Inlägg från: Joohannah |Visa alla inlägg
  • Joohannah

Häst i form

Beror helt så vilken häst man sitter på och vilken typ av ridstil hästen är riden efter. 
    Min ponny behöver man rida i varje steg för att han skall arbeta som bäst. Man får vara väldigt överdriven med honom och ganska konsekvent till en början eftersom han saknar framåtbjudning helt i början av ridpassen. På honom är det alltså MYCKET ben och lite hand som gäller, även om jag inte alls är rädd att ta i han.

Mitt sto är en stor tjej (170) och väldigt energisk. På henne handlar det mkt om att bara rama in, plocka ner, och påminna henne ibland när hon "kommer av sig". Men man måste ändå rida henne hela tiden och man kan inte slappna av och bara åka med.

Islänningen jag rider är heeeelt annorlunda. Hon är riden på eftergift på ett helt annat sätt. På henne sitter man väldigt still då hon är otroligt känslig. Jag tar bara en ytterst ytterst liten förhållning - sedan eftergift. Det är när jag ger henne eftergiften som hon släpper efter och där skall hon gå kvar. Hon går som bäst då jag inverkar som minst. Man måste vara otroligt lyhörd  och bara sitta still och läsa av henne. Jag ber henne en gång och där skall hon gå kvar tills jag ber om något nytt. Inget plockande, inget petande med skänken... Sitt bara helt still i sadeln. lät henne sköta sitt och stör henne inte- då är hon som finast! Hon är en riktigt pärla... Bland den minsta, svåraste och mest fantastiska häst jag suttit på under mina 21 år! 

Svar på tråden Häst i form