• isolande

Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!

Jag har precis fått mitt andra barn, för två veckor sedan. Amningen började finfint, han sög var tredje timme, mjölken rann till och allt var frid och fröjd. Så för några dagar sedan började samma elände som med min dotter: Han sväljer luft och får ont i magen.

Minifom har inhandlats, jag försöker få honom att ta "rätt" tag, men det slutar alltid med att han ligger och klickar och smaskar och inte suger ordentligt. Jag spänner mig, blir frustrerad och irriterad och orolig för jag vet ju vad som kommer sedan: Skrik och gråt när luften ska ut. Jag försöker rapa honom, men det går en gång av tio försök. Han somnar oftast vid bröstet och vaknar med ett skri efter nån minut. Då är det vagga/vyssja, lägga på mage, massera osv tills han kanske somnar om.

Jag känner mig som världens sämsta ammare, det går ju för FAN INTE SMIDIGT DEN HÄR GÅNGEN HELLER!? Förra gången kämpade jag i ett halvår, men det var ren stress och inte kul alls. Vad ska jag göra? Funderar helt ärligt på att lägga ner för både min och barnets skull. Det känns som att jag ger honom gift varenda gång jag matar honom....Gråter

• Svar på tråden Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!
  • Sapato

Kan du inte få hjälp på bvc eller mvc med att få rätt tag.
    Testat att ligga ne och amma?

• isolande
    Sapato skrev 2013-04-07 12:55:00 följande:
    Kan du inte få hjälp på bvc eller mvc med att få rätt tag.
    Testat att ligga ne och amma?

Jag varvar mellan att ligga ner och sitta upp. Har fått tips vi amningsmottagningen på telefon, men måste nog dit och få dem att titta på våra pinsamma matningsstunder Rynkar på näsan
  • SuzR

Är det så jobbigt så börja med ersättning istället!

• isolande

Ja men jag vill ju eg inte det. Hur gör man för att gå över till ersättning?

• älskarlivet81

Varför är det pinsamma matstunder?

isolande skrev 2013-04-07 12:58:02 följande:
    Jag varvar mellan att ligga ner och sitta upp. Har fått tips vi amningsmottagningen på telefon, men måste nog dit och få dem att titta på våra pinsamma matningsstunder

• JazzKermit

Sväljer han luft efter ett tag eller redan från början? Har för mig att en bebis tömmer bröstet på 5-10 min sen ligger de bara och har dig som napp... Ifall babyn har ätit klart kanske man kan ge napp efter 5 (?) min?

• keron
    JazzKermit skrev 2013-04-07 13:10:05 följande:
    Sväljer han luft efter ett tag eller redan från början? Har för mig att en bebis tömmer bröstet på 5-10 min sen ligger de bara och har dig som napp... Ifall babyn har ätit klart kanske man kan ge napp efter 5 (?) min?
    En två veckorsbebis äter inte klart på 5-10 min.
  • isolande

Han sväljer mest luft i början, vill inte ha napp än just pga att de kan börja amma ännu sämre av det.

Matningarna är pinsamma för det går så himla dåligt... Alla andra kan amma sina barn och mysa, medan det bara är en strid för mitt stackars barn. Suck...

• Notperfect

Åh jag har varit där! De tär så hemskt. Mitt enda råd är att om du inte orkar så ge upp och ge ersättning. Alla kan inte amma så enkelt är det! Det är inte värt att få en ledsen mamma och bebis på köpet.

• keron

Alla mammor kan inte amma och inte alla bebisar heller. Men många kan tillsammans lära sig, om man vill och tar emot den hjälp som finns till buds :)

Svar på tråden Jag är världens sämsta på att amma! HJÄLP!