• Emma82Johansson

Lesbisk och kranförare på en oljeplattform. Fråga vad du vill.

Hej. Jag är rätt ny här på Familjeliv och tänkte att det vore kul att starta någon tråd. Så tänkte testa att starta en sådan "fråga" tråd. Jag är som sagt lesbisk och jobbar som kranförare på en oljeplattform i Norge. Fråga på, ingen fråga är för dum. Det finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar. :)

Lesbisk och framgångsrik.
  • Svar på tråden Lesbisk och kranförare på en oljeplattform. Fråga vad du vill.
  • Hubba   Bubba
    Emma82Johansson skrev 2013-09-15 18:42:06 följande:
    Jag ser mig som lesbisk då jag inte längre tänder på killar, men eftersom jag för bara ett par år sen var ihop med en kille så lördag vara Bi. Det är skillnad på att ha varit bi och att vara lesbisk! Jag gråter inte över det nej....vart vill du komma?

Missat vilka som vann norska valet?
  • Hubba   Bubba
    Emma82Johansson skrev 2013-09-15 18:42:06 följande:
    Jag ser mig som lesbisk då jag inte längre tänder på killar, men eftersom jag för bara ett par år sen var ihop med en kille så lördag vara Bi. Det är skillnad på att ha varit bi och att vara lesbisk! Jag gråter inte över det nej....vart vill du komma?

Varför skulle du gråta?
  • AngantyrRobin
    AngantyrRobin skrev 2013-09-14 11:16:46 följande:
    Kan du på något höger eller vänster länka till dit man söker till Statoil, har länge varit nyfiken på platformsjobb inom Norge, hittade en utbildnings sida förut för att kunna bli någon låg rang inom arbetet! Kommer ej ihåg vad det heter, men har i alla fall alltid velat jobba inom olja i Norge då jag finner ett vanligt 7-16 Svensson jobb ganska ointressant, så om du fortfarande skriver här kan du gärna guida mer!

• Michael 310
    Emma82Johansson skrev 2013-04-12 16:35:33 följande:
    Ja. Men det är endast kranförare, plattformchef och borrare som tjänar de "maffigare" lönerna. Annars ligger folk normalt runt 80kkr/månad. Beror på hur mycket risker jobbet har.

Lyckades få ur min driller att en vecka övertid gav honom ca 160000 nok extra i lön. Ett par år till så hoppas jag sitta i stolen med :)
  • Emma82Johansson
    Hubba Bubba skrev 2013-09-15 21:55:16 följande:
    Varför skulle du gråta?

Jag är självklart glad över vilka som vann norska valet, och nej jag har verkligen inte missat vilka som vann eftersom jag själv är medlem i Høyre.
  • Emma82Johansson
    Michael 310 skrev 2013-09-15 23:20:53 följande:
    Lyckades få ur min driller att en vecka övertid gav honom ca 160000 nok extra i lön. Ett par år till så hoppas jag sitta i stolen med :)

Driller tjänar äckligt mycket! :D Om jag jobbar en vecka övertid totalt får jag extra ungefär 100k. Det är lite mindre än vad en driller får, men jag missunnar dem verkligen inte. De gör skitjobbet, jag sitter bara i en kran och är "fin" som drillarna själva säger. Lycka till och jag hoppas du hamnar i den stolen själv snart! :D
  • AngantyrRobin

Saken är den just nu är jag en vanlig 20 åring som sitter och pluggar upp betygen men vill komma ut där i arbetslivet och börja jag vet att man inte bara kan hoppa in liksom, men krävs det inga utbildningar osv för dom kurserna som ligger där på hemsidan? Har ju liksom ingenting just nu, ingen säkerhetskurs eller något men vill ta allt sånt och komma igång, men som du.. Du sa ju att du fick genom Statoil vad kräver dom att man ska ha? Och brukar dom lägga upp på den sidan?

• Emma82Johansson
    AngantyrRobin skrev 2013-09-16 19:00:10 följande:
    Saken är den just nu är jag en vanlig 20 åring som sitter och pluggar upp betygen men vill komma ut där i arbetslivet och börja jag vet att man inte bara kan hoppa in liksom, men krävs det inga utbildningar osv för dom kurserna som ligger där på hemsidan? Har ju liksom ingenting just nu, ingen säkerhetskurs eller något men vill ta allt sånt och komma igång, men som du.. Du sa ju att du fick genom Statoil vad kräver dom att man ska ha? Och brukar dom lägga upp på den sidan?

Jag var utbildad politiker, jag är ett år från att kalla mig statsvetare, när jag fick jobberbjudandet. Men Statiol krävde, och kräver av alla som ens vill sätta sin fot på oljeplattformen, att du ska ha säkerhetsutbildningen. Den bekostar du själv, runt 25k norska, men jag skulle höra mig för först om jobb, så man inte slänger ut de pengarna och så får man inget jobb. När jag sökte var dem desperata för att få kranförare, så jag hade jobb innan jag gjorde utbildningen. Betygen och skolan, jag känner flera som kommer med inte ens gymnasieutbildning. Men en fördel är det alltid att ha godkänd skolgång. Mitt tips är att du börjar på golvet, som städare kanske, så kan du jobba dig uppåt genom att skapa kontakter på oljeplattformen. Annars kan du utbilda dig till svetsare, de är också eftertraktade på oljeplattformar. :) Lycka till!
  • Hubba   Bubba

Utbildad politiker? Seriöst?!

Svar på tråden Lesbisk och kranförare på en oljeplattform. Fråga vad du vill.