Inlägg från: Den vita staden |Visa alla inlägg
  • Den vita staden

5-åring simulerar värk i benen?

Låter först som växtvärk även enl. mig och ja det gör ont, kan göra jätteont tom.

Växte själv upp med vad de kallade "växtvärk" bara det att det inte gått över ens nu när jag vuxit klart o. är vuxen sedan länge.. Som vuxen nu har jag fått RA konstaterad.

Så snälla ignorera inte sådan smärta, det hjälper inte.

The Bible is meant to be bread for daily use, not cake for special occations.
  • Den vita staden
    Anonym skrev 2013-04-07 11:01:04 följande:
    Fast det kommer ju och går på beställning. Hon kan halta och sedan vara helt symptomfri när det passar. Och om hon inte får uppmärksamheten hon är ute efter så blir hon rullstolskrävande.
    Det är nog ganska lätt att se när det är genuint och konsekvent - och när det är uppmärksamhetsfiskeri.
    Men att vilja ha mer uppmärksamhet har också också orsaker som behöver tas itu med! Barnet behöver kanske gå till en psykolog hos BUP som kan fiska fram vad det egentligen är som skaver.
    Vad jag menar är att inte ignorera i längden utan hålla lite koll, kanske med provtagning då o. då.
    Så som det föreslås i #5.

Har en son, nyss fyllda 11 o. som numera kan förmedla att det är skillnad på värk o. värk, då menar han växtvärk o. vanlig ledvärk.. eftersom jag har ont så kollas han extra.
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 10:51:27 följande:

Jag har själv en väldigt låg smärttröskel och undrar ibland om det är så att hon har ärvt detta och faktiskt är väldigt känslig. Hon vill helst inte ha kläder på sig alls hemma för hon tycker det skär in på kroppen och är obekvämt.
    Tror ju du är ngt på spåren här, ni är nog lika.

• Den vita staden
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 11:08:03 följande:

Min pappa, hennes morfar, har RA sedan 20-årsåldern så vi är väldigt medvetna om olika symptom och uppmärksamma på detta. Hon har dock inga tecken på att det skulle vara reumatiskt. Jag hade också växtvärk som liten, men oftast på kvällar/nätter och aldrig så illa att jag inte ville stödja på benen. 

Fick höra av läkaren på barnsjukhuset att barnreumatism inte är besläktat med den man får i vuxen ålder.   
    Bra, då är ni iaf medvetna Glad

Själv är jag rätt övertygad om att jag haft RA hela tiden.
  • Den vita staden
    augustisten skrev 2013-04-07 11:30:03 följande:
    Jag hade mycket värk i mina händer som barn och blev misstänkt för att simulera. Det har satt djupa spår.

Det var säkert så att jag kände efter mer vid vissa tillfällen - när jag ville ha extra uppmärksamhet eller slippa att tex städa - men smärtan fanns ju där i grunden. När jag var 14 opererades mina karpaltunnlar och det blev bättre. När jag var gravid kom värken tillbaka och det var jätteskönt för mig eftersom jag då kunde konstatera hur ont jag faktiskt hade som barn och att smärtan var på riktigt. Men visst vet jag att jag överdrev den ibland. Speciellt om jag blev misstrodd.

Att barnreumatism inte är besläktat med vuxendito är ren bs. Jag har RA idag som vuxen och troligen hade mina problem som barn delvis med det att göra. Min mor hade barnreumatism och det betraktas som att jag pga det har en ärftlighet.
    Du har mina fullständiga sympatier.
  • Den vita staden
    Anonym skrev 2013-04-07 16:02:38 följande:

Förklara då hur man kan ha växtvärk när man slutat växa? 
    Växtvärk är en myt. Tro mig, jag vet. 
    Min "växtvärk"  fortsatte o. visade sig vara RA.
  • Den vita staden
    Anonym skrev 2013-04-07 16:10:09 följande:
    Överrörlighet och Schlatters. Ingen som tänkt på det?
    När du skrev detta kom jag att tänka på EDS med.
  • Den vita staden
    Anonym skrev 2013-04-07 16:20:18 följande:

Precis, det finns några sjukdomar/diagnoser som ger värk, och det kan ta sin tid att få veta orsaken. Men man bör (tycker jag iaf) ta värk på allvar. Någon bakomliggande orsak finns. Många barn är överrörliga, och många vuxna känner inte heller till dessa diagnoser.
    Precis, det finns många fler möjliga ors. än vad allmänheten är medveten om.
  • Den vita staden
    Anonym (nelli) skrev 2013-04-07 16:28:51 följande:
    Jag minns att jag hade otroligt ont i benen som barn! Och mamma tog mig till läkaren flera gånger men de hittade aldrig något fel. Det försvann nån gång i tonåren tror jag... har det iaf inte längre!

Minns att jag ibland på kvällarna kunde gråta av smärta. Värst var det när vi var ute och gick en längre sträcka (kan fortfarande höra min egen hulckande röst "jag h..h..haaar ont i bbeeeenen!") men eftersom att läkarna inte hittat något så trodde inte mamma och pappa på mig. Det var bara att fortsätta att gå. Det var riktigt frustrerande... Slutade till sist gnälla eftersom att det inte spelade någon roll, jag var ju tvungen att gå ändå.
    Smärtan kom och gick, om jag inte minns fel, så det var inte alltid jag hade ont. 

Så din dotter kan  tala sanning TS! 

Känner igen mig så
  • Den vita staden
    Plupp73 skrev 2013-04-07 16:54:18 följande:
    OK, först hade jag sett till att få en röntgen av benen för att helt säkert utesluta Ewings sarkom resp osteosarkom som ju trots allt förekommer hos barn. Det låter helt otroligt att en 5-åring skulle fantisera ihop en smärta i benen, och om hon inte ljuger annars i andra sammanhang skulle jag utgått ifrån att barnet talade sanning. I andra hand skulle jag utesluta Juvenil artrit och leukemi, eftersom båda dessa sjukdomar drabbar barn och deras leder ganska typiskt. Det innebär inte alltid ledsvullnad....

I sista hand, när allt annat uteslutits, hade jag börjat fundera över psykogena orsaker. 

Men detta är pga att jag inte kan se framför mig att mina tre döttrar skulle ljuga om att de hade ont och tom halta hela dagar. 
    Precis, s å  gör en ansvarstagande och omtänksam förälder.
  • Den vita staden
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-19 13:42:20 följande:
    Min mammas fibro är väl knappast något ärftligt... Smärta som sätter sig i kroppen pga en mängd svåra psykosociala upplevelser under tidig barndom och även senare i livet. I kombination med att det går mode i diagnoser och fibro var "inne" på 90-talet. Det här är ingenting som jag föreställer mig att mina barn kommer ärva. Fibro går i arv socialt och den cirkeln har jag brutit. 

Jag har hela tiden också hävdat att även om det inte finns något fysiskt problem bakom hennes haltande så är det ändå väldigt oroande, men det verkar du helt ha missat..?     
    Fibro är definitivt en ärftlig sjukdom! Min syster o c h  jag som i n t e  vuxit upp tillsammans har båda fibromyalgi. Likaså verkar min son ha det. Det är en autoimmun sjukdom - sv.wikipedia.org/wiki/Autoimmunitet så det sociala är inte ensam faktor.
    Adoption är en permanent lösning på ett temporärt problem/CM
  • Den vita staden
    Flygfotogen skrev 2013-11-30 20:55:13 följande:
    Respektera henne där hon är istället för att ifrågasätta och fundera på om hon simulerar. Ingen kan bestämma hur ont någon annan har eller inte har. Vi måste möta dem där de är och ta dem på allvar för vad de säger och signalerar. Sök andra läkare om ni inte får hjälp.
    När man har ADHD är det som man har ett annat operativsystem
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?