Inlägg från: Anonym (trebarnsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Nu har jag inte läst alla 50 inlägg.. men om det vore så att jag "viftade bort" hennes smärta så hade jag väl knappast oroat mig och försökt ta reda på vad det handlar om?? Oavsett om det är psykiskt eller fysiskt så är det oroande hursomhelst.

• Anonym (trebarnsmamma)
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 17:53:36 följande:
    Absolut!
    Jag växte upp m värk i benen som ingen tog på allvar. Barn ljuger sällan ändå. 

Jag är lite trött på det där med att barn sällan ljuger.. Var får folk det ifrån? Vissa barn hittar på saker hela tiden!
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym skrev 2013-04-07 18:15:30 följande:
    Det beror snarare på vad man lägger för värdering i begreppen lögn vs sanning.
    Ett barn som är rädd för spöket under sängen ljuger inte. För barnet är spöket verkligt. Det finns och det är barnets sanning.
    För dig är det en lögn för du kan inte se eller ta på spöket, du vet att det inte finns "på riktigt" därför säger du att det är en lögn.

Det finns inte bara en sanning utan många och alla kan vara lika riktiga. Jag tycker att mycket av det vuxna kallar för barns lögner är av karaktären spöket under sängen. Eftersom det inte går att mäta så är det lögn, vi tar ifrån dem deras upplevelse.

Ljuger den vuxna som säger att den har ont i härtat när det i själva verket består av ångest?
    Nej, för personen är det riktigt och sant.

Sen kan barn hitta på och ljuga också men oftast för att skydda sig från straff men oftare tycker jag att man bortför barns sanningar som lögn bara för att man vet bäst.
    Eller så kan man hitta på av ren lust! Till exempel att mamma kräks när hon egentligen är frisk. Där finns det inte olika sätt att se på saken - det är helt enkelt inte sant.
  • Anonym (trebarnsmamma)

Tack för alla svar! Hinner inte läsa allt..

Hon hade grav höftluxation som nyfödd på båda sidor. På ena sidan helt ur led.

Idag har hon varit hemma med mig (lillebror på dagis) och hon hoppar runt som om inget hade hänt. Jag har sagt att jag tror på henne och hon verkade glad och lättad. Kanske känner hon då att hon inte behöver låtsas vara förlamad för att jag ska tro på det? Hon sa nyss att benen känns bättre "Mycket bättre" till och med  

Vi har dock fått en lite längre läkartid till på torsdag.     

• Anonym (trebarnsmamma)

Bra tips! Tack
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (eds) skrev 2013-04-08 15:04:22 följande:

Eftersom hon hade grav höftluxation är det ju rimligt att kolla hennes leder så hon inte är överrörlig. Att min mamma inte lyssnade på mig när jag var liten har skadat mig för livet och hon och jag har verkligen ingen bra relation. Att få höra att man bara gnäller o hittar på o inte bli trodd, sånt skadar ett barn. Tänk på det, även om hon simulerar så finns det något bakomliggande, o det kanske ändå är verkligt för henne o om hon mår så dåligt så hon simulerar smärta så behöver hon kärlek från dig, inte skäll.

Var har du läst att jag skällt på henne?

Samt: Vi har tid till vårdcentralen (som blir vårt 3e läkarbesök ang detta) 
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Starkast skrev 2013-04-08 21:53:08 följande:

Skillnaden ligger i att ett barn aldrig gör detta utstuderat, utan det är en form av rop på hjälp!

En 5-åring haltar inte heller en hel dag i en djurpark, en 5-åring skulle glömma av sig och sluta halta när något spännande hände, eftersom deras hjärna ännu inte är utvecklad att klara av båda dessa saker samtidigt.

Hon kan även ha trott att du var hemma och kräktes. Kanske gjorde du det en annan dag? Kanske hade du sagt något om kräk/illamående/magong i något annat sammanhang? Kanske hade barnet drömt om det på natten?
    Ett barn är ett barn och skiljer inte alltid ut saker på samma sätt. Att säga att hon rent ut ljuger tycker jag tyder på att det vore bra att gå en kurs/läsa på om barns utveckling och hur de och deras hjärna fungerar. Att kalla en 5-åring lögnare tycker jag är väldigt hårt och elakt faktiskt.
    Mina barn har sagt liknande saker, och sedan blivit förvånade när det inte stämde eftersom de trodde det var så. Tycker de flesta föräldrar någon gång berättar om liknande händelser, dock med ett skratt om hur tokigt det kan bli och aldrig någonsin har jag hört något kalla sitt barn lögnare. Plocka fram ert barnasinne och lär er förstå era barns språk.

När du dessutom beskriver både det ena och det andra om sjukdomar i släkten, tidigare höftledsproblem etc.  så känns det verkligen för mig ÄNNU märkligare att ens överväga simulans.
    Varför har du ett behov av att lägga in starkare ord än jag använt? Jag har inte kallat min egen dotter lögnare.. 
    Inte heller har jag antytt att hon skulle hitta på av utstuderad elakhet. Sluta läs in en massa hemskheter!

Det är väl inte så konstigt att man överväger simulans när smärtan kommer och går hux flux, ena stunden är hon sängliggande nästa stund hoppar och springer hon. Efter en dag hemma med mig så var problemen som bortblåsta. Nu har hon inte sagt ett ord om ont på hela veckan. 

Jag skulle inte startat den här tråden om jag inte var OROLIG för henne. Att vissa vill få mig till satans morsa utan några som helst psykologiska kunskaper är bara typiskt för FL. Jag säger bara Grattis till er som minsann aaldrig skulle misstänka att era barn hittade på, och om de mot all förmodan gjorde det så skulle det bara skrattas bort lite lätt (och alla doftar rosor och spyr fjärilar..). Grattis!   
  • Anonym (trebarnsmamma)
    augustisten skrev 2013-04-12 07:18:58 följande:

Det är väl precis det ts undrar? Hon ger ju konkreta exempel på möjliga psykosomatiska orsaker.

Jag som själv hade mycket ont som barn OCH simulerade håller med vinterankan. Jag ville också gärna visa att det gjorde ont och överdrev (och underdrev om jag inte ville visa - tex på skolan). Smärta är ju inte konstant heller och rädsla för att det ska göra ont kan också handikappa genom att man inte vågar eller vill göra saker man tror kommer leda till smärta. Som att gå långt tex ...

Tack!
  • Anonym (trebarnsmamma)

Vi har nu varit hos läkaren på vårdcentralen som tog min oro på allvar. Kanske också för att det nu är tredje gången vi söker för detta. Han menade på att det inte låter som att det skulle vara något allvarligt med tanke på att besvären kommer och går. Annars hade det mer skett en stadig försämring. 
    Däremot ansåg han att en mer ordentlig utredning är på plats. Vi tog blodprover (snabbsänka, socker, hb, blodkroppar, etc) och ska även få en remiss för att röntga höfterna på henne (eftersom hon föddes med grav höfledsluxation).       

• Anonym (trebarnsmamma)
    Starkast skrev 2013-04-18 15:44:39 följande:

Om du ska märka ord så får du väl åtminstånde märka orden rätt.
    Men kanske bättre att tänka på innebörden av vad som skrivs istället för att märka ord.

Och jag det är rätt märkligt att väga in att det barnet säger inte skulle ha en bakgrund. SÄRSKILLT
    med den sjukhistoria du beskriver med allt från hennes höfter till din mammas fibro och massa saker därimellan.

Det värsta som finns för ett barn är att inte vara trodd.
    Och OM barnet hittar på om just en sån här sak (livlig fantasi och ljug i vardagen är något annat) så finns ju ett annat bakomliggande problem som måste lösas

Min mammas fibro är väl knappast något ärftligt... Smärta som sätter sig i kroppen pga en mängd svåra psykosociala upplevelser under tidig barndom och även senare i livet. I kombination med att det går mode i diagnoser och fibro var "inne" på 90-talet. Det här är ingenting som jag föreställer mig att mina barn kommer ärva. Fibro går i arv socialt och den cirkeln har jag brutit. 

Jag har hela tiden också hävdat att även om det inte finns något fysiskt problem bakom hennes haltande så är det ändå väldigt oroande, men det verkar du helt ha missat..?     
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Den vita staden skrev 2013-04-19 17:56:15 följande:
    Fibro är definitivt en ärftlig sjukdom! Min syster o c h  jag som i n t e  vuxit upp tillsammans har båda fibromyalgi. Likaså verkar min son ha det. Det är en autoimmun sjukdom - sv.wikipedia.org/wiki/Autoimmunitet så det sociala är inte ensam faktor.

Nej, jag kanske raljerade lite. Det finns många smärtsjukdomar och det är ofta komplexa orsaker som ligger bakom.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (Samma) skrev 2013-04-21 16:31:38 följande:
    Sitter i samma sits med min son som oxå har ont till och från, men man ser ett mönster i att det oftast är när det är jobbiga saker eller tråkiga saker som skall ske. Vill inte att han tycket att vi misstror honom, men har haft honom hemma från skolan flera gånger & så fort han får veta att han blir hemma så blir han "frisk"... Både jag & pappan har försökt prata med honom om vikten av att säga sanningen för att vi ska kunna hjälpa men vi kommer ingenstans. Han misste en av sina kompisar för 5 månader sen & har det tufft i skolan ibland. Men är för övrigt en sprallig kille men mycket vänner & intressen. Det är så svårt att inte kunna hjälpa. Han är 9 år...
    Det är verkligen jättejobbigt att inte veta.. 

Jag har nu övergått till att känna mig övertygad om att det inte är påhitt. På grund av hur det har utvecklat sig. Häromdagen var vi ute hela förmiddagen och gick långt/lekte i lekpark osv. Sedan gick hon ut en sväng till på e.m. med kompis och lekte vilt igen. I natt vaknade hon med värk och har idag legat i sängen i princip  Tidigare har vi inte kunnat se något samband mellan aktivitet och symptom (det verkade också uppstå när det var dagis, tråkiga saker, etc), men nu verkar det ju så. 

Vi väntar nu på remiss för att röntga höfterna (hon föddes med höftledslux och fick ha skena i 3mån).     
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Tvillingoxe skrev 2013-04-22 07:38:09 följande:
    Det låter mer och mer som Perthes, allt jag säger. Precis så hade min dotter det och nu två år senare är allt tillbaka till det normala (nästan). Pma mig om du vill prata. :)

Tack! Jag kanske gör det. 

I gårkväll fick hon dock ont i både armen och handen också.. Hon fick ta både ipren och värmekudde när hon skulle sova. Nu på morgonen haltar hon fortfarande (hade svårt att ta sig upp ur sängen) och har ont i ena armen. Jag vet inte vad jag ska tro. Väntar på att vårdcentralen ska ringa upp.    
  • Anonym (trebarnsmamma)
    augustisten skrev 2013-04-22 19:16:56 följande:
    Se till att testa för borrelia också. Det är lurigt och kan ge liknande symptom.

augustisten skrev 2013-04-22 19:16:56 följande:
    Se till att testa för borrelia också. Det är lurigt och kan ge liknande symptom.

Japp. Hamnade på barnakuten idag och där togs bl.a borreliaprov för att vara på den säkra sidan. Hon hade förhöjt crp och blodplättar, svullet knä, lätt rodnad på armen och utslag i armvecket. Feberrosiga kinder. Vi fick remiss till barnreumatolog och inflammationsdämpande medicin.
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-05-07 08:37:28 följande:
    Hur  har det gått för er?

Vi väntar fortfarande på brev från barnreumatologen för att se om hon blir prioriterad eller inte. Nu kan man dock märka ett tydligt mönster: Hon blir sämre efter för mycket aktivitet. Det är jättesvårt att veta hur mycket lek hon orkar med innan det blir för mycket, svårt att begränsa en vild 5-åring som bara vill springa..
    Vi skulle verkligen behöva komma in till reumatologen och få mer hjälp. Medicinen hon har nu hjälper ju inte när hon har varit igång för mycket.   
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-05-13 10:58:26 följande:
    Besvärligt det tar sån tid. Tips är att föra dagbok så har läkarna någon info att gå på när ni väl får träffa dem eftersom ni ser ett mönster. Men det kan ta otroligt lång tid att bli utredd. Facebook har många bra diskussionsgrupper för föräldrar, kanske finns det en för barnreumatism.

Tack för tipset!

Hon försämrades rejält i helgen och vi hamnade på barnakuten igen. Idag ringde jag runt och fick tag på en läkare på barnsjukhuset. Jag beskrev symptomen och hon får komma in på onsdag.
    Vi hade först inte blivit prioriterade utan skulle eventuellt fått vänta i 3 månader.. När de fick höra om försämringen så ändrade de sig tack och lov!
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (08) skrev 2013-11-29 12:24:53 följande:
    Hej!
    Gammal tråd... Men nyfiken på hur det gick och vad berodde värken på? Min son har liknande värk ibland.
    Vi har varit på några besök hos barnreumatologen. De har inte kunnat konstatera något reumatiskt. Hon har varit bättre hela sommaren men klagar fortfarande på värk emellanåt. Dock inget som hindrar hennes framfart nu. Så vi vet fortfarande ingenting - det kan vara växtvärk eller begynnande reumatisk sjukdom eller annat. 
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Flygfotogen skrev 2013-11-30 20:55:13 följande:
    Respektera henne där hon är istället för att ifrågasätta och fundera på om hon simulerar. Ingen kan bestämma hur ont någon annan har eller inte har. Vi måste möta dem där de är och ta dem på allvar för vad de säger och signalerar. Sök andra läkare om ni inte får hjälp.
    Det har vi konstaterat för länge sedan om du läser lite i tråden. 

Jag förstår att det låter hemskt att man skulle ifrågasätta en sån sak. Men samtidigt är det inte så lätt när man har fantasifulla ungar som gärna hittar på allt möjligt. Det hör väl till åldern det där med att utforska gränserna mellan sanning och fantasi och vi jobbar ständigt med detta. Ibland hittar hon på magont för att slippa göra nåt hon inte vill t.ex. (Och detta vet jag därför att hon själv erkänt att hon hittade på efter en stund)
  • Anonym (trebarnsmamma)
    FireLady skrev 2014-01-04 10:13:34 följande:

Det finns reumatism vilket inte går att spåra i blodprov. Lita på henne och ta hennes värk på allvar. Har ni tur så växer det bort eller orsak hittar har HON otur så blir hon misstrodd stora delar av sitt liv där hon lever med smärta och alla bara tycker att hon fånar sig. Vilket helvete för stackarn!
    Jag förstår att man inte orkar läsa en hel lång tråd men simuleringen är alltså ingen grej längre! Det är ingen som tycker att hon "fånar sig". Jag bad om ursäkt för att jag inte trodde på henne etc etc etc. 

Jag vet massor om reumatism eftersom att vi har det i familjen. Vi har koll på hennes mående, men tack för omtanken. 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?