• Kaisa Kavat

När lägger sig era 5-åringar?

Hej, Som rubriken låter. Jag lägger min tjej mellan 19.30-20 men hon vägrar somna... Är det för tidigt? Det tycker inte jag. De säger på dagis att hon är trött. Vad har ni för nattningsrutiner? Min tjej kommer inte till ro men när hon väl gör det blir det knall fall... Tips mottages tacksamt.. Kaisa

• Svar på tråden När lägger sig era 5-åringar?
  • CeeJay

Nu är mina barn 7 resp snart 9 år och dom går och lägger sig runt 20 - 20.30 på skoldagar (förutom söndag, då får dom vara uppe till 21 om dom orkar).

När minsta tjejen var 5 år somnade hon nog 19.30, och stora tjejen somnade nog utan problem vid samma tid och fick vara uppe till 20 om det var nått speciellt.

Vi har alltid inte ändrat läggningstiden radikalt på 3-4 år utan vi utgår ifrån när dom behöver gå och sova vs att vi vuxna ska få ha lite "egentid" på kvällen och naturligtvis hur trötta dom är.

Kan tillägga att min yngsta sov ibland runt en halvtimme på dagis på vårterminen innan hon fyllde 5 år.     

• eec82

mellan 19-19:30 läser då två sagor och sedan får han lyssna på sagobok, eller musik cd med lugnare åtar på. Men vi varvar ner vid 18:30 med bompa eller bad. 

• eec82

kan oxå ha å göra med vilken tid ni äter om hon får ro el inte, dricker innan läggdags osv. 

• castafiore

Vi lägger femåringen och tvååringen 19.30- 20. Femåringen somnar på en gång, tvååringen är vaken någon timme till.....

• En blå giraff

Min 5-åring somnar vid 20-tiden oftast. Jag brukar läsa en saga nere i soffan och sen följer jag med upp till rummet och sätter på en saga kanske vid 19.30. Sen sitter han och leker lite med lego eller ritar tills han blir trött och då lägger han sig. Sen vaknar han ofta tidigt på morgonen, redan vid 6 -6.30 de flesta dagar. Så han sover ca 10 - 10,5 timmar per natt vilket verkar vara lagom. När går din tjej upp på morgonen TS?

• Kaisa Kavat

Jag får upp min tjej vid 6.45 ungefär... Det där med att lyssna på saga skall jag försöka för att få henne att slappna av... Och så skall jag försöka att få i henne mat tidigare på kvällen...

• En blå giraff

Ja börja nattningen i god tid. Jag brukar börja förbereda min son redan vid 18-tiden. Han får bada och byta om till pyjamas, äta fil med flingor och varva ner lite. Jag försöker göra lika varje dag, det upplever jag att han blir lugnare av.

• pigglet

19.00, sover till ca 6.30-7.
    Om personalen påpekar att barnet är trött på dagen så sover hon nog inte tillräckligt. Problemet borde vara att hon har svårt att varva ner, inte att hon ska vara uppe längre. Prova att börja varva ner tidigare, dämpa belysningen, läsa böcker i sängen osv. Våra börjar städa vid 17.45, sedan kvällsfika, pyamas, tandborstning, läsning osv till 19.00. Samma rutiner alla kvällar, vardag som helg. Funkar bäst så. 
    Äldsta dottern har alltid haft svårt att varva ner och somna, trots att hon är supertrött. I somras kom vi på att om hon inte får se på tv (eller annan skärm) så somnar hon helt utan problem. Så nu är det tv-förbud för henne på kvällarna. 

• Jazzmamman

Känner igen det där. Min 5-åring kommer inte heller till ro utan far runt och ska äta och dricka och gå på toa. Men när han väl ligger stilla brukar han somna direkt. Oftast sker det bredvid mig i min säng eller framför en film på TV:n. Då är klockan oftast minst 21.
    Att varva ner med tv i god tid innan har motsatt effekt på honom, då vilar han sig bara lite så han är ännu piggare sen.

• Flickan och kråkan

Båda barnen (5,5 och 4 år) lägger sig vid 19-tiden och sedan läser vi en stund. Släcker oftast vid 19.30-tiden. Yngsta slocknar på 5 minuter, stora sover innan 20. Äldsta hade en period för ett halvår-år sedan då han hade svårt att somna. Tror inte att han var mindre trött men hade så mycket att prata om och tankar som han ville ventilera. Vi ligger tillsammans med båda barnen tills de somnar. Båda vaknar vid 06.30-07.00.

• ModestyBlaze

Hej,

Min son är 6,5 och lägger sig fortfarande runt 19 (går upp 07) han sover så klart inte 12 timmar men han behöver en nedvarvning på 1 tim i total mörker för att han skall somna. Där är för ljust på kvällen numera så kroppen kan inte producera melatonin i tid så de somnar. Så se till att det är total mörkt, släck lampor sätt på lite klassisk musik eller en CD saga de kan lyssna på i mörkret. Då kommer melatoninet igång.

Om man måste väcka sitt barn på morgonen är min filosofi att de får för lite sömn, även om de inte somnar på kvällen. Min son vaknar typ av sig självt 6.50 så han är alltid pigg. Men hans kompisar är svarta under ögonen och trötta varje morgon när vi träffas.    

• ump

Lägger sig ca 21.00. Men går inte på förskola så mycket så kan sova ut på morgonen.

• Apmor2

Hur ser era rutiner ut i samband med läggningen?

Våra rutiner har i princip alltid sett likadana ut, kl. 19.00 skall man ta av sig kläderna, det ska kissas och tänderna skall borstas. Sen bums i säng, jag läser för dom i ca 30 min, den yngsta somnar halvvägs i läsningen den äldsta håller sig vaken i högst en halvtimme. alltså så somnar dom 19. 30 (yngsta 3 år) och mellan 20.00-20.30 (äldsta 7 år) .

Jag tror att det är viktigt med en lång nattning och super viktigt med en bra nattningsritual. 

• Duckan

Somnar som oftast 20.30-21, väcks halv åtta. Så tidigt som 19 har hon nog aldrig lagt sig.

• AAS10

Min son lägger sig mellan 19.00-19.30 på vardagar och mellan 19.30-20.00 på helgen (ibland senare om vi är i väg eller vi har för mysigt)

Svar på tråden När lägger sig era 5-åringar?