• NenneLo

Hur få långt, fint hår?

Jag har tunt, torrt hår som bara ligger platt och tenderar att få stripiga toppar trots att jag toppar det. Finns det något jag kan göra, för jag vill verkligen ha långt och FINT hår. Jag använder inte plattång eller locktång, inga hårprodukter förutom schampoo och balsam. Och någon olja till topparna, så jag fattar inte hur det kan bli slutet så fort. (?)

2011-09-13 Loke
  • Svar på tråden Hur få långt, fint hår?
  • Vickan I

Sulfatfritt schampo och balsam och om du har råd en keratinbehandling hos frissan kanske. Hjälpte mitt hår massor.

• Lilla Hi
    NenneLo skrev 2013-04-07 09:01:56 följande:
    Jag har tunt, torrt hår som bara ligger platt och tenderar att få stripiga toppar trots att jag toppar det. Finns det något jag kan göra, för jag vill verkligen ha långt och FINT hår. Jag använder inte plattång eller locktång, inga hårprodukter förutom schampoo och balsam. Och någon olja till topparna, så jag fattar inte hur det kan bli slutet så fort. (?)
    Jag har långt mörkt tjockt hår... det tar superlång tid för det att torka (speciellt jobbigt på vintern)... det är för tjockt för att göra nåt med (gummisnoddar spricker och klämmor orkar inte hålla det)... går åt mängder med shampoo och balsam... inte många frisörer som kan klippa det bra för att det är tjockt.

Har många MÅNGA gånger önskat mig tunnare hår... ljust hår som blir så där vackert solblekt på sommaren... som flyger med sina lätta änglastrån i vinden.

Summan av allt... man kan inte göra så mycket åt sitt hår... man har det man har... så njut av det för det finns alltid folk som är avis på det du har. :)   

För konkreta tips... tvätta inte för ofta... det kan vara jobbigt  början men håret/hårbotten vänjer sig och blir inte flottigt lika snabbt. Låt det få bli flottigt ibland... tror det egna fettet är bäst för håret. Bra produkter tycker jag är viktigt... gäller att hitta nåt som passar för DITT hår... jag använder tresemme luxurious moisture.

Mitt hår mår bra av att flätas... det är som att det blir skyddat från det vanliga vardagsslitaget. Flätar fuktigt/blött hår... sätter sen upp flätorna med hårnålar (är för gammal för att gå runt med slängande flätor) och låter det torka... sen när man släpper ut det så är det fina vågor som ger volym.  
  • NenneLo
    Vickan I skrev 2013-04-07 09:14:20 följande:
    Sulfatfritt schampo och balsam och om du har råd en keratinbehandling hos frissan kanske. Hjälpte mitt hår massor.

Vickan I skrev 2013-04-07 09:14:20 följande:

Vad hittar jag detta?
    2011-09-13 Loke <3
  • NenneLo

Lilla Hi: jag har väldigt tunt hår, hade jag haft tunnare hade jag nog inte ens sparat ut håret, inget att vara avis på vill jag lova! Hur vet man vad som är bra produkter? Det mest irriterande är att håret blir stripigt i topparna :/

2011-09-13 Loke <3
  • Vickan I

Hos frisör hittar du produkterna eller på nätet, men kolla så du inte beställer fuskprodukter. Min frisör säger det cirkulerar massa sådant, men vet ej om det stämmer eller om de vill försöka få en att köpa grejerna där... Googla keratinbehandling och vart du bor så får du säkert upp en del salonger. Googla bilder så ser du också före och efter bilder.

• mucklas

Gå in på www.lockig.se och läs om balsammetoden. Där finns tips om icke-uttorkande schampo och en massa bra hemmakurer. Jag själv har skruvar i håret, har alltid blivit frissig, särskilt i regn, men efter att jag helt slutade tvätta håret med schampo är det helt fantastiskt. Och det blir rent iaf, ingen tror mig när jag berättar varför håret är så fint :)
    Vitaminer måste man få i sig också, kanske behöver du något kosttillskott?

• Lilia

Mitt hår har gått från torrt till normalt och blivit lite längre sedan jag slutade med shampoo och balsam. Tyvärr har det inte blivit tjockare. :( Istället för shampoo använder jag Rhasoullera. Det finns att köpa hos ekologiska frisörer och på välsorterade hälsokoster. Bort du i Stockholm rekommenderar jag FriEkoSör på Mariatorget. (Bastugatan 57)

• Lilla Hi
    NenneLo skrev 2013-04-07 12:25:21 följande:
    Lilla Hi: jag har väldigt tunt hår, hade jag haft tunnare hade jag nog inte ens sparat ut håret, inget att vara avis på vill jag lova! Hur vet man vad som är bra produkter? Det mest irriterande är att håret blir stripigt i topparna :/
    Hur långt hår har du nu? Vad menar du med stripigt i topparna? Är det att det är uppklippt och topparna spretar eller att det blir tunt i topparna när det växer ut?

Bra produkter är det som passar ditt hår... personligen rekommenderar jag att testa dig fram med olika kvalitets produkter.  För mig har inga hårexperter eller frisörer kunnat rekommendera produkter som passar mitt hår... även om produkterna säkert varit bra i sig. 
  • The Doctor
    mucklas skrev 2013-04-07 12:32:47 följande:
    Gå in på www.lockig.se och läs om balsammetoden. Där finns tips om icke-uttorkande schampo och en massa bra hemmakurer. Jag själv har skruvar i håret, har alltid blivit frissig, särskilt i regn, men efter att jag helt slutade tvätta håret med schampo är det helt fantastiskt. Och det blir rent iaf, ingen tror mig när jag berättar varför håret är så fint :)
    Vitaminer måste man få i sig också, kanske behöver du något kosttillskott?
    Balsammetoden och efterskölj med äppelcidervinäger, det är fina grejer det.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • NenneLo
    Lilla Hi skrev 2013-04-07 12:37:15 följande:
    Hur långt hår har du nu? Vad menar du med stripigt i topparna? Är det att det är uppklippt och topparna spretar eller att det blir tunt i topparna när det växer ut?

Bra produkter är det som passar ditt hår... personligen rekommenderar jag att testa dig fram med olika kvalitets produkter.  För mig har inga hårexperter eller frisörer kunnat rekommendera produkter som passar mitt hår... även om produkterna säkert varit bra i sig. 
    Ca 10-15 cm längre än till axlarna..  (bild från google) Ungefär som på bilden. Trots att jag toppar håret blir det så...

Kanske är jag en av dem som inte kan ha långt hår?! Rynkar på näsan

Får väl kosta på mig något, kör med schampoo/balsam just nu som är köpt på Ica... Kanske inte ska ha för höga förhoppningar på det direkt Tungan ute

Har hört mycket gott om balsammetoden, men vet inte... Jag är för otålig? hehe 
    2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden Hur få långt, fint hår?