• Anemone

5-åring simulerar värk i benen?

Antigen så finns det en fysisk orsak, även om det inte går att fastställa eller så är det psykosomatiskt eller psykiskt. Hur som helst ska barnet tas på allvar.

"Bara ute efter uppmärksamhet" Vadå bara?  Ett barn simulerar inte - de hittar inte på för att de tycker det är roligt.Tycker det är helt fel att använda ordet simulera.

.

• Anemone
    Lisa med barn skrev 2013-04-08 00:46:54 följande:
    Kan inte en 5-åring få växtvärk i benen och att det gör så ont? Trist att utgå från att en 5-åring simulerar. Det verkar som om du TS har bestämt dig för att barnet bara vill ställa till det.
    Nu vill jag jäklas lite med mamma och pappa, jag säger att det gör ont i benen bara för att det är sååå roligt. *ironi*
  • Anemone
    Anonym (Lisa) skrev 2013-04-08 08:23:08 följande:
    Barn kan absolut simulera för att få uppmärksamhet. När jag var två år blev jag stucken av en getting i halsen, fick svårt att andas och mina föräldrar blev jätteoroliga. Nu hann vi aldrig till sjukhus och det gick bra, jag kvävdes uppenbarligen inte eftersom jag är vuxen. Men under lång tid efter, av och till under två års tid så fick jag andningsproblem så fort jag inte fick min vilja igenom. Mina föräldrar har berättat historien och också hur himmelens svårt det var att veta om de skulle reagera eller ignorera. Tänk om de sagt åt mig att simulera och jag just den gången blivit stucken andra gången eller satt mat i halsen.
    Det måste ha varit otäckt att bli getingstucken och fått svårt att andas. Det kan ju ha varit så att när du blev upprörd så  triggade det igång de otäcka minnena. 

Helt fel att säga att åt barnet "Nej, nu hittar du bara på eller att ignorera". Om man nu vet att ingen geting finns och barnet ser opåverkat ut skulle jag ha sagt ungefär " Kom så öppnar vi balkongdörren och släpper in lite frisk lust så kommer det nog att kännas bättre" och försöka avleda (utan att låta barnet få sin ursprungliga vilja igenom för det).
  • Anemone
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-11 21:06:25 följande:
     Jag säger bara Grattis till er som minsann aaldrig skulle misstänka att era barn hittade på, och om de mot all förmodan gjorde det så skulle det bara skrattas bort lite lätt (och alla doftar rosor och spyr fjärilar..). Grattis!   
    Skrattas bort? Nej verkligen inte. Jag tror inte barn hittar på för att det är roligt att driva med föräldrarna. Jag skulle i så fall undra varför, vad står det för. Mår inte barnet bra? Otrivsel på förskola/skola? Ger jag för lite uppmärksamhet? Något annat?

Jag påstår mig inte vara någon perfekt mamma, men jag försöker göra mitt bästa och kan rannsaka mig själv.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?