• Anonym

Hur ska jag bemöta 11-årig bonus...?

Hej
    Jag vet snart varken ut eller in.
    Har en sambo med två barn, 8 och 11. Har själv två barn något yngre. 

Mitt problem är att jag har så svårt att bemöta hans äldsta dotter som är ganska tydlig med att hon inte tycker om mig. Eller hon kan nog göra det ibland, men ffa när de kommer från sin mamma så känner jag hur arg hon är och hur illa hon tycker om att jag är där.
    Det tar sig olika uttryck, oftast inte rakt ut att hon säger att hon tycker illa om mej utan hon visar det med att vara uppkäftig, ignorera det jag säger, hugga på det jag gör eller säger osv.. Inget konstigt, det är svårare att säga rakt ut vad man känner såklart.

Jag blir väldigt  påverkad, önskar jag bara kunde strunta i det och vara mej själv men jag är dålig på det. Jag går undan, drar mig till mina egna barn som jag känner mig trygg med, vill inte bemöta henne utan undviker. Detta får ju då till följd att hon tycker ännu sämre om mej och säger till pappan (för att inte tala om mamman) hur svårt hon har det med mej och att jag behandlar henne illa och orättvist. Så kommer han och undrar varför jag är dum mot dottern. Det blir som ett ekorrhjul.

Ibland  är det bättre, oftast när hon varit hos oss ett tag och när hennes mamma är soft med oss, då är det en helt annan tjej och vi kan prata och ha trevligt ihop.
    jag är så osäker i det här, hur ska jag prata med henne, nånting måste jag ju göra. är livrädd för att det ska bli fe och så går hon till sin mamma och så blir jag ännu mer bad guy. (I bakgrunden ligger en ganska jobbig sist mellan föräldrarna där mamman under det senaste året kört en kampanj att hon vill flytta med det äldre barnet ca 100 mil bort).

Hjälp mej med råd ni kloka som har bra erfarenheter! 

• Svar på tråden Hur ska jag bemöta 11-årig bonus...?
  • Juronjaure

Kan du inte försöka göra saker med bonusen själv? Gå på bio/fika/shoppa/djurpark, vad som helst. Visa att du bryr dig. Kom ihåg att du är den vuxne här. Du kan inte välja den "lätta" vägen och dra dig undan, för då lär hon göra samma sak. Visa att du är beredd att kämpa för en bra relation, så kommer hon nog göra detsamma. Lycka till!

• Anonym

Tack för svar,
    rådet att göra saker själv med henne är bra och det gör hon oftast gärna när hon är på bra humör, men just när hon är sådär avog så kan jag inte nå henne. 
    jag har pratat om detta en gång med henne, för någon månad sedan och då fick hon berätta vad hon tyckte kändes fel med mig osv och jag lyssnade och förklarade att jag tycker om henne och vill att vi ska ha det bra tillsammans. Sen blev det mkt bättre tyckte jag. 
    men igår när hon kom till oss var det som en annan tjej och då vet jag inte vad jag ska ta vägen eller hur jag ska göra, det är det jag behöver råd med.
    Jag inser såklart att jag är den vuxna och som bör veta hur man ska göra, och det är en av anledningarna till att jag skriver här... Jag inser att jag inte gör det så bra och försöker få tips och råd av andra klokare...

Både jag och min sambo är ganska övertygade om att ffa den äldre dotter får ganska mkt av sin mammas åsikter och en del av det hon säger till sambon känns direkt som mammans ord. jag inser också att det spelar ingen roll, jag måste kunna visa henne att det inte är värt det, att allt känns bättre om vi inte skjuter bort varandra, men jag är så rädd att göra fel här...

• Anonym (Bio och bonus)

Håller med Juronjaure. Försök att skapa en egen relation till tjejen, för då blir hon inte lika lätt påverkad av hennes mammas åsikter. Och försök gärna göra det så fort som möjligt, för snart hamnar hon i tonåren och kommer troligtvis inte att bli lättare att ha att göra med....

Har hon nån hobby som även du gillar? Skulle ju vara perfekt att göra nått sånt tillsammans.   

• Anonym (Bio och bonus)

Om det är när hon kommer ifrån sin mamma det är som jobbigast så kanske ni kan införa nån rutin att du och hon alltid gör något tillsammans när hon kommer. Tänkte så hennes negativa syn bryts så fort som möjligt.

• M166

Jag har också en 11-årig tjej till bonus och vi har en alldeles underbar relation. Med den erfarenheten kan jag hålla med om vad andra säger - hitta gemensamma intressen och gör saker på tumanhand, bonusen och jag gick och handlade mat rätt så mycket i början. Sen är det bara att välja en linje, tror jag, och hålla fast vid den. 

Svar på tråden Hur ska jag bemöta 11-årig bonus...?