• KlasJan

Tjänat för mycket CSN

Jag fick nyligen brev från CSN om att jag tjänat för mycket 2011. Det satte sig som en sten i bröstet och förstörde min helg nu lite eftersom jag vet att det innebär att betala tillbaka ganska stora summor.

Såhär står det i brevet,

Jag har tjänat 207 000 kr och har fribelopp på 68 480 kr första halvåret och fribelopp på 90 736 kr andra halvåret.
    Jag får alltså lov att ha tjänat 159 216 kr och det innebär att jag tjänat 47 784 kr för mycket om jag förstått det hela rätt.

Vet någon om hur mycket jag kommer få betala tillbaka?

• Svar på tråden Tjänat för mycket CSN
  • Skopan

Då måste den handläggarn på CSN varit praktikant eller nå

• KlasJan

Ja, frågan är hur avbetalningsplanen ser ut och hur hög ränta det blir med den?

• Nénharma
    Skopan skrev 2013-04-06 19:30:10 följande:
    Då måste den handläggarn på CSN varit praktikant eller nå
    Ingen aning faktiskt, jag tackade ju och tog emot eftersom jag bara jobbade 50% och inte drog in så mycket i månaden.
  • Skopan

Räntan ligger på 4,6 % tror jag

• Maghnolia

Jag har ungefär tjänat lika för mycket. Men har en vännina till mig som tjäna 30 000 för mkt. Hon fick endast betala tillbaka 6000 beror ju på om du har tagit lån och bidrag eller bara en del..
    Är det bara bidrag blir det lite mindre att betala tillbaka. 

• Skopan

Fast det är bara bidraget man betalar tillbaka inte lånet

• ardath bey

Det beror väl lite på när du tjänade inkömsten? Om allt betalades ut ett av halvåren blir det inget återkrav för den andra terminen.

• KlasJan
    ardath bey skrev 2013-04-06 23:37:57 följande:
    Det beror väl lite på när du tjänade inkömsten? Om allt betalades ut ett av halvåren blir det inget återkrav för den andra terminen.
    Så låt säga att jag tjänade 150 000 första halvåret och 57 000 andra.

Det skulle innebära att jag tjänat i runda slängor 82 000 över fribeloppet första halvåret medans andra kommer jag under och slipper betala.

Men blir inte beloppet att betala tillbaka större då iom. att skillnaden blev större första terminen då?
  • KlasJan

Det står även att det kan innebära att betala tillbaka lånet också.

Men det blir ju en monstersumma för något jag tjänade i början av 2011. Aj.

• nuharjagbytt
    KlasJan skrev 2013-04-07 00:19:52 följande:
    Det står även att det kan innebära att betala tillbaka lånet också.

Men det blir ju en monstersumma för något jag tjänade i början av 2011. Aj.
    Jag tror allt att det är både bidrag och lån som ska återbetalas. Nedanstående är hämtat från sidan om hur mycket man får tjäna.
    Vad händer om du får en högre inkomst?

Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt.

• KlasJan

Problemet är att jag fortfarande är student och har ett år kvar efter den här terminen.

Man känner sig lite som en brottsling för att ha jobbat och tjänat lite för mycket och det skulle kännas ännu mer fel ifall jag nu tvingas avbryta mina studier och mitt mål i livet pga det.

• nuharjagbytt
    KlasJan skrev 2013-04-07 09:06:58 följande:
    Problemet är att jag fortfarande är student och har ett år kvar efter den här terminen.

Man känner sig lite som en brottsling för att ha jobbat och tjänat lite för mycket och det skulle kännas ännu mer fel ifall jag nu tvingas avbryta mina studier och mitt mål i livet pga det.
    Jag läste också att det om det finns möjlighet görs avdrag på kommande utbetalningar. I så fall blir det ju ingen stor betalning men du får väldigt lite pengar varje månad. Om du har möjlighet att jobba nu också så borde det vara en ok lösning. Se bara till att du har järnkoll denna gången så du inte tjänar för mycket igen.

Eftersom de inte har gett dej något inbetalningskort utan bara påpekat att du tjänat för mycket så kanske det är avdrag de har tänkt sig.
  • MajaVira
    KlasJan skrev 2013-04-07 09:06:58 följande:

Men visste du inte om att det finns begräsningar av hur mycket man får tjäna?
  • KlasJan

Jo det visste jag väl, men i början av 2011 läste jag en kurs på en termin och hade inga planer på att fortsätta studera till hösten. Så jag jobbade på så mycket som möjligt för jag visste att jag kunde tjäna ganska mycket ändå.

Det plus att jag faktiskt hade lite dålig koll så hamnade jag i denna sits.

Jag kom för övrigt in på CSN's hemsida nu och kunde räkna ut att jag (som andra påpekat) fått ca 30 000 för mycket. Vad jag sen är osäker på är hur de väger in om jag varit berättigad lån osv eller om jag måste betala tillbaka allt.

Jag vill bara ha måndag och samtal med CSN nu.

• KlasJan

Nu har jag ringt CSN och tydligen så får de inte gå ut med vad jag ska betala tillbaka.

"Nej det är inget vi får göra, du får försöka räkna ut det själv." och när jag påpekade att det var ganska viktigt för mig att ha lite klarhet i det eftersom det handlar om en hel del pengar så fick jag till svar att "nu är det så.".

Bara att invänta kravbrevet då!

• ardath bey
    KlasJan skrev 2013-04-07 00:11:51 följande:
    Så låt säga att jag tjänade 150 000 första halvåret och 57 000 andra.

Det skulle innebära att jag tjänat i runda slängor 82 000 över fribeloppet första halvåret medans andra kommer jag under och slipper betala.

Men blir inte beloppet att betala tillbaka större då iom. att skillnaden blev större första terminen då?

Jo det kan det bli. Du får helt enkelt räkna på varje termin för sig.
    Jag fick ett brev om återkrav en gång och då kunde jag specificera vad jag tjänat per månad, så räknade de ut återkravet baserat på det. Jag hade inte pluggat den terminen jag tjänat mer än fribeloppet så för mig blev det inget återkrav alls.
Svar på tråden Tjänat för mycket CSN