Inlägg från: traveler |Visa alla inlägg
  • traveler

Ger du pengar till tiggare?

Svara och berätta gärna varför du gör som du gör. Jag har precis lika stor respekt för de som ger och de som inte ger. Helst inga påhopp i den här tråden men gärna konstruktiva diskussioner. Berätta gärna i vilken stad du stöter på dem också.

Själv ger jag inte för jag känner bara att det kan inte vara rätt sätt att lösa problemet på. Nu kanske en del av er kommer tycka att jag har en oförmåga att sätta mig in i andra människors situationer men då påstår jag faktiskt att det är tvärtom.

Ingen vill ju se dem sitta där. En del känner sympati och tycker synd om dem, en del tycker det är smutsigt och avskyvärt när de får syn på dem och en del tänker kanske bara "jaha, en till."

Det är helt enkelt ohållbart att tro att man skall kunna ta sig igenom hela livet genom att tigga. Självklart är det synd om en del människor som tigger och det är ju tragiskt att inte regeringen i deras hemländer tagit bättre hand om dem. Jag tycker att systemet skall ta hand om människorna och ge dem helt andra förutsättningar för att kunna tjäna sina egna pengar.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?
  • traveler

Kul att så många svarade. Jag som TS förvånas inte av att nästan 65% svarade att de inte ger för att de tycker det är fel sätt att hjälpa på.

Undra om ett helt kontantlöst samhälle skulle få slut på tiggeriet helt och hållet. Visst folk kan fortfarande bjuda på en fika, bulle, etc men då mättar det åtminstone den magen man ger och inte någon annan.

• traveler
    maza skrev 2013-05-05 20:45:40 följande:
    Snålheten bedrar alltid visheten. Mänskligheten tycks alltid ifrågasätta de svaga, ovillkorligt . Argument såsom:" det går till knark, vilket jag aldrig skulle sponsra" eller :"em gång såg jag ett program på tv, där en som tiggde blev typ miljonär" just det. Den ende tiggaren den andre lik. Nej vet ni va, ett ni är snåla. genom att ge till tiggare tillkännager man också den misär som finns runt hörnet och det är smärtsamt. Bättre att stoppa huvud i sanden och leva i tron om ligor, miljonärer och knarkare, och inte samhällets mest utslagna. Vad som än driver dessa människor, spelar mindre roll, deras livssituation är som sådan att all stolthet är förlorad för ett par kr i timmen. Precis som en klok person skrev, bryr mig inte om det går till mat, cigg eller knark, vem är jag att döma en medmänniska i nöd. Skärpning

ska jag tolka det som att du ger pengar till tiggare?
  • traveler
    ncfb skrev 2013-05-07 07:13:48 följande:
    Jag gjorde det förut när jag var yngre men nu anser jag att om de är här i Sverige på "lagligt" sätt så finns mat, tak över huvud ( i alla fall på natten) och sjukvård att få utan att behöva tigga..

Och som ovan skrev, de kommer inte sluta tigga om folk hela tiden ger. Det är ju inte direkt hållbart att tigga hela livet ut.

Nu utgår ifrån tiggare i Sverige        
    helt rätt, det är inte en permanent lösning att hålla på och tigga. Det kan liksom inte vara rätt sätt att lösa sin situation på
  • traveler
    petersson skrev 2013-05-26 11:54:36 följande:

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
    Tycker det var bra skrivet. Ger du pengar?
  • traveler
    petersson skrev 2013-05-26 11:54:36 följande:

Jag anser att antingen så ger man pengar och då är det personens rättighet att göra vad man vill med dessa pengar precis som din och min rättighet. Cigaretter kanske kan vara det som får personen att klara av sin vardag när inga andra glädje ämnen finns. Mat är visst nödvändigt för rent fysisk överlevnad men även andra saker är att betrakta som livsnödvändiga såsom en social samvaro, mening, mål och belöningar. Det är oerhört enkelt att sitta och bedöma andras leverne när man inte har en aning om vilka faktorar som ligger bakom. Men ett sån snävt synsätt är mycket begränsande och skapar mycket konflikter mellan personer, Det är som vanligt inte möjligt att bedöma en annan person utefter sina egna erfarenheter och rättesnören om man inte först förstått att dessa kan vara totalt fel i en annan situation. Sanningen är inte statisk på något vis.
    Jag håller med om mycket i det du säger här. Ger man någon en slant då är det ju "hans" eller "hennes" slant. Jag tror att många som ger pengar resonerar som du. De ser en person i en svår situation, de känner medlidande, ger en slant och funderar inte så mycket på vad pengarna går till, och det är givetvis helt ok att resonera så. Det är helt ok att agera med hjärtat närhelst man vill.

Om jag hade varit en person som gett pengar så skulle inte jag heller tycka att det vore bortkastat även om stackarn köper cigaretter för dem. Är det den enda tryggheten som han/hon har i livet så varför inte. Vill man leva 10 år mindre så är det ett eget beslut.

Men nu ger jag inte pengar till tiggare av den anledningen att jag känner att det kan inte vara rätt sätt att lösa sin situation på. Det är inte ens en tillfällig lösning. Pengarna räcker knappast till en utbildning, hyreskontrakt, bostadsrätt eller någon annan god investering som förändrar ens livssituation.

De måste nog göra som alla andra. Gå den långa vägen med utbildning, jobb, etc.
Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?