• mape04

Använda cykelhjälm när man är 13-14 år

I veckan som gick hjälpte jag till på ett tonårsläger. Ungdomarna skulle cykla till läger platsen. Innan vi startade cykelturen, upptäckte  jag att en del några av tonåringarna saknade hjälm. När jag frågade varför dom inte hade hjälm, så fick jag till svar att det inte var coolt med hjälm. ( Förädlarna fick godkänna  att deras barn fick cykla utan hjälm)

Har era tonåringar (13-14 åringar) hjälm när dom cyklar?   

• Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år
  • ungmamma94

Har nu inte så pass gammalt barn än. Men själv var jag tvungen att använda hjälm tills jag var 15 precis som lagen säger. Detta resulterade istället till att jag tog av mig hjälmen när jag visste att mina föräldrar inte kunde se mig. Frågan är vad som är bäst. Att förbjuda eller inte..

• Skopan

Det är väl lag på hjälm till 15 år ? Då bör det krävas om man cyklar på läger tex

• Liljan77

Sonen är inte så gammal än.Själv har jag aldrig haft någon cykelhjälm.
    Mina föräldrar brydde sig inte.

En klasskompis till mig cyklade omkull o spräckte sin skalle.Han överlevde inte.
    Han hade ingen cykelhjälm o hade precis fyllt 18 år. 

• sihn

Har barn i den åldern och nej, jag tjatar inte längre. Hon cyklar utan hjälm. För precis som ovan skrev så tar hon av sig den så fort hon kommer utom synhåll. Vi sa ett tag att hon inte fick cykla om hon inte använde hjälm, hon ställde cykeln ett par månader och gick överallt. Sen hade vi en incident här som gjorde att jag tillät cykling då det kändes säkrare än att gå även om det var utan hjälm.
    Min 11- åring använder hjälm och har inte yppat ett ord om att hon inte vill ha.

• W Goldberg

Min far blev påkörd av en bil och flög med huvudet rätt ner i backen då han var 35 år.
    Han fick obotlig hjärnskada och dog senare.
    Då fanns inte cykelhjälmar, men nog har man funderat på var en cykelhjälm kunde ha rätat upp vid den olyckan.

Coolt eller inte, men gissar att hjälmen spar ett gäng liv om den används.

• SannaB83

Tycker alla ska ha cykelhjälm, även vuxna. För oss i våran familj är hjälm lika självklart som att ha bilbälte. Har du själv hjälm när du cyklar ts?? Känner mig smart och cool i hjälm, då det bevisar att vi värdesätter oss själva

• cloudberry79

Vadå skriva på om det var okej? Det är OLAGLIGT att cykla utan hjälm. När vi har haft utflykter med högstadieelever har det varit hjälmtvång, annars får man inte följa med! Jag använder själv hjälm, för jag är rädd om livet. En nära släkting till min man föll med cykel för två år sedan, idag sitter han på ett vårdhem, 55 år gammal och kan inte ens gå på toaletten eller äta själv. Han har inget minne av sina barn eller någon närstående, han är i princip en grönsak. För att han ramlade med cykeln.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Sticka

Jag förstod nog inte riktigt, kan man undkomma lagen om ens föräldrar har skrivit ett intyg?

• eec82

dom som driver lägret borde då inte få arbeta med barn som ska cykla de ska ju föregå med gott exempel. Tycker med de e märkligt. Jag hade hjälm i den åldern å ja de kändes fånigt men min syster arbetade som ambulansförare och visade en efterbild hur marken ser ut när man bokstvligt skrapar hjärna. Det fick mig att använda hjälm! (mycket blod iaf)

• Busbellan

Nej min 13-åring använder inte hjälm och har nog inte sett någon annan i hennes ålder som gör det heller.
    Och ja, jag tillåter det trots att lagen egentligen säger något annat 

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Använda cykelhjälm när man är 13-14 år