• Anonym

Abort v22 eller v23?

Jag ska börja med att säga att jag är inte gravid! Så jag ska inte göra någon abort i och med frågan.

Jag och min man har diskuterat hur långt abortgränsen sträcker sig med tillstånd. Han och hans ex gjorde abort i v22.

Han säger att man får göra abort tills v22, men är de v 22+0 eller 21+0?
    Får man göra abort i v 22+6?

• Svar på tråden Abort v22 eller v23?
  • Anonym (J)

21+0 är väl gränsen med specialtillstånd tror jag. 22+6 kan dom ju rädda barn som föds i.

• jashrinah
    I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande.
    Efter vecka 22 (dvs 22+6) bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2013-04-06 09:10:12 följande:
    21+0 är väl gränsen med specialtillstånd tror jag. 22+6 kan dom ju rädda barn som föds i.

Jag har försökt googla och läsa runt.

Jag har läst om vissa som gjort abort (ex ung ålder) i v21+6 så de är det som gör mig så kluven.

En bekant till mig gjorde abort i v23 så kan de vara så att de är tills v22+6?
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-04-06 09:14:19 följande:
    I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande.

Efter vecka 22 (dvs 22+6) bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort

Där fick jag ett svar! Tack! Så då kan man med andra ord göra abort till v22+6?
  • jashrinah
    Anonym skrev 2013-04-06 09:16:10 följande:

Där fick jag ett svar! Tack! Så då kan man med andra ord göra abort till v22+6?
    ja det kan man , men det är som sagt mycket ovanligt att man får det och att man väntar så länge. 
  • Anonym
    Twinisar skrev 2013-04-06 09:20:04 följande:
    Enbart med speciella tillstånd så inget att räkna med !

Nej självklart inte! Nu handlade de här egentligen mest om vad som var rätt/lagligt. Med chocken av att de faktiskt går att göra abort så sent så får jag erkänna att ja hade fel. Var bombsäker att sista dagen var 21+6.

De värsta av allt är att de visar att min mans ex var nästan i v22+6 för hon hade bara några dagar till godo.
  • Twinisar

Usch.. Hur går man igenom det rent psykiskt ?! Jag hade mitt dilemma i v16 och det va ett total nej

• Anonym (J)

Shit då kan dom ju tom klara barn som föds.

• MissEofc

En kompis berättade att hennes vän ångrade sig i vecka 25 och fick göra abort då bara för att hon hittade på och ljög om att om hon inte fick det skulle hon ta livet av sig. Allt för att ul visade på en pojke. Kan det vara sant? Tycker det låter väääldigt konstigt..

Svar på tråden Abort v22 eller v23?