• augustisten

5-åring simulerar värk i benen?

Jag hade mycket värk i mina händer som barn och blev misstänkt för att simulera. Det har satt djupa spår.

Det var säkert så att jag kände efter mer vid vissa tillfällen - när jag ville ha extra uppmärksamhet eller slippa att tex städa - men smärtan fanns ju där i grunden. När jag var 14 opererades mina karpaltunnlar och det blev bättre. När jag var gravid kom värken tillbaka och det var jätteskönt för mig eftersom jag då kunde konstatera hur ont jag faktiskt hade som barn och att smärtan var på riktigt. Men visst vet jag att jag överdrev den ibland. Speciellt om jag blev misstrodd.

Att barnreumatism inte är besläktat med vuxendito är ren bs. Jag har RA idag som vuxen och troligen hade mina problem som barn delvis med det att göra. Min mor hade barnreumatism och det betraktas som att jag pga det har en ärftlighet.

• augustisten
    Anonym skrev 2013-04-07 11:33:58 följande:
    Märkligt att de inte tänkte på RA om det nu redan fanns i familjen. Om inte annat är det konstigt att de inte tog smärtan på allvar.

Jag menar inte att skuldbelägga din mor, hon gjorde säkert så bra hon kan och jag är inte alltid världsbäst men det ser märkligt ut när man läser det. Men det är alltid lätt att vara efterklok.

Jo, det testades jag naturligtvis för då men det var ju karpaltunnlarna som var svullna... Vilket kan ha samband men inte är samma sak. Jag hade alltså inte själv barnreumatism men andra problem som i efterhand ses som relaterade.

Nu har jag utredd och konstaterad RA men jag har inga förhöjda värden på vanligt blodprov man tar på VC. Däremot skelettförändringar och andra markörer. Det är inte en lätt sjukdom att diagnostisera - varken på barn eller vuxna.
  • augustisten
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:45:39 följande:
    Nej det har man inte. Vi var på barnsjukhuset och de tog blodprov och undersökte henne. De hittade bara en smärre infektion i kroppen och vi skulle återkomma om hon inte blev bättre. Dagen efter var hon ju helt bra igen.

Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:45:39 följande:
    Nej det har man inte. Vi var på barnsjukhuset och de tog blodprov och undersökte henne. De hittade bara en smärre infektion i kroppen och vi skulle återkomma om hon inte blev bättre. Dagen efter var hon ju helt bra igen.

Kräv att de följer upp. RA är ju i princip en infektion i lederna. Det behöver inte alltid ge utslag på blodprov och det går i skov - som hos barn kan växla fort.

Och det har ju heller inte blivit bättre - om du tänker vidare än det enskilda tillfället.
  • augustisten
    Maria 223 skrev 2013-04-11 23:06:29 följande:
    Skrattas bort? Nej verkligen inte. Jag tror inte barn hittar på för att det är roligt att driva med föräldrarna. Jag skulle i så fall undra varför, vad står det för. Mår inte barnet bra? Otrivsel på förskola/skola? Ger jag för lite uppmärksamhet? Något annat?

Jag påstår mig inte vara någon perfekt mamma, men jag försöker göra mitt bästa och kan rannsaka mig själv.

Det är väl precis det ts undrar? Hon ger ju konkreta exempel på möjliga psykosomatiska orsaker.

Jag som själv hade mycket ont som barn OCH simulerade håller med vinterankan. Jag ville också gärna visa att det gjorde ont och överdrev (och underdrev om jag inte ville visa - tex på skolan). Smärta är ju inte konstant heller och rädsla för att det ska göra ont kan också handikappa genom att man inte vågar eller vill göra saker man tror kommer leda till smärta. Som att gå långt tex ...
  • augustisten
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-23 21:31:32 följande:
    Japp. Hamnade på barnakuten idag och där togs bl.a borreliaprov för att vara på den säkra sidan. Hon hade förhöjt crp och blodplättar, svullet knä, lätt rodnad på armen och utslag i armvecket. Feberrosiga kinder. Vi fick remiss till barnreumatolog och inflammationsdämpande medicin.

Vad skönt att ni får hjälp!
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?