Inlägg från: Anonym (trebarnsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym (trebarnsmamma)

Jo vi har såklart tänkt på det men är det verkligen normalt att ha så ont av växtvärk att man blir förlamad och inte kan gå?

• Anonym (trebarnsmamma)
    Flisan79 skrev 2013-04-07 10:42:52 följande:
    Ja, växtvärk kan göra riktigt ont.

Svårt det där, kan ju vara så att vissa gånger är det sant och andra inte. Är ju illa om man misstror då det är sant samtidigt som man inte ska uppmuntra om det inte är det.

Ja det är ju jättesvårt. Min man är helt övertygad om att hon simulerar helt och hållet. Jag är mer inne på att hon troligtvis har lite ont, men sedan överdriver detta väldigt mycket.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 10:45:08 följande:
    Om ni inte skulle uppmärksamma det då? Utan bara kort och torrt konstatera "ok" och inte göra mer av det - vad händer då?

Då får jag hämta henne i rullstol från förskolan..
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 10:39:04 följande:
    Jag har haft en "simulant" som i perioder ansåg att hon hade väldigt ont lite överallt, hon kunde vara väldigt övertygande och ihärdig nån gång hade hon också på riktigt en inflammation i lederna. Detta gick dock ganska lätt att se igenom efter ett tag och sen gick det över (hon hade kanske också växtvärk ibland).

Sen har jag en liten nu med autism som nog beskriver smärta lite annorlunda än vad min a andra barn har gjort. Hon kan säga att hon har ont i benen och verkligen halta länge och väl men sen vips så går det över. Hon är rädd för smärta också och jag vet inte om det kan ha med det att göra att hon liksom verkligen vidhåller att det gör jätteont. Jag tror att hon har ont ibland, kanske växtvärk? men att hon liksom fastnar i detta (av rädsla eller annat?)

Sen har jag en son som är stor nu och han besvärades väldigt av växtvärk när han var liten.

Svårt att veta, mitt råd är att avvakta men ändå ta det på allvar och vid behov göra nya tester för att utesluta att det är ngt allvarligt.

Jag har själv en väldigt låg smärttröskel och undrar ibland om det är så att hon har ärvt detta och faktiskt är väldigt känslig. Hon vill helst inte ha kläder på sig alls hemma för hon tycker det skär in på kroppen och är obekvämt.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 10:53:08 följande:
    Hur följer hon utvecklingen för sin ålder i övrigt? Språk, socialt etc?

Hon är väldigt verbal och frågvis. Utvecklas helt normalt vad gäller motorik. Social och öppen. Intresserar sig mycket för döden just nu.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 10:51:00 följande:
    Det blir alltså snabbt värre om ni inte uppmärksammar? Ja, då har ni ju en liten simulant.
    I botten handlar det väl om ett uppmärksamhetsbehov. Planera ofta roliga aktiviteter och säg att ni inte kan göra dessa om hon har ont, och håll på det ganska hårt.

Vi gör det nu. Vi har nyligen flyttat tillbaka hem och är nära familj och vänner igen. Hon får ofta träffa andra vuxna och göra roliga saker. Vi försöker komma iväg med henne på tu man hand ibland och gå på bio eller så.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 10:51:00 följande:
    Det blir alltså snabbt värre om ni inte uppmärksammar? Ja, då har ni ju en liten simulant.
    I botten handlar det väl om ett uppmärksamhetsbehov. Planera ofta roliga aktiviteter och säg att ni inte kan göra dessa om hon har ont, och håll på det ganska hårt.

Hon får väldigt mycket uppmärksamhet men behovet verkar aldrig stillas..
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Den vita staden skrev 2013-04-07 10:54:07 följande:
    Låter först som växtvärk även enl. mig och ja det gör ont, kan göra jätteont tom.

Växte själv upp med vad de kallade "växtvärk" bara det att det inte gått över ens nu när jag vuxit klart o. är vuxen sedan länge.. Som vuxen nu har jag fått RA konstaterad.

Så snälla ignorera inte sådan smärta, det hjälper inte.

Min pappa, hennes morfar, har RA sedan 20-årsåldern så vi är väldigt medvetna om olika symptom och uppmärksamma på detta. Hon har dock inga tecken på att det skulle vara reumatiskt. Jag hade också växtvärk som liten, men oftast på kvällar/nätter och aldrig så illa att jag inte ville stödja på benen. 

Fick höra av läkaren på barnsjukhuset att barnreumatism inte är besläktat med den man får i vuxen ålder.   
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 11:06:53 följande:
    Har hon fått ett lillasyskon nyligen?

När hon var 3. Han fyller 2 i juni och jag är gravid med tredje barnet nu.
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?