• 1978

Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?

Det är, som många säger, väldigt beroende av vad du pluggar och hur du jobbar. När jag läste min utkesutbildning var det några i klassen som försökte jobba vid sidan av men fick sluta med det för att det inte funkade. Det blev för hög arbetsbelastning och universitetet ändrade schema i sista sekunden rätt så ofta så det var svårt att planera (behövs flexibel barnomsorg om man hamnar på ett sånt ställe!). Min sambo däremot, som läste till lärare, bara gled igenom sina studier. Väldigt luftigt o slappt schema.

Efter yrkesutbildningen läste jag fristående kurser en termin och läste då en bra bit över 100 procent, men upplevde det som väldigt slappt och lättsamt. Hann en massa kul vid sidan av!

Så, du får nog prova dig fram. Det verkar ju som att din arbetsgivare är VÄLDIGT förstående vg studier.

Något som påverkar är också hur mycket föreläsningar/labbar ni har. Humanistiska utbildningar har lite pengar per student och få föreläsningar medan naturvetenskapen har råd med mer. Vi hade i perioder 6 timmar föreläsning/lab per dag plus en hel del uppgifter. Då krävdes mer än 8 tim studier/dag. Men vissa kan ha ett par föreläsningar i veckan. Då kan det istället bli mycket att göra på egen hand, men det kan du styra själv när du gör.

Går det kanske att få tag i någon som läser nu, via kåren tex, så att du kan fråga om tempot på utbildningen och mängden föreläsningar/labbar?

Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?