• willy

flytta med bonusbarnet

jag har startat en likadan tråd tidigare men kände då att set hela spårade ut...vill ställa samma fråga igen eftersom jag tycker att den är en komplicerat men grundläggande fråga som handlar om vad en bonusförälders roll verkligen är för något

det handlar, som det står övanför, att flytta med bonusbarnet och öka distansen mellan barnet och barnets pappa, hur ska man lösa det på det bästa sättet? bakgrunden: delad vårdnad, mamma o pappa separerade sen flickan var 1 och bor i olika städer med barnet vh hos pappa sen dess...mamman och jag som är bonuspappan bor tillsammans sen flickan var 3 (nu är hon 4,5), och vi väntar barn...det finns goda chancer att jag kommer behöva flytta långt bort i framtiden, pga jobbet (inte för att överleva utan för  karriärs skull, om det spelar nån roll), och då uppstår det en svår fråga vad som är bäst för bonusbarnet...

att flytta inte är ingen option för mig...jag har varit kallad för otrolig självisk osv men mitt samvete är lugn...jag resonerar så här: jag är mycket engagerad i bonusbarnet och gör allt som en förälder gör, pratar aldrig skit om pappan och gör mitt bästa att överlämningen ska gå så smidigt och trevligt (men kort) som möjligt...och det gör det...jag känner att jag gör fatiskt mitt bästa men det är i grund och botten inte mitt barn, jag har inga rättigheter och inga skyldigheter mot henne...jag kommer inte offra mitt liv för henne (och inte mina egna barns liv)...av samma anledning tycker jag inte att det är rimligt att jag flyttar själv  och lämnar mitt eget barn och partner

vad bli bäst då, för barnet, och alla inblandade? är det någon här som har gått igenom det?

vad jag tycker är rimligast, det är att flickan flyttar med oss, eftersom hon bor med oss största delen av tid och det blir en mindre förändring än att helt plötsligt lämna henne hos pappan...alla inblandade ska se till att umgänge med pappan sker, dvs vi som flyttar måste bidra till största delen till resan, men inom rimliga gränser - det går inte att åka flyg två gånger om månad, men en gång skulle gå bra, plus lov tex...pappa ska se till att ta ledigt från jobbet för att utöka umgänge när hon är hos honom

tänker jag fel och hur tänker ni?

som sagt meningen är inte att vara tjatig, men jag verkligen tycker att det här är en fundamental fråga och vill gärna höra andras åsikter...och den här gången ska jag göra mitt bästa att det inte spårar ur...tack för alla svar

• Svar på tråden flytta med bonusbarnet
  • willy
    Brumma skrev 2013-04-06 22:54:01 följande:
    Du är trött på MIN dömande ton?
    Jaja, jag kan bli lätt trött på människor som gömmer sig bakom stora ord för att framhäva sig själv och sin vilja.
    Du ville ha en diskussion, men oavsett vad ngn skriver - och faktum är att tonen i tråden hållit sig förvånansvärt saklig, och det enda du gör är att framhäva DIN rätt.
    Och försöker få det att låta som om det är det bästa för alla inblandade.
    Och att få det att låta som om du ger upp mer genom att stanna än vad barnet och pappan ger upp genom att flytta..

Jag är ledsen men har lite svårt för att "agree to disagree" med dig.
    Det gör jag gärna med människor som har en uppriktig vilja att diskutera åsikter, oavsett om jag har samma åsikt som dem eller inte, men inte med ngn som styvnackat håller på sin rätt, påstår sig vilja diskutera men vägrar se ngt från ngn annan synpunkt än den redan bestämda.

Jag känner som Supersara att det inte är ngn ide att diskutera med dig, jag har gjort det förut, läst din gamla tråd och dina åsikter i andra trådar - och som en röd tråd genom alla dina inlägg går din åsikt att du är bättre och viktigare än andra människor.
    Själv anser jag att vi människor är lika mkt värda, och min familjs behov är lika viktiga som mina. Faktum är att mina barns, biologiska OCH bonus, behov är viktigare än mina - det är min "plikt" som förälder - att först se till mina barns behov och välmående (ibland "mot" deras vilja och önskan) och därefter se till min o min mans behov.
    Jag accepterar visst rimliga argument.

Om du vill du kan betrakta sig själv som den moraliska vinnaren i våran diskussion. Tack för din åsikt.
  • willy
    Queenie70 skrev 2013-04-06 22:54:12 följande:

Ehh..nä, för en 5 åring är det ingen skillnad. Du verkar ha noll kunskap om barns behov och hur barn fungerar.
    Du har troligtvis missat att hon redan ser sin pappa bara vh och att ett sånt val hon skulle evntuellt ställas framför då hon är tillräckligt mogen att hantera det.
  • willy
    camelCase skrev 2013-04-06 23:00:49 följande:
    Men alltså vad nån än svarar så verkar du redan klar på din sak. Så vad är det som stoppar er att flytta?
    Vad tycker din fru, barnets mor, om saken?
    Jag är inte ute efter att diskutera om vi får flytta utan vad blir bäst för barnet i fall vi gör det

Min sambo håller med mig, eller jag håller med henne, som du vill.
  • Anonym (mamma)
    Lilje skrev 2013-04-06 22:40:43 följande:
    För att det är bäst för henne.  Hon behöver sin pappa.  Hon behöver inte dig.  Du har tyvärr inget att säga i vad som är bäst för någon annans barn, är flytten så viktig för dig står du däremot fri att flytta själv.

Men så du menar att hon behöver mer sin pappa än mamman som hon vuxit upp med. Att lilla tjejen skulle må bäst av det? Svårt att tro det.
  • Anonym (mamma)

Jag tycker att han vill ha en karriär för sin egen skull och göra en bra framtid för sin familj inklusive sitt bonusbarn. Dom han behandlar som sitt eget vilket jag tycker är fint av honom. Det är inte alla bonusbarn som får det. Bästa är att kolla fram med en lösning som skulle funka för alla

Brumma skrev 2013-04-06 21:48:33 följande:
    Nej, det handlar inte bara om bonusen - men i allt du skriver så handlar det om dig - enbart...

Jag har en massa drömmar o önskningar i mitt liv, men jag har VALT en man med barn, jag har även VALT att skaffa egna barn.

Jag skulle aldrig kunna sätta mina själviska (ja, för själviskt är det) drömmar före min, HELA min, familjs bästa.

Det enda jag läser är jag, jag, jag..

Ja, om ni flyttar o flickan flyttar till pappan får hon byta boende och skola - såååå - flytta inte då...

Du kommer inte med några som helst hållande argument. Enbart att det är bättre för DIG.

Sorry, men så funkar inte familjer - så

funkar diktaturer...

• Anonym (mamma)

Men om barnet bor största delen med mamman och har alltid gjort det. Då ät vel bästa lösningen att hon bor med sin mamma där hon har sin fasta punkt i den familjen. Och sedan ha så bra kontakt mef sin pappa som möjligt. Genom att träffas så ofta det går. Skype är ett bra sätt tycker jag.

Men låt inte det gå mer än en månad emellan. Regelbundet och rutiner

Queenie70 skrev 2013-04-06 22:54:12 följande:
    Ehh..nä, för en 5 åring är det ingen skillnad. Du verkar ha noll kunskap om barns behov och hur barn fungerar.

• elmadumle

Kan bara hoppas att pappan stämmer mamman på boendet och vinner det, du är en stor egoist ts, om du vore en riktig man skulle du flytta själv om nu karriären är så viktig och inte rycka upp ett barn från sin invanda miljö. Och om det blir så att flickan får flytta med er tycker jag att ni ska betala resorna två gånger i månaden, det ska inte pappan drabbas av.

• Anonym (mamma)
    elmadumle skrev 2013-04-06 23:47:45 följande:
    Kan bara hoppas att pappan stämmer mamman på boendet och vinner det, du är en stor egoist ts, om du vore en riktig man skulle du flytta själv om nu karriären är så viktig och inte rycka upp ett barn från sin invanda miljö. Och om det blir så att flickan får flytta med er tycker jag att ni ska betala resorna två gånger i månaden, det ska inte pappan drabbas av.

SÅ barnet skulle må bäst av att bli av med mamman som hon levt mest med. Kanske det :-/
  • Madraykin
    willy skrev 2013-04-06 22:41:17 följande:
    Du, till exempel, låter som en människa jag skulle inte ha problem att diskutera med. Du har absolut rätt, flyttar vi så ändras saker, och vi måste allihopa se till barnets bästa. Personligen så tycker jag att flickan har spenderat mest tid och har starkast anknytning till mamman, så det är bara logiskt att hon fortsätter bo med oss. Jag tycker också att pappan ska vara så lite som möjligt finansiellt drabbat av våran flytt. Jag skulle helst lösa det med ett umgängesplan
    Ja om en tittar till anknytningspersoner så bör det vara mamman hon har godast anknytning till, och du borde innebära en trygg vuxen familjemedlem för henne. Hon är också för liten i dagsläget för att en ska tala om att hon knytit an till vänner, dagis och samhälle i övrigt. Dock om det finns syskon på pappans sida, samt mor- och farföräldrar? Hur ser det nätverket ut?

Så ja, å ena sidan har hon förmodligen bäst anknytning till mamman och bör således bo med henne. Men om hon flyttas på så förvägras hon möjligheten att skapa en så god relation som möjligt till pappan. Det jag tänker är att det handlar om hennes hela liv, ert val av att flytta kommer faktiskt påverka hela hennes liv - inte bara barndomen. Oavsett vilket boende hon än väljer framöver, då hon är mogen att påverka beslutet själv, så kommer alltid kontakten med den ena föräldern att kompromissas med. Den kommer aldrig kunna vara spontan och enkel, utan måste föregås av planering, framförhållning, kompromisser. Hon kommer inte kunna sätta sig på bussen själv en eftermiddag för att hon saknar pappa/mamma, utan hon måste vänta till det planerade umgänget. 

Men så är faktum att många barn har det så idag, och det är klart att det går att få det att fungera. Förhållandevis bra, tom.  Men jag köper fortfarande inte att det är bäst för er familj som helhet att flytta - visst det vore en sak om du inte hade jobb öht, men att flytta på barn och kompromissa med deras relation till den andre föräldern, i förmån för att en vuxen ska få möjlighet att klättra i karriären - då tvingas barnet att åsidosätta sina behov. Sen kan det givetvis ligga fler saker bakom varför en flytt vore bra för er familj, men jag utgår ju nu endast utifrån vad du redan skrivit.

Men, om en ska fokusera på hur en löser det då. Som redan nämnt, boka in ett samtal med en barnpsykolog i god tid innan flytten så en får hjälp med hur en ska förbereda och planera. Är det lång resväg så nej, då kanske det inte är rimligt att barnet åker varannan helg - men kanske var tredje? En får känna efter hur barnet upplever resorna där tänker jag. Är ni öppensinnade och har så pass gott ställt att ni mer eller mindre kan välja och vraka kring boende, så kan ju ett alternativ också vara att köpa ett hus där det ingår en egen liten lägenhet med eget kök och gärna egen ingång. Då kan pappan komma upp själv och bo där nån helg då och då, så behöver inte alltid flickan åka till honom. Dessutom är ju en sådan lägenhet toppen att ha i huset när en får andra gäster, eller hyra ut till någon veckopendlare eller liknande. 

Någon här ovan nämnde Skype. Jättebra förslag! Boka in fasta tider mellan far och dotter, ett par gånger i veckan, så hon får rutin på det. Skaffa henne en egen mobiltelefon (som hon enbart har i hemmet, behöver ju inte ta med den) så att hon själv kan ringa pappa när hon vill, och han direkt kan ringa henne, skicka gonatt-sms och liknande.

Hur ser pappans nätverk ut i staden där han bor? Är han rotad? Jag har en kompis nämligen som ett par år efter separationen, sa upp sig från jobbet, tog sitt pick och pack och de två ungarna och flyttade över halva landet till deras pappas hemstad. Hon kände inte en kotte där, han levde med en ny kvinna - men hon insåg att barnen behövde verkligen en mer närvarande pappa än vad som gick att ordna på distans. Vore det ett alternativ för din flickas pappa? Om han tex blev hjälpt med jobb och bostad, om det går? 
  • willy
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-06 23:44:55 följande:
    Men om barnet bor största delen med mamman och har alltid gjort det. Då ät vel bästa lösningen att hon bor med sin mamma där hon har sin fasta punkt i den familjen. Och sedan ha så bra kontakt mef sin pappa som möjligt. Genom att träffas så ofta det går. Skype är ett bra sätt tycker jag.
    Men låt inte det gå mer än en månad emellan. Regelbundet och rutiner
    Tack för att du skrev.

Skype är en bättre variant av telefonsamtal, kan inte ersätta direkt träff. Men självklart bättre än ingenting. Tyvärr är det så att deras umgänge ska få stryk, går inte att undvika, man kan bara göra sitt bästa i damage control. Även om det går att fixa resor två gånger om månad, så är det en påtaglig risk att flickan ska snart tröttna på långa ofta resor. Om det är ens nån ide att sätta henne på flyget två ggr i månad, oavsett kostnader.

Men jag hoppas att vi kan göra det bästa av det hela. Att hon både har en familj där hon är ett barn som behandlas precis som alla andra, att hon känner sin pappa och har en bra relation med honom, och att vi vuxna slipper bråka över henne.
Svar på tråden flytta med bonusbarnet