• Anonym (urinträningar)

Överaktiv blåsa?

Har sen några veckor tillbaka fått känslan av att "jag ska kissa på mig", värst är det på morgonen och efter jag druckit kaffe eller alkohol.

Det kommer plötsligt och istället för annars om man ej går på toa på en gång får lite ont i magen får jag nu ont i "urinröret".

Senaste hände det idag runt kl 13 drack jag kaffe och då jag skulle gå och handla väntade jag ca 1,5 timme och gick på toan då jag behövde kissa och sen gick jag till affären men väl i affären var jag tvungen att lämna korgen och gå därifrån för att uppsöka en toalett.

Det känns som jag ej kan hålla emot med musklerna och efteråt får jag ont i magen (antar i urinblåsan). Värst var på bussen hem efter jag druckit öl för 2 veckor sen jag gick på toaletten innan då jag hade en bussresa på 30 min hem men inte hjälpte det. Tror jag aldrig varit så nära att "kissa" på mig i vuxen ålder! 

Sista biten hem fick jag hålla emot med handen (som tur var så var det ingen som såg mig. Har inte haft problem tidigare och inte fött barn. Jag har ingen feber.

Någon som har något tips vad jag kan göra?  

• Svar på tråden Överaktiv blåsa?
  • Anonym (undrar också)

Jag har precis samma som dig! Förutom delen med smärtan... Ska dock snart göra ett gravidtest då folk påpekat att det kan vara ett gravidsymptom

• pigglet

Vild gissning - njursten, kanske som vandrat ner till urinblåsan och ligger där och skaver. Min man har haft så. Min arbetskamrat (kvinna) hade också täta trängningar när hon hade njursten.

• Anonym (urinträningar)

Besökte familjeläkarjouren i fredags efter jobbet  då jag haft en jobbig dag med "hemska" urinträngningar och fick springa på toaletten ofta.

När jag kom hem ringde jag sjukvårdsrådgivningen då det redan efter ca 10 min efter jag varit på toa kändes som jag skulle kissa på mig. De bad mig hålla mig i ca 3 timmar men det var omöjligt men väl där så hittade de "vita blodkroppar" i mitt urin.

Fick penicillin och har ätit det sen i fredags kväll. Dock hemsk dag idag på jobbet inte lika krampaktiga trängningar men fortfarande varit tvungen att springa på toan ofta. Värre när jag sitter att det trycker på och är fortfarande nödig efter jag varit på toan.

Nyss när jag var på toa så testade jag att känna alldeles i början av slidan och upptäckte en öm knöl i slidan alldeles ovanför urinöppningen och när jag tryckte på den så gjorde det ont i magen samt att det sved och svider fortfarande samt fortfarande öm i magen.

Vad kan knölen vara för något? 

• Anonym (urinträningar)

Trött var till läkaren igen i tisdags då mitt urin var alldeles skummigt och jag hade ont i höger njure. Fick göra ett nytt urinprov som visade på +4 i äggvita och fick ny penicillin samt att de skickade urinet på odling.

Var till läkaren idag och trots att odlingen visade att allt var ok men jag hade fortfarande mycket äggvita i urinen fick jag en ny sorts penicillin utskriven. Smärtorna i höger njure menade läkaren var träningsvärk (!).

Har fortfarande stora problem med urinträngningar och att de svider när jag kissar. Jag frågade läkaren vad det kunde vara och vad jag skulle göra om det ej fungerade med nya penicillinet men han bara jag vet inte.

Han gjorde ingen undersökning alls på mig fast jag förklarade  hur det hela hade börjar för ca 1 månad sen att jag kände mig svullen i urinblåsan  sen urinträngningarna, huvudvärk och att jag hade riktigt ont över höger njure.

Jag är inte den som besöker läkaren i första taget.

Vet nu inte vad jag ska göra... 

• Anonym (urinträningar)

Jo hade problem med urinträngningar hela 2013 och hela januari 2014. Var till 3-4 olika läkare på hälsocentralen. 1 januari slutade jag äta p-piller och fick mens 30 dagar senare och vips så försvann mina urinträngningar efter den blödningen jag hade.

Hade inte haft mens på ca 1 år då. Dock under de år jag åt p-piller kanske jag hade en blödning 2-3 gånger per år. Tagit upp detta tidigare dels när jag gjort cellprov och förnyat p-piller receptet men har alltid fått höra att det var "normalt" att mensen upphörde.

Sen slutade min anställning 31 december. Hade ett väldigt stressigt  jobb så vet ej om det kan ha en inverkan med. Känner mig inte alls stressad inombords längre.

Svar på tråden Överaktiv blåsa?