"Hur mår du då?"
Kanske den mest värdelösa frågan som människor i Sverige ställer varandra. Dag ut och dag in.
Jag frågar bara människor jag verkligen känner och tycker om, om hur de mår. Det för att jag bryr mig om dom. Bekanta som jag möter på stan frågar jag inte, för jag bryr mig inte riktigt. Och jag vet att de inte bryr sig om mig heller på det sättet. Ändå måste de fråga hur jag mår och då står jag där och vet inte vad jag ska svara - för det är sällan jag mår bra, men i Sverige säger man att man mår bra fast man inte alls gör det. Ibland har jag sagt som det varit, men då har de bara blivit obekväma, tittat på klockan och rusat iväg.
Nyss frågade min mors väninna mig hur jag mår. Jag tycker visserligen om henne, men jag känner henne inte tillräckligt väl för att jag skulle vilja prata om hur jag mår med henne.
"Bra!", svarade jag, när jag egentligen höll på att bryta ihop.
Jag vet inte vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Att jag tycker "sociala regler" är värdelösa är det väl...
Brukar ni fråga folk hur de mår, bara för att vara trevliga? Är jag den enda som tycker det är en otroligt onödig regel?