• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

Mosfia skrev 2013-04-07 18:55:39 följande:

Sånt är livet.
    Nä, det är det inte. Det är ryggradslöst som bara oansvariga gör. Är mer rädd för omgivningens reaktion än att försöka göra något åt att sitt eget barn har problem.
  • Anonym
    TanganyikaIka skrev 2013-04-07 19:08:59 följande:
    Jag jobbar med barn och min erfarenhet är att barn faktiskt sällan ljuger i någon större utsträckning och absolut inte om att de har ont hela tiden, och ljuger de så är det inte konsekvent hela tiden. Det är tämligen enkelt att avläsa om barn ljuger eller inte de flesta gångerna. Jag växte upp med konstant värk i hela min kropp pga sjukdom. 
    Det gällde att inte känna efter, att försöka lite till och jag försökte verkligen. Jag gjorde lite till. Tack vare det har jag förstört delar av mina leder och lider av kraftig värk som försämras hela tiden. Jag har förstört leder och jag har kört på mer än min kropp orkat med för att man trott att jag kände efter för mycket. Sjukdomen heter EDS och jag har haft ont så länge jag kan minnas i min kropp och haft svårt att gå, särskilt det som i mina ögon varit långa sträckor. Inga undersökningar, röntgen eller prover kan visa på den sjukdomen heller och att bli misstrodd och sedd som överkänslig är inte ovanligt, snarare regel. 
    Så att ett barn ideligen har ont och besvärligt kan jag mycket väl tro har ont, smärta kan komma och gå fram och tillbaka. INget underligt i min värld.  
    Fast TS barn är ju inte konsekvent. Om hon inte får uppmärksamheten hon vill ha blir hon snabbt ännu mer handikappad till den grad att hon t.o.m. behöver rullstol. Hon kan också selektivt välja bort det onda på en sekund när hon känner för det. Situationerna då hon har ont är då hon vill ha uppmärksamhet.
    Även om hon är en simulant behöver det förstås utredas, eftersom hon inte skulle hålla på så om hon mådde bra psykiskt.
  • Anonym
    En skrutt skrev 2013-04-07 19:24:43 följande:
    Växtvärk eller hälsporre (det senare sätter sig visserligen i foten..men kan kännas i hela benet då det gör ont) är två saker min dotter lidit av från och till sen hon var typ sex år. I synnerhet växtvärken har kommit och gått..hälsporren (som är en följd av att barns trampdynor är mjuka och att de blir lite "uttrampade" av att gå på hårt underlag..eller så förklarade ortopeden det för oss) har varit det som varit orsak till att hon från och till haltade. Mjuka hälinlägg var lösningen för henne.

(och nej jag har inte läst allt i tråden..så det här kanske redan varit föreslaget och avfärdat?) 
    Barnet är ju utrett av läkare. Borde inte det ha kommit fram ganska snabbt om det var hälsporre?
    Hon är ju selektiv med det onda och mår dessutom dåligt psykiskt. Det borde ligga lika nära till hands att faktiskt ta henne till en terapeut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:17:08 följande:
    Fast TS barn är ju inte konsekvent. Om hon inte får uppmärksamheten hon vill ha blir hon snabbt ännu mer handikappad till den grad att hon t.o.m. behöver rullstol. Hon kan också selektivt välja bort det onda på en sekund när hon känner för det. Situationerna då hon har ont är då hon vill ha uppmärksamhet.
    Även om hon är en simulant behöver det förstås utredas, eftersom hon inte skulle hålla på så om hon mådde bra psykiskt.
    Nja, det där är din tolkning. Så har jag definitivt inte tolkat det utan att det handlat om perioder. Poängen är att du kan inte säga att det ÄR på ett visst sätt.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 19:15:01 följande:
    Aja, man säger väl det då till fsk.. ? Gud vad det ska benas ner..

Jag var tvungen ge min unge supp alvedon då han var bebis och hade feber eftersom han spyr galet av feber.. Han talade om för ALLA :

Min mamma har pillat mig i rumphålet, det gjorde jätteont! 
    Hur många samtal fick du från soc? Tungan ute
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:28:12 följande:
    Nja, det där är din tolkning. Så har jag definitivt inte tolkat det utan att det handlat om perioder. Poängen är att du kan inte säga att det ÄR på ett visst sätt.
    Inte ni heller. Varför är det inte en god start att kontakta BUP? Läkarna har ju redan utrett henne och hon mår ju dåligt av flytten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 19:29:38 följande:
    Inte ni heller. Varför är det inte en god start att kontakta BUP? Läkarna har ju redan utrett henne och hon mår ju dåligt av flytten.
    Du uttalar konekvent om att barnet ÄR barnet GÖR osv, det är en milsvidd skillnad mellan det och som andra gör säger att det KAN vara si och så. Du svarar dessurom på frågor i TS ställe om hur det ÄR...
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 19:41:42 följande:
    Hahaha :D Inga ! Men roligt och jävligt pinsamt var det.. 
    Äh, barn säger så knasiga saker. Det är ingen som kommer ihåg andra ungars pinsamheter. Det räcker så gott med att minnas sina egna.
    Ungefär som dottern sa högt med darr på rösten på dagis
    - Mamma, jag vill inte att pappa ska vara en fyllgubbe!
    -WHAT?
     Pappa hade druckit en öl på helgen. Hon har ju sett alkisar i centrum att de dricker öl. Alltså är pappa en fyllgubbe.
    Jävligt pinsamt det också.

Det ger en liten fingervisning om hur konkret de tänker.
  • Anonym
    Tindra80 skrev 2013-04-07 21:05:30 följande:
    Hon får säkert hitte-på-sjukan (fibromyalgi) när hon blir stor Oskyldig
    Det går väldigt bra att läsa på om fibromyalgi.
    Men det är ditt eget val.

Jag måste ge dig beröm för att vi får se ditt nick.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 21:30:27 följande:
    Att du orkar.. 

Hur kul liv har du på en skala..?  
    Nyreggad idag och skriver provokativa inlägg. Domen blir... Tyst
  • Anonym

Här har vi samma problem fast hon har ont i magen och är en tonåring nu... Vad tar man sig till?

• Anonym

Har hon en förkylning som sätter sej i höften så gör det rejält ont, vår dotter kunde knappt gå i början sedan haltade hon men det var över på ett par dagar. Hon verkade inte dålig förövrigt.

• Anonym
    Starkast skrev 2013-04-08 09:27:40 följande:
    Har bara läst Ts då det är så många sidor så svarar bara utifrån den. Nej TS. Ett så litet barn gör inte något så utstuderat som att simulera smärta. 
    Jodå, det gör de. Inte med "avsikt" direkt, utan för att det blir ett inlärt beteende.
  • Anonym

Barnet har säkert ont. Det är inte normalt att ett litet barn inte vill springa! Ge barnet lite Alvedon när det mår dåligt.
    En kiropraktor får inte behandla barn under 8 år.
    Det är inte ovanligt att ett barn kan ha växtvärk från och till i flera år! 

• Anonym

Det första som slog mig när jag läste TS var "snuva i höften" Coxitis simplex. Min son hade det när han var 4 år, helt plötsligt kunde han inte gå. Jag trodde han bara var lat och ville bli buren, men han hade snuva i höften. Han sa att han hade ont i knät.

• Anonym

Jag kan bara sucka och konstatera att viss inte har någon som helst aning om barnpsykologi. Fast jag hurrar över att det finns en del vettiga svar också.

• Anonym

Jag hade problem med värk i benen som liten. Svår växtvärk, och så kunde jag vakna upp och inte kunna gå. Kommer faktiskt inet ihåg exakt vad det var med det var något i mina höfte, som en inflammation.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?