AngantyrRobin skrev 2013-09-16 19:00:10 följande:
Saken är den just nu är jag en vanlig 20 åring som sitter och pluggar upp betygen men vill komma ut där i arbetslivet och börja jag vet att man inte bara kan hoppa in liksom, men krävs det inga utbildningar osv för dom kurserna som ligger där på hemsidan? Har ju liksom ingenting just nu, ingen säkerhetskurs eller något men vill ta allt sånt och komma igång, men som du.. Du sa ju att du fick genom Statoil vad kräver dom att man ska ha? Och brukar dom lägga upp på den sidan?
Jag var utbildad politiker, jag är ett år från att kalla mig statsvetare, när jag fick jobberbjudandet. Men Statiol krävde, och kräver av alla som ens vill sätta sin fot på oljeplattformen, att du ska ha säkerhetsutbildningen. Den bekostar du själv, runt 25k norska, men jag skulle höra mig för först om jobb, så man inte slänger ut de pengarna och så får man inget jobb. När jag sökte var dem desperata för att få kranförare, så jag hade jobb innan jag gjorde utbildningen. Betygen och skolan, jag känner flera som kommer med inte ens gymnasieutbildning. Men en fördel är det alltid att ha godkänd skolgång. Mitt tips är att du börjar på golvet, som städare kanske, så kan du jobba dig uppåt genom att skapa kontakter på oljeplattformen. Annars kan du utbilda dig till svetsare, de är också eftertraktade på oljeplattformar. :) Lycka till!