flytta med bonusbarnet
jag har startat en likadan tråd tidigare men kände då att set hela spårade ut...vill ställa samma fråga igen eftersom jag tycker att den är en komplicerat men grundläggande fråga som handlar om vad en bonusförälders roll verkligen är för något
det handlar, som det står övanför, att flytta med bonusbarnet och öka distansen mellan barnet och barnets pappa, hur ska man lösa det på det bästa sättet? bakgrunden: delad vårdnad, mamma o pappa separerade sen flickan var 1 och bor i olika städer med barnet vh hos pappa sen dess...mamman och jag som är bonuspappan bor tillsammans sen flickan var 3 (nu är hon 4,5), och vi väntar barn...det finns goda chancer att jag kommer behöva flytta långt bort i framtiden, pga jobbet (inte för att överleva utan för karriärs skull, om det spelar nån roll), och då uppstår det en svår fråga vad som är bäst för bonusbarnet...
att flytta inte är ingen option för mig...jag har varit kallad för otrolig självisk osv men mitt samvete är lugn...jag resonerar så här: jag är mycket engagerad i bonusbarnet och gör allt som en förälder gör, pratar aldrig skit om pappan och gör mitt bästa att överlämningen ska gå så smidigt och trevligt (men kort) som möjligt...och det gör det...jag känner att jag gör fatiskt mitt bästa men det är i grund och botten inte mitt barn, jag har inga rättigheter och inga skyldigheter mot henne...jag kommer inte offra mitt liv för henne (och inte mina egna barns liv)...av samma anledning tycker jag inte att det är rimligt att jag flyttar själv och lämnar mitt eget barn och partner
vad bli bäst då, för barnet, och alla inblandade? är det någon här som har gått igenom det?
vad jag tycker är rimligast, det är att flickan flyttar med oss, eftersom hon bor med oss största delen av tid och det blir en mindre förändring än att helt plötsligt lämna henne hos pappan...alla inblandade ska se till att umgänge med pappan sker, dvs vi som flyttar måste bidra till största delen till resan, men inom rimliga gränser - det går inte att åka flyg två gånger om månad, men en gång skulle gå bra, plus lov tex...pappa ska se till att ta ledigt från jobbet för att utöka umgänge när hon är hos honom
tänker jag fel och hur tänker ni?
som sagt meningen är inte att vara tjatig, men jag verkligen tycker att det här är en fundamental fråga och vill gärna höra andras åsikter...och den här gången ska jag göra mitt bästa att det inte spårar ur...tack för alla svar