• Wheeli

Kub test, nackspalt 4,9 & riskbedömning 1:2 för DS

Hej! Mitt första inlägg här och hoppas kunna bli klokare och lugnare Vi var på kub test igår och fick som sagt en nackspalt på 4,9mm och risk för ds på 1:2 :( Hon är i v13+4 och är 29 år Min tjej mår verkligen dåligt av detta å jag gör mitt bästa för att vara stark. Vi ska göra moderkaksprov på tisdag.. Vi gjorde en insiminering pga att jag är förlamad efter trafikolycka och kan ej komma på de hederliga sättet. Undrar om hormoner kan ha stört blodprovet?? Finns det några här som haft såhär stor spalt och den högsta risken? Hur gick de? PMa om du inte vill skriva i tråden Vi vill höra av er som de gått bra för men även er som de inte gått bra för. Tacksam för svar! Hälsningar P&S

• Svar på tråden Kub test, nackspalt 4,9 & riskbedömning 1:2 för DS
  • alynda

Vi var i er sits för två år sedan. Jag minns inte exakt nackspaltsmåttet, över 6 som jag minns det, men normalt anses upp t 2,8mm i 13v. Hur som helst var nackspalten tillräcklig stor för att ge 1:2, oavsett blodproven, barnmorskan var tydlig med att vid så stor nackspalt vet man att något är fel. Jag hoppades att det skulle vara hjärtat (vi har relativt ofarliga hjärtmissbildningar i släkten), som också kan visa sig så, men tyvärr var det en Trisomi 18 (Downs syndrom är Trisomi 21) och vi "valde" att avsluta graviditeten.

Det var nog den svåraste tiden i mitt liv, den sena aborten o allt, men vi överlevde och är nu (denna gång efter IVF), åter gravida. moderkaksprov blir på måndag, vi hoppar över KUB:en eftersom min ålder och tidigare historia, oavsett blodprov, ger en risk högre än gränsen där man rekommenderar moderkaksprov/fostervattensprov.

Det är en pers, den här tiden efter kalldusch på KUB:en och innan man har svar på moderkaksprovet. Kom ihåg att ni inte är ensamma om situationen, det finns bra stöd att hitta här på FB, bl a i vissa trådar "Ängla-rum" där andra som varit med om samma sak finns och resonerar sansat kring funderingar på abort osv, och inte dömer oavsett vilket val ni kommer fram till om resultatet blir det fruktade. Styrkekramar till er båda!!  

• Wheeli
    alynda skrev 2013-04-06 00:07:11 följande:
    Vi var i er sits för två år sedan. Jag minns inte exakt nackspaltsmåttet, över 6 som jag minns det, men normalt anses upp t 2,8mm i 13v. Hur som helst var nackspalten tillräcklig stor för att ge 1:2, oavsett blodproven, barnmorskan var tydlig med att vid så stor nackspalt vet man att något är fel. Jag hoppades att det skulle vara hjärtat (vi har relativt ofarliga hjärtmissbildningar i släkten), som också kan visa sig så, men tyvärr var det en Trisomi 18 (Downs syndrom är Trisomi 21) och vi "valde" att avsluta graviditeten. Det var nog den svåraste tiden i mitt liv, den sena aborten o allt, men vi överlevde och är nu (denna gång efter IVF), åter gravida. moderkaksprov blir på måndag, vi hoppar över KUB:en eftersom min ålder och tidigare historia, oavsett blodprov, ger en risk högre än gränsen där man rekommenderar moderkaksprov/fostervattensprov. Det är en pers, den här tiden efter kalldusch på KUB:en och innan man har svar på moderkaksprovet. Kom ihåg att ni inte är ensamma om situationen, det finns bra stöd att hitta här på FB, bl a i vissa trådar "Ängla-rum" där andra som varit med om samma sak finns och resonerar sansat kring funderingar på abort osv, och inte dömer oavsett vilket val ni kommer fram till om resultatet blir det fruktade. Styrkekramar till er båda!!         

alynda skrev 2013-04-06 00:07:11 följande:
    Vi var i er sits för två år sedan. Jag minns inte exakt nackspaltsmåttet, över 6 som jag minns det, men normalt anses upp t 2,8mm i 13v. Hur som helst var nackspalten tillräcklig stor för att ge 1:2, oavsett blodproven, barnmorskan var tydlig med att vid så stor nackspalt vet man att något är fel. Jag hoppades att det skulle vara hjärtat (vi har relativt ofarliga hjärtmissbildningar i släkten), som också kan visa sig så, men tyvärr var det en Trisomi 18 (Downs syndrom är Trisomi 21) och vi "valde" att avsluta graviditeten. Det var nog den svåraste tiden i mitt liv, den sena aborten o allt, men vi överlevde och är nu (denna gång efter IVF), åter gravida. moderkaksprov blir på måndag, vi hoppar över KUB:en eftersom min ålder och tidigare historia, oavsett blodprov, ger en risk högre än gränsen där man rekommenderar moderkaksprov/fostervattensprov. Det är en pers, den här tiden efter kalldusch på KUB:en och innan man har svar på moderkaksprovet. Kom ihåg att ni inte är ensamma om situationen, det finns bra stöd att hitta här på FB, bl a i vissa trådar "Ängla-rum" där andra som varit med om samma sak finns och resonerar sansat kring funderingar på abort osv, och inte dömer oavsett vilket val ni kommer fram till om resultatet blir det fruktade. Styrkekramar till er båda!!         

Hej! Skrev ett inlägg men de postades tydligen inte Tack för att du delade med dig! Hoppas allt är bra nu, två gånger ska ju bara hända! Förstår att du hoppar över kuben... Hemsk väntan!
  • Leea2012

Vår historia finns här inne på fosterdiagnostik att läsa bland trådarna. Vår bebis hade 4,2 mm i nackspalt, kan med glädje meddela att han föddes i Torsdags fullt frisk och kry Hjärta Önskar er all lycka till, det är hemskt att gå igenom..Jag vet! Kram från en med ett lyckligt slut.

• Wheeli
    Leea2012 skrev 2013-04-07 00:50:04 följande:
    Vår historia finns här inne på fosterdiagnostik att läsa bland trådarna. Vår bebis hade 4,2 mm i nackspalt, kan med glädje meddela att han föddes i Torsdags fullt frisk och kry Önskar er all lycka till, det är hemskt att gå igenom..Jag vet! Kram från en med ett lyckligt slut.

Å va skönt att höra! Grattis! Hade ni också 1:2 i risk? Hoppas vi får svaret innan helgen, gör mkp på tisdag morgon.
  • Carla300

Vi hade bara 3,7 i nackspalt och en risk på 1:5. Men jag vet hur svår väntan är och hur otroligt jobbigt det är! Vår bm sa att något är fel men bebisen när nackspalten var så stor. Inte roligt att höra och sen fick vi vänta tre veckor på att få göra fvp och ytterligare en vecka på svar. Värsta veckorna någonsin!

Tur att ni får göra mkp i alla fall.

Vårt fostervattenprov visade inga fel (men de gjorde bara snabbanalysen så trisomi 13, 18 och 21 är det inte). Nu återstår RUL i vecka 21 där hjärtat och njurarna ska kollas upp.

Bebisen kan ha ökad nackspalt om mamman blivit smittad av parvovirus(femte sjukan) och oftast så är det helt ofarligt för bebisen (och mamman kanske inte ens har märkt att hon haft parvo). Håller tummarna att allt går bra för er!

• Wheeli
    Carla300 skrev 2013-04-07 18:16:19 följande:
    Vi hade bara 3,7 i nackspalt och en risk på 1:5. Men jag vet hur svår väntan är och hur otroligt jobbigt det är! Vår bm sa att något är fel men bebisen när nackspalten var så stor. Inte roligt att höra och sen fick vi vänta tre veckor på att få göra fvp och ytterligare en vecka på svar. Värsta veckorna någonsin! Tur att ni får göra mkp i alla fall. Vårt fostervattenprov visade inga fel (men de gjorde bara snabbanalysen så trisomi 13, 18 och 21 är det inte). Nu återstår RUL i vecka 21 där hjärtat och njurarna ska kollas upp. Bebisen kan ha ökad nackspalt om mamman blivit smittad av parvovirus(femte sjukan) och oftast så är det helt ofarligt för bebisen (och mamman kanske inte ens har märkt att hon haft parvo). Håller tummarna att allt går bra för er!

Hej! Hur kan de säga så?! Här har ju flera med ända upp till 6mm nackspalt fött barn som är friska...fyfan Hoppas allt går fint för er med! Håller tummarna här också
  • Leea2012

håller tummarna för att mkp visar felfritt!
    Nej, vi hade en risk på 1 av 74, ganska bra siffror tyckte vi trots det breda måttet, varför vi fick så pass höga siffror framgick aldrig..måste varit blodprovet som drog upp det. kan bringa lite mer hopp genom att berätta att vi var i kontakt med en läkare i en större stad ovh som berättade för oss att en del bebisar bara har bred nackspalt utan förklaring, dvs utan att det är fel. jag håller tummarna stenhårt för er o hoppas ni får svar snart!

• Leea2012

Hur har det gått? Jag har tänkt på er jättemkt. Hoppas verkligen ni har fått ett positivt svar på mkp.

• Wheeli
    Leea2012 skrev 2013-04-23 21:38:05 följande:
    Hur har det gått? Jag har tänkt på er jättemkt. Hoppas verkligen ni har fått ett positivt svar på mkp.

Oj, hade jag missat att uppdatera i denna tråd? Inga kromosomfel på snabbtestet så nu väntar vi på långtidstestet. Väldigt skönt att få de brevet! Hoppas på ett till brev snart! En pojke blir kunde vi ta reda på också tack vare testet :)
  • Baby2014
    Wheeli skrev 2013-04-25 16:37:24 följande:
    Å idag kom andra brevet! :)

Vad härligt att det var bra!
  • Wheeli

Nu har han kommit! Trummvirvel! Helt perfekt blev han :) Så himla skönt!

• Jolly23

Grattis wheeli! Åh vad skönt:)) vet exakt vad du gick igenom, fick också 1:2, nu ligger
    Min friska 4,5 mån bebis bredvid och sprattlar:)

• Wheeli
    Jolly23 skrev 2013-09-18 10:15:11 följande:
    Grattis wheeli! Åh vad skönt:)) vet exakt vad du gick igenom, fick också 1:2, nu ligger Min friska 4,5 mån bebis bredvid och sprattlar:)

Visst är de härligt! Jobbig väntan å sen är man orolig ändå även fast proven visade ok. Nu njuter vi äntligen :)
Svar på tråden Kub test, nackspalt 4,9 & riskbedömning 1:2 för DS