• Tvillingoxe

5-åring simulerar värk i benen?

Har de kollat höften på henne? Googla Perthes. Min dotter har det och det låter lite som ditt barn kan ha det...

• Tvillingoxe

Upprepar mig lite. Googla Perthes, kräv röntgen. 
    Min dotter fick höra att hon hade "växtvärk" i över ett år och kunde mot slutet knappt gå när jag av en slump fick ta på en läkare med något innanför pannbenet. Två månader senare hade hon en diagnos och behandlingsplan. Sjukgymnastik två gånger i veckan i början. Nu två år senare är hon äntligen såpass bra att allt som krävs är återkontroller varje kvartal. 

• Tvillingoxe
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-21 17:48:03 följande:
    Det är verkligen jättejobbigt att inte veta.. 

Jag har nu övergått till att känna mig övertygad om att det inte är påhitt. På grund av hur det har utvecklat sig. Häromdagen var vi ute hela förmiddagen och gick långt/lekte i lekpark osv. Sedan gick hon ut en sväng till på e.m. med kompis och lekte vilt igen. I natt vaknade hon med värk och har idag legat i sängen i princip  Tidigare har vi inte kunnat se något samband mellan aktivitet och symptom (det verkade också uppstå när det var dagis, tråkiga saker, etc), men nu verkar det ju så. 

Vi väntar nu på remiss för att röntga höfterna (hon föddes med höftledslux och fick ha skena i 3mån).     
    Det låter mer och mer som Perthes, allt jag säger. Precis så hade min dotter det och nu två år senare är allt tillbaka till det normala (nästan). Pma mig om du vill prata. :)
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?