• Anonym (Jobbigt)

Hjärtklappning och ångest - Vad göra?! :'(

Hej! Detta blev lite långt men snälla läs och hjälp mig..

Jag har de senaste månaderna haft det otroligt stressigt, varit ständigt orolig och mått riktigt dåligt rent psykiskt.

Det började för några månader sen i form av lättare hjärtklappning som kom och gick. Höll i sig ett par minuter. Förstod inte alls varför jag fick detta.

Jag pluggar på distans och har senaste månaderna haft det riktigt tufft i skolan framförallt, men också en del i privatlivet. Var i början hos en psykolog för detta, men kände inte att jag fick ut något av det. Vad gäller pluggandet så ligger jag ständigt efter, då dottern blir sjuk ganska ofta, och jag blir hemma med henne och hamnar efter. Varje kurs är 3-5 veckor långa (läser på 100%), så en veckas vabbande gör att jag måste komma ikapp 5 dagar under dessa veckor, vilket är i princip omöjligt för mig med barn och allt. Och får jag ett IG till (har redan så många man får ha) så dras mitt studiestöd in, vilket skulle innebära ekonomisk kris för vår familj. Därav stressen!

Hur som helst, har senaste veckorna märkt att hjärtklappningen börjat komma flera gånger om dagen, och håller i sig uppemot 5-30 min åt gången. Nu får jag också kraftigare hjärtklapping, känns som om det liksom trycker över bröstet och jag får jobbigare att andas. Jag kan inte sova på nätterna, gråter och gråter. Dottern var sjuk i 1 vecka första veckan av denna kurs som jag läser nu, och jag var magsjuk den andra. Så nu har jag tre veckor på mig att göra 5 veckors arbete på och jag har aldrig mått så dåligt för jag klarar inte av det, rent tidsmässigt. Men om jag inte klarar det så får jag inget mer studiestöd och mitt liv rasar! Läser upp mina gymnasiebetyg.

Varje gång jag bara tänker på att jag ska plugga kommer hjärtklappningen direkt, och riktigt kraftig sådan. Den håller i sig ända tills jag slutat tänka på pluggandet och lämnat datorn/boken där jag pluggar. Jag gråter varje gång jag ska plugga! Vilket resulterar att jag går ut på t.ex en promenad istället, och när jag kommer tillbaka och ska försöka igen händer samma sak och jag får panik. Kan sitta vid middagen och tänka på skolan, och då kommer hjärtklappningen och ångesten igen. Känns som om jag kommit in i ett riktigt dåligt mönster, och jag har slutat se glädjen med livet! :'( Har legat efter i skolan i ett halvår, men alltid fått in uppgifterna i sista sekund, men nu finns det inte en chans.

Hjärtklappningen och ångesten är så jobbig så en stor anledning till att jag hamnar efter är just för att jag inte klarar av att plugga. Jag pluggar samtidigt som jag gråter och har hjärtklappning, och det fungerar inte i längden, då väljer jag att lämna det och tänker; Jag gör det imorgon , då mår jag nog bättre, och hittar 100 andra saker som måste göras framför plugget, som ger mig lite bättre samvete också..för tillfället..

SNÄLLA säg vad jag kan göra?! Jag orkar inte må såhär dåligt hela tiden.. Vad ska jag göra åt hjärtklappningen och ångesten/depressionen? Söka hjälp? Men var i såna fall? Känns som om dom kommer tycka jag är fjantig.. :'(

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hjärtklappning och ångest - Vad göra?! :'(
  • Anonym (Jobbigt)

Vad är Sertralin och Inderal? Medicin? Vad ska jag säga när jag ringer dit? Att jag vill träffa en psykolog eller ska jag träffa en läkare? Tack för svar!

• LillaJag06

Primmeling: Varför ska hon ta Inderal? Jag äter Inderal mot min migrän.
    TS - ring din vårdcentral så kommer du få hjälp :)

• Anonym (Jobbigt)

Okej, tack för ditt svar! :) Ska göra det när dom öppnar på måndag, men även om de ger mig någon medicin så kommer ju oron och stressen vara kvar då faktum kvarstår att jag måste fixa denna kurs, vilket är närmast omöjligt..

• MrsKnapa

Vet du vad Inderal är??
    Man kan absolut äta den mot migrän, men den är till för att sänka stress/oro i kroppen och tvingar ned kroppen i lägre tempo och sänker hjärtfrelvensen..
    De skulle kunna funka lika bra på ts som för dig lillajag...
    Därmed inte sagt att ts ska äta dem, jag är ingen läkare och mycket annat måste uteslutas...

• LillaJag06

Varför så kaxig???
    Ja jag vet vad Inderal är ( jag tar den?!? )
    Gud vad alla är kaxiga här inne på FL.
    Jag ställde en fråga utan att ha attityd.

Istället för att TS ska be om medicin kanske hon behöver träffa en läkare som kan sitt arbete!
    Sorry TS men lämnar tråden. Folk är märkliga här inne.

Inboxa mig om du vill prata :)

• Primmeling

Inderal är jättebra på att ta bort vissa fysiska ångestsymtom. Det hämmar adrenalinet och gör så hjärtat fortsätter slå normalt vid stress. Är en gammal ofarlig blodtrycksmedicin som visat sig funka även vid fysiska sympton vid ångest. Det håller blodtryck och hjärtfrekvens på normal nivå helt enkelt

• Anonym (lilla jag)

Gå till läkaren och beskriv dina symptom. Jag är absolut ingen läkare själv men kan mycket om stress/ångest och vården som följer. Kräv att få kolla upp sköldkörteln ("ämnesomsättningen") då problem med den kan leda till hjärtklappning, ångest och panikångest. Sedan borde du kolla upp om du har brist på vitamin b12, då även det kan ge symptomen du har. Du borde också få en remiss till psykolog!

Ett tips från mig, som också lider av ångest och panikångest (+ diverse diagnoser) är att läsa på om just panikångest. vad som händer i kroppen och alla de fysiska symptom man kan få. detta kanske kan vara lugnande för dig, att se att andra har likadana fysiska symptom som du. Det finns säkert böcker på ditt bibliotek och såklart massor av info på nätet. Tex:
    www.angest.se/riks/node/4
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Jag befinner mig i liknande situation ad det gäller studierna. Finns det någon möjlighet att du kan trappa ner dem eller senare börja läsa fler kurser under längre tid än att, som du, läsa färre på mycket kort tid? Då har du ju möjlighet att komma ikapp om du skulle ha en svacka någon vecka. 

Jag vill också tillägga att du absolut inte är fjantig! Panikångest och ångest är inte fjantigt, utan seriösa problem som behövs tas på allvar! Man blir trött av att ha panik och ångest, och det är inte hälsosamt alls. Däremot kan man behöva stå på sig när man söker vård för just det, då det är så vanligt och utbrett så att man nästan får slåss lite om hjälpen. Men beskriv din situation, hur stressigt du har det och hur mycket som hänger på att du klarar studierna.

Hoppas verkligen du mår bättre snart och att du klarar din skolgång! Ta hand om dig! 

• Anonym (Jobbigt)

Tack för era svar!

Jag har idag ringt VC. Receptionisten där var inte mycket till hjälp. Hon sa att det antagligen inte var någon fysiskt och att jag därför inte behövde/skulle få träffa en läkare. Hon gav mig tips på hur jag skulle lösa skolan genom att skicka in lite uppgifter då och då, göra en lista osv, vilket jag förklarade inte fungerar för det är inte så denna skola fungerar. Lämnar du inte in i tid får man ett IG - så är det bara! Men hon bara fortsatte om att så var det nog inte alls utan jag ska tänka att allt löser sig så småningom, och att varken sjukskrivning eller tabletter kan hjälpa mig.

Hon sa att jag i och för sig kunde kontakta deras kurator, men de har över en månads väntetid tillade hon. Jag förklarade att jag har en tvååring hemma som jag inte kan ta hand om när det är så här, och att jag mår så dåligt och bara vill träffa någon. Men inte fick jag någon att träffa!... :'(

Jag skäms så! När jag väl tagit modet till mig blir jag nekad att träffa någon! Jag blir så ledsen, och arg..

Vad gör jag nu?

• Primmeling

Låter helt vansinnigt ts! Hur la du fram det hela? Är du listad hos en läkare? Du ska utan problem kunna få en tid och du ska inte ens behöva berätta för nån annan än de exakt vad det gäller. Ska räcka med att du behöver boka tid pga ångest. Kanske blev det för mkt prat omkring det sociala, skolan mm. Var tydlig bara o h säg att du behöver träffa en läkare pga ångest. Se till att lista dig hos en bra läkare ( tips kvinnlig läkare, relativt nyutbildad och därmed engagerad samt en som kan mkt bra svenska/är svensk. Det behövs när det gäller psykåkommor, att man kan kommunicera riktigt väl

• chilinöt

Det låter som att du får panikångest / ångest som iofs inte är farligt, men fruktansvärt obehagligt. Ring VC igen och kräv att få träffa en läkare, du kan bli hjälpt av medicin. Jag hade samma problem för några år sedan, gick in i väggen och låg hemma, sjukskriven och med massor av medicin i kroppen i 6 mån. Se till att få träffa en läkare innan dina problem blir värre!

• Pauliina

Vill inte låta negativ utan ge min erfarenhet. Jag har haft så ett tag nu och det började som ditt, lite smått. Sedan kunde jag vakna av klappningar och svårt att andas. Dröjde kanske 2 h innan det lugna ner sig. Sedan eskalera det för varje gång. Jag kunde få så på semester etc så pga stress va det inte. Åkt in på akuten, legat med dropp över natten etc men inget har hittats. Jag får helt enkelt leva med det. Lycka till!

• Anonym (lilla jag)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2013-04-08 20:31:08 följande:
    Tack för era svar!

Jag har idag ringt VC. Receptionisten där var inte mycket till hjälp. Hon sa att det antagligen inte var någon fysiskt och att jag därför inte behövde/skulle få träffa en läkare. Hon gav mig tips på hur jag skulle lösa skolan genom att skicka in lite uppgifter då och då, göra en lista osv, vilket jag förklarade inte fungerar för det är inte så denna skola fungerar. Lämnar du inte in i tid får man ett IG - så är det bara! Men hon bara fortsatte om att så var det nog inte alls utan jag ska tänka att allt löser sig så småningom, och att varken sjukskrivning eller tabletter kan hjälpa mig.

Hon sa att jag i och för sig kunde kontakta deras kurator, men de har över en månads väntetid tillade hon. Jag förklarade att jag har en tvååring hemma som jag inte kan ta hand om när det är så här, och att jag mår så dåligt och bara vill träffa någon. Men inte fick jag någon att träffa!... :'(

Jag skäms så! När jag väl tagit modet till mig blir jag nekad att träffa någon! Jag blir så ledsen, och arg..

Vad gör jag nu?
    Tyvärr så ser det ut såhär idag inom vården. Man får verkligen kämpa för att få den så at säga. Det är precis såhär jag upplevt det och då har jag ändå varit rejält sjuk. Men tro mig, det är värt att kämpa för det blir bara värre annars. Mitt tips är att byta vårdcentral! Bor du i en större stad vet jag att det går att göra på nätet. Du behöver inte kontakta din gamla vårdcentral för att byta utan kontaktar istället en annan och säger att du vill skriva dig där. Berätta innan vad du har för problem och fråga om dem kan hjälpa dig om du skriver dig där. 

Att säga att dina besvär inte är värda att kollas upp är av en sjuksköterska ett mycket olämpligt beteende! Hennes okunskap och oprofessionella beteende ska inte få dig att känna dig löjlig! Stå på dig!
Svar på tråden Hjärtklappning och ångest - Vad göra?! :'(