• Anonym (T)

Får man ta hand om svältande rådjur?

Nu är det riktigt tuffa tider för rådjur, vad gäller mat.. Många rådjur svälter.

Om man hittar ett rådjur som inte har några övriga skador förutom att det är svältande, och uttorkat (inga skador) och man bär hem det och man har ett bra varmt ställe det kan få ligga på ifred och man får i det vätska och föda. Är det olagligt då? Om man givetvis tänkt släppa ut djuret igen när det har fått sina krafter tillbaka. Dom ser hellre att man bara slår en spade i huvudet på djuret, än försöker ge det en chans. Eller hur?

• Svar på tråden Får man ta hand om svältande rådjur?
  • Whitetrash86

Att hus hålla dom får du inte..

Dock säger Djurskyddet detta:

Harar, hjortvilt och vildkaniner

Se till att mycket bärris och sälg finns på markerna. Bärris och ljung kan plogas fram om vintern är sträng. Aspskott är näringsrika och aspar kan därför halvfällas. Om rönn och asp skall tas bort från ett hygge så ringbarka på sommaren och fäll på vintern, så är det mycket näring i bark och kvistar. Annars fäll asp, rönn och sälg om vintern är svår. Hjortvilt gör mindre skada på skogen om det finns mer av asp, sälg och rönn på markerna, så röj inte bort dessa i onödan. Rotfrukter som rödbetor, morötter, foder- och sockerbetor är också bra att servera liksom äpplen. Ge tillgång till rinnande vatten, se till så att djuren inte kan halka  genom att lägga sand, granris eller halm på isen kring vattenhålet. Betfor går också bra men i små portioner och gärna uppblött.

Alla växtätare har känslig mage så starta utfodringen tidigt. Hö kan volmas och skyddstäckas med presenning så att höet inte blir vått och mögligt. Djuren skall ha tillgång till detta redan på hösten för att inte omställningen av tarmfloran skall bli för svår.

• MSL

Om det är olagligt eller inte vet jag inte, med ett rådjur som är i så dålig kondition att du lyckas bära hem det kommer troligtvis inte att överleva ändå.

Det bästa man kan göra för att underlätta för djuren under en tuff vinter är att se till att de har vatten så att de inte behöver slösa energi på att äta snö. Om man vill ge dem mat kan man be om utränsad frukt och bröd från affären. 

• Whitetrash86
    Anonym (T) skrev 2013-04-07 19:56:08 följande:
    Vi matar ca 10-15 rådjur i närheten av oss varje dag, vi har byggt matplats åt dom.

men kan man inte anta enligt denna länk att man får ta hand om dom i 48 timmar?
    www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-o...
    eftersom det inte är skadat så nej.. dessutom får du ju inte mata eller ge vatten heller eftersom det kan orsaka mer skada. 
  • Anonym (T)
    Whitetrash86 skrev 2013-04-07 19:57:32 följande:
    eftersom det inte är skadat så nej.. dessutom får du ju inte mata eller ge vatten heller eftersom det kan orsaka mer skada. 
    Jo men om man vet med all säkerhet att djuret är uttorkad och har näringsbrist bör man väl få ge det vatten och foder som är avsett för rådjur? "Skadat" är ju en definationsfråga. Nu menar jag inte skadad som att det har brutit ett ben eller blivit attackerad av ett annat djur, men "skadad" på ett sätt är det ju när det är så svältande att det inte springer ifrån människor.
  • Anonym (T)

Jag tycker man åtminstone kan ge djuren en chans istället för att skjuta dom direkt, för att ingen har tid att hjälpa dom. Och skulle heller inte bara kunna lämna ett djur för att dö i sin ensamhet eller bli uppäten av rävar när jag åtminstone kan försöka göra något åt situationen.

• Anonym

Klart du skall hjälpa det stackars rådjuret. Det är väl självklart oavsett vad lagen säger

• Anonym (T)
    Anonym skrev 2013-04-07 20:18:53 följande:
    Klart du skall hjälpa det stackars rådjuret. Det är väl självklart oavsett vad lagen säger
    Tack :) Så som jag har uppfattat det nu efter att ha läst på diverse sidor på internet så får man ta hand om ett skadat vilt djur hemma i 48 timmar. Jag antar att om ett djur fortfarande lever efter 48 timmar (iaf när det gäller uttorkning och näringsbrist) att man sen kan släppa ut dom i god tro att dom klarar sig.

Första natten är nog mest kritisk.

"Enligt lag får en privatperson ej ha ett skadat vilt djur hemma mer än 48 timmar."

Det tar jag som att man får ha det 48 timmar.

• Anonym (T)

"Om djuret inte verkar ha piggnat till efter ca tre timmar ska du inte släppa ut det. Är det fortfarande svagt nästa dag och inte verkar piggt, måste du kontakta en viltrehabiliterare eller veterinär."

• nozpa

Har inte läst din länk. Jag hade tagit hand om djuret oavsett vad lagen säger. Hade inrett lekstugan om så behövdes. :) Brukar också mata råddjuren på vintern. Vi har 3 råddjur som kommer ett par ggr/dygn. (Matar även ekorrar, harar och fåglar) och hade tagit hand om dom alla om dom behövde hjälp.
    Tycker det är fint att du tänker som du gör ts.  

Svar på tråden Får man ta hand om svältande rådjur?