• Indianica

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en tioåring som håller på lite likadant. Mitt råd är att inte dramatisera så mycket än. Min dotter får småhalta fram ute, vi anpassar tempot efter henne, hon kan ju mycket väl ha värk i benen/benet och jag brukar säga att det är inte farligt att ha ont, det är troligen växtvärk. Men det kan också vara så att man har vissa svaga punkter i kroppen där virus lätt sätter sig, på mig är halsen ett sådant ställe. Jag får jätteofta ont där när jag blir lite infekterad i kroppen. I värsta fall får man ta en värktablett. Sedan är det okej att klaga också, när man har ont och särskilt när man är barn. Då får man ju "peppa" och säga tröstande ord som förälder.

Det ena behöver inte utesluta det andra. ibland kan barn få "ont i benen" av att absolut inte vilja gå nånstans, men naturligtvis kan de däremellan ha ont "på riktigt".

• Indianica
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 21:41:57 följande:
    Fibro och EDS är väldigt lika varandra och man vet att det finns de med fibro som egentligen borde ha diagnosen EDS. EDS är ett genfel som skapar dålig bindväv och som inte alls är något "hitte-på". Men innan man visste det trodde man att folk var hypokondriska eftersom värken och symtomen kom från flera ställen samtidigt PLUS att det inte gick att "se" på personen i fråga eller se i mikroskop. Så var försiktig med att vara alltför bombsäker på saker och ting, du kan ha fel!
    Jo, fast det är ändå lite skumt att inga män då har detta genfel. Visst kan säkert flera kvinnor med fibro vara feldiagnosticerade, men det finns ju undersökningar som visar att det är kvinnor som drabbas och oftast kvinnor som drar ett tungt lass hemma. De är helt enkelt utslitna och spända och då får de värk lite varstans = så kallad fribromyalgi, något som ofta skulle lösas omd e rent krasst fick en bättre hem- och arbetssituation.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?