Anonym (Lisa) skrev 2013-04-08 08:23:08 följande:
Barn kan absolut simulera för att få uppmärksamhet. När jag var två år blev jag stucken av en getting i halsen, fick svårt att andas och mina föräldrar blev jätteoroliga. Nu hann vi aldrig till sjukhus och det gick bra, jag kvävdes uppenbarligen inte eftersom jag är vuxen. Men under lång tid efter, av och till under två års tid så fick jag andningsproblem så fort jag inte fick min vilja igenom. Mina föräldrar har berättat historien och också hur himmelens svårt det var att veta om de skulle reagera eller ignorera. Tänk om de sagt åt mig att simulera och jag just den gången blivit stucken andra gången eller satt mat i halsen.
Det måste ha varit otäckt att bli getingstucken och fått svårt att andas. Det kan ju ha varit så att när du blev upprörd så triggade det igång de otäcka minnena.
Helt fel att säga att åt barnet "Nej, nu hittar du bara på eller att ignorera". Om man nu vet att ingen geting finns och barnet ser opåverkat ut skulle jag ha sagt ungefär " Kom så öppnar vi balkongdörren och släpper in lite frisk lust så kommer det nog att kännas bättre" och försöka avleda (utan att låta barnet få sin ursprungliga vilja igenom för det).