• Persona

Pappor olämliga för små barn??

Ett helt ovetenskapligt råd är att du får ställa upp och fjäska lite för henne. Hon låter helt enkelt som en osäker mamma. Beröm henne och berätta hur bra du tycker hon är som mamma, hur viktig hon är för dottern osv. Er relation blir bättre och ni hittar lättare lösningar ihop. Att göra det oväntade vid en konflikt ger ofta rätt stort resultat. Självklart ska du inte ljuga utan bara hitta det som faktiskt är fint i hennes mödraskap. Pappor är superviktiga för barnen och du ska självklart gå före mormor eller annat. Men prova den mjuka vägen först. Var den större människan och stärk mamman...

• Persona

Fan det är faktiskt otroligt viktigt för barnet att föräldrarna är hyfsat sams. Har man föräldrar som inte ens fattar sådana basics så är nog ens barndom rätt rökt oavsett.

• Persona
    Pappa71 skrev 2013-04-07 20:21:43 följande:
    Alltså jag vill att min dotter ska få det så bra som möjligt. Att mamma och pappa kan prata som folk och kunna kompromissa om saker å ting! för hennes bästa!!  Jag menar bo med barn i ett rum å kök på tredje våningen mitt i stan och långa och sena dagar på dagis. alt vara mera hos sin pappa mera stort hus med eget rum å stor trädgård att leka i,och har sin storebror här.  

Jo fast då får du nog sluta älta om hur diktatorisk hon är och försöka se bortom det, du har fått ganska fina råd här (inte stäm henne råden, utan de andra) Kan t.ex diktatorisk betyda överdrivet rädd om barnet? Hur tacklar du det bäst osv ... Du är ju uppenbart en vuxen människa med barn sedan innan.
  • Persona
    Pappa71 skrev 2013-04-07 20:54:13 följande:
    Diktatorisk betyder ordagrannt Diktatorisk! "Jag ska bestämma allt och ifrågasätter du något så får du inte träffa din dotter" punkt slut!!

Ok för din och din dotters skull ska jag dra en psykologisk teori. Det handlar om en dans. Om hon och du rör er likadant hela tiden kommer inget att ändras. Det finns bara ett sätt för dig att ändra er "dans" och det är att du börjar "röra" dig på ett nytt sätt. Jag vet såklart inte vad du provat med mamman, du kanske redan testat att vara väldigt berömmande och positiv mot henne? Om man är i ett låst läge så måste man ändra något och det är faktiskt lättast att ändra på hur man själv beter sig. Mitt förslag var bara att testa den snälla vägen innan man tar den aggressiva. Och med snäll menar jag inte undfallande och undergiven.
  • Persona
    Pappa71 skrev 2013-04-07 21:24:50 följande:
    Jag har aldrig varit aggresiv eller liknande och försöker alltid undvika konflikt i alla lägen.....aggresiviteten och hoten är endast från hennes sida! jag kryper redan på knäna.....så vad fan menar du?

Jag har inte trott något annat än att du varit beredd att gå med på hennes villkor för att få vara med din dotter. Det framgår av din text. Nu har du testat att bete dig så under rätt lång tid utan att det hänt så mycket? och du är frustrerad och ledsen. Jag förstår verkligen det. Antingen får du väl göra som många föreslår i tråden att använda dig av juridiska grepp för att få det umgänge du och din dotter har rätt till. Oftast en hyfsat smutsig affär i tingsrätt osv. Eller så provar du en helt annan taktik. Det var bara det jag ville säga, att göra något helt motsatt det förväntade kan göra mirakel.
Svar på tråden Pappor olämliga för små barn??