Inlägg från: maza |Visa alla inlägg
  • maza

Ger du pengar till tiggare?

Snålheten bedrar alltid visheten. Mänskligheten tycks alltid ifrågasätta de svaga, ovillkorligt . Argument såsom:" det går till knark, vilket jag aldrig skulle sponsra" eller :"em gång såg jag ett program på tv, där en som tiggde blev typ miljonär" just det. Den ende tiggaren den andre lik. Nej vet ni va, ett ni är snåla. genom att ge till tiggare tillkännager man också den misär som finns runt hörnet och det är smärtsamt. Bättre att stoppa huvud i sanden och leva i tron om ligor, miljonärer och knarkare, och inte samhällets mest utslagna. Vad som än driver dessa människor, spelar mindre roll, deras livssituation är som sådan att all stolthet är förlorad för ett par kr i timmen. Precis som en klok person skrev, bryr mig inte om det går till mat, cigg eller knark, vem är jag att döma en medmänniska i nöd. Skärpning

• maza

Nej smartie jag är inte snäll och inte du heller. Du försöker bortrationalisera mänskligt lidande genom att hänvisa till ligor. Källa tack!? Hur kan du se på en människa att en liga ligger bakom dennes tigern, utveckla tack. Så du tror att du sätter press genom att titta åt ett annat håll. Du tror att passivitet är det bästa vapnet mot inhumana villkor, intressant du...

• maza
    Nude skrev 2013-05-21 22:44:48 följande:
    Det är ligor som ligger bakom. Det har man sett flera gånger. Tyvärr så är det (ännu) inte olagligt med tiggeri i Sverige. Vad är det som säger att det är mänskligt lidande som ligger bakom tiggeriet? Tror du att du hjälper tiggaren om du ger ett par kronor? Är det då inte bättre att köpa en smörgås eller något att dricka för de kronorna och ge till tiggaren?  

Det ena utesluter väl inte det andra?
Svar på tråden Ger du pengar till tiggare?