter. Det gjorde vi till min systerdotter och hon tyckte det var såååå roligt! Hon fyllde också 5 år i vår. 

• Batte

Sen tycker jag det är en bra ide med kalas som börjar tidigt. Vid tio. Väntan blir inte så lång och en ledig dag blir inte helt söndertrasad för övriga familjer. 

• Tualisa

Å så många bra ideér! Tur kalaset är 14 maj.. hinner tänka till lite.

Svar på tråden Kalas för min 5-åring