Inlägg från: TanganyikaIka |Visa alla inlägg
  • TanganyikaIka

5-åring simulerar värk i benen?

Smecker skrev 2013-04-07 16:59:07 följande:
    Glöm inte EDS.
    Absolut!
    Jag växte upp m värk i benen som ingen tog på allvar. Barn ljuger sällan ändå. 
  • TanganyikaIka
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 18:06:09 följande:

Jag är lite trött på det där med att barn sällan ljuger.. Var får folk det ifrån? Vissa barn hittar på saker hela tiden!
    Jag jobbar med barn och min erfarenhet är att barn faktiskt sällan ljuger i någon större utsträckning och absolut inte om att de har ont hela tiden, och ljuger de så är det inte konsekvent hela tiden. Det är tämligen enkelt att avläsa om barn ljuger eller inte de flesta gångerna. Jag växte upp med konstant värk i hela min kropp pga sjukdom. 
    Det gällde att inte känna efter, att försöka lite till och jag försökte verkligen. Jag gjorde lite till. Tack vare det har jag förstört delar av mina leder och lider av kraftig värk som försämras hela tiden. Jag har förstört leder och jag har kört på mer än min kropp orkat med för att man trott att jag kände efter för mycket. Sjukdomen heter EDS och jag har haft ont så länge jag kan minnas i min kropp och haft svårt att gå, särskilt det som i mina ögon varit långa sträckor. Inga undersökningar, röntgen eller prover kan visa på den sjukdomen heller och att bli misstrodd och sedd som överkänslig är inte ovanligt, snarare regel. 
    Så att ett barn ideligen har ont och besvärligt kan jag mycket väl tro har ont, smärta kan komma och gå fram och tillbaka. INget underligt i min värld.  
  • TanganyikaIka

Hur sjukt är ett barn som vill något? Det kan göra nästan vad som helst om det är roligt, är det tråkigt blir det genast värre men det innebär inte att det inte är rätt som det säger, dvs att det har ont. Vi kan vara skitförkylda en hel dag o vilja gå hem och döden dö på kvällen tills vi får ett bra erbjudande om middag och utekväll, helt plötsligt är det lite bättre fastän dagen därpå är vi sämre i förkylningen. Känslor påverkar mycket även om det fysiska måendet är likadant hela tiden men vi upplever det annorlunda. 

• TanganyikaIka
    Tindra80 skrev 2013-04-07 21:25:12 följande:
    Jag vet vad det är, har läst massvis och har även en del i bekantskapskretsen som har det. Saken är att fibromyalgi inte är en diagnos utan ett syndrom. Smärta som inte går att förklara eller hitta en orsak till.

Fibromyalgi uppstår vanligtvis vid arbete och går magiskt över när det är helg eller vederbörande beviljats sjukskrivning eller förtidspension.

Klart jag inte är anonym, jag står för alla mina åsikter.

Fibro och EDS är väldigt lika varandra och man vet att det finns de med fibro som egentligen borde ha diagnosen EDS. EDS är ett genfel som skapar dålig bindväv och som inte alls är något "hitte-på". Men innan man visste det trodde man att folk var hypokondriska eftersom värken och symtomen kom från flera ställen samtidigt PLUS att det inte gick att "se" på personen i fråga eller se i mikroskop. Så var försiktig med att vara alltför bombsäker på saker och ting, du kan ha fel!
  • TanganyikaIka
    Indianica skrev 2013-04-07 23:11:33 följande:
    Jo, fast det är ändå lite skumt att inga män då har detta genfel. Visst kan säkert flera kvinnor med fibro vara feldiagnosticerade, men det finns ju undersökningar som visar att det är kvinnor som drabbas och oftast kvinnor som drar ett tungt lass hemma. De är helt enkelt utslitna och spända och då får de värk lite varstans = så kallad fribromyalgi, något som ofta skulle lösas omd e rent krasst fick en bättre hem- och arbetssituation.
    Inte ett dugg skumt. EDS sitter på X-kromosomen och är autosomalt dominant. Vi har mindre muskelgrupper och mer östrogen, vilket gör oss mer utsatta när vi har EDS än annars. Östrogenet gör oss överrörliga och det skapar också värk då vi tar ut rörelserna i ytterlighetslägen hela tiden och skapar små blödningar i ligament och muskler. Män har också EDS men oftast inte samma problematik i o m en annan fysik helt enkelt. Så absolut finns det män med EDS men det slår inte ut lika som för kvinnor på grund av att de är män helt enkelt. 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?