• En skrutt

5-åring simulerar värk i benen?

Växtvärk eller hälsporre (det senare sätter sig visserligen i foten..men kan kännas i hela benet då det gör ont) är två saker min dotter lidit av från och till sen hon var typ sex år. I synnerhet växtvärken har kommit och gått..hälsporren (som är en följd av att barns trampdynor är mjuka och att de blir lite "uttrampade" av att gå på hårt underlag..eller så förklarade ortopeden det för oss) har varit det som varit orsak till att hon från och till haltade. Mjuka hälinlägg var lösningen för henne.

(och nej jag har inte läst allt i tråden..så det här kanske redan varit föreslaget och avfärdat?) 

• En skrutt
    Anonym skrev 2013-04-07 19:26:37 följande:
    Barnet är ju utrett av läkare. Borde inte det ha kommit fram ganska snabbt om det var hälsporre?
    Hon är ju selektiv med det onda och mår dessutom dåligt psykiskt. Det borde ligga lika nära till hands att faktiskt ta henne till en terapeut.

Inte säkert att det kommer fram. En femåring som upplever värk i benen kanske inte känner eller säger att det strålar ut från hälen. Då är det inte säkert att det uppmärksammas...och smärta kan komma och gå. Själv har jag ofta ont i benet, typ från insidan av vristen och upp mot vaden. Fast det är inget fel på mig (eller ja..nu är det det...men det har inget med mitt ben att göra..) och smärtan kan pendla..

Men visst..att utesluta simulering, eller att få hjälp att hantera situationen kan väl aldrig vara fel. Dock är jag personligen mer skeptisk mot terapeuter och psykologer än vad jag är mot läkare...men det är ju jag. 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?