• Anonym

Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?

Vad är det för studier, det är ju avgörande.
    Jag läser på distans 100% plus tar hand om vårt barn mycket eftersom min sambo arbetar 75%. Nu likställer jag ju inte att ta hand om mitt barn på samma sätt som ett jobb, men faktum är att jag inte kan göra något annat än att vara med hen så plugget förläggs på tidiga mornar och sena kvällar. 

Har studiekamrater som arbetat 50% plus studerat och de som arbetat 100% och studerat, men då har de haft väldigt flexibla arbeten plus att vi som sagt läser på distans. 

Allt är ju möjligt, frågan är bara hur mycket tid du vill offra.
    Är du ensamstående, så hur gammalt är barnet, vad gör hen på dagarna, hur mycket känner du är rimligt att du är borta? osv.. Det är ju frågor som jag tror väger tyngre än om du orkar, för visst orkar man, en begränsad tid.       

• Anonym

Jag pluggade Teknisk Fysik, KTH samtidigt som jag var ensamstående och jobbade runt 50%. Efter een termin brakade jag ihop och bytte utbildning.
    Hur det går beror på vilken utbildning det är och vilka förutsättningar du har.

• Anonym

Jag pluggar ca 125% och arbetar extra som timvikarie.
    Jag arbetar i perioder, ibland kan jag arbeta i två veckor och sen inget på två månader för det inte hinns med.

Sen har jag tre barn under 4 år som är sjuka ibland och kräver sin tid.
    Jag bor med deras pappa men vi har valt att jag tar all vabb förutom om dom är sjuka när jag har skrivning (studerar distans).
    Vi klarar oss bra på endast studiemedel, men jag väljer att arbeta extra för mitt eget behov och det gör att jag inte känner mig stressad och vet att jag kan tacka nej.

Det blir ju svårare när praktik kommer nästa termin då kommer jag inte ha tid att arbeta extra och inte heller behov då jag får komma ut ändå.

Men jag tror som andra sagt att det beror på hur lätt man har det för ämnet.
    Jag studerar till civilekonom och satsar på höga betyg, men då har jag lätt för att lära mig och behöver inte sitta och läsa om allt flera gånger utan läser en gång och förstår.           

• Anonym

En kompis till mig som inte var berättigad till svenskt studiemedel gick upp två på nätterna för att dela ut tidningar och reklam fram till kl 6 på morgonen. Sen jobbade hon några timmar varje kväll på ett café också. Vi andra fattade inte hur hon bar sig åt för att orka, men hon sa att har man inget val så måste man. Hon ville till varje pris gå den här utbildningen. 

• Anonym

helt och hållet beroende på vad du studerar. Jag pluggar 100 % och jobbar 100 % och har inga problem.

Svar på tråden Hur mkt orkar/hinner jag jobba när jag pluggar?