Inlägg från: Busflickan |Visa alla inlägg
  • Busflickan

Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?

Beror på många faktorer. Hur gammalt är barnet? Är du helt ensam med barnet eller är barnet hos sin pappa ibland (hur ofta)? Kan du fokusera på annat när barnet är hemma eller krävs det fullt fokus på barnet? Vilken utbildning går du och hur krävande är den? Hur flexibelt är ditt arbete?

• Busflickan

Jag pluggar till socionom (snart klar), lever ett "varannan veckas liv" med min 5 åring och arbetar 40% (dock enbart denna termin, tidigare arbetade jag inte). Kan tillägga att jag inte bor i staden där jag studerar utan det är en restid på 4 timmar/dag. Det är tufft. Om du väljer att göra som du planerar så kommer du ständigt ligga steget efter. Det är svårt att få tiden att gå ihop och att hinna med något annat än skola, jobb och barn är svårt. Det är en sak att prestera på den nivån under en begränsad tid, men om du planerar att göra det hela socionomtiden så bör du tänka efter ordentligt. Du ska orka med, inte bara när allt löper på och fungerar utan även när ni är sjuka (som student finns ingen sjukledighet eller vab), när något krisar (trassel i relationen, dödsfall i familjen, sjukdomsbesked) och så vidare.

Socionomutbildningen är otroligt givande men du kommer omvärdera mycket i ditt liv och mycket energi går till den process som du genomgår. Många har relationer som krisar under utbildningen just för att den studerande får vrida och vända på mycket vilket skapar tankar om det egna livet.

Fundera på det ordentligt och lova inte för mycket, är mitt tips. Är det möjligt att börja med en plan och sedan ändra den efter förutsättningarna eller måste du bestämma redan nu? Vissa kurser är svåra och lämnar knappt något utrymme för annat medan du i andra perioder lätt kan arbeta på sidan av.

Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?