• Anonym

tog bort kondylom själv

För några veckor sedan fick jag några kondylom-vårtor synligt som jag kunde pilla bort, det blödde en stund men efter det så är det toppen på de ställena. Har även haft vårtor inne i slidan och nu kliade de så så jag ryckte bort dom själv. Det började med att jag ryckte lite i dom, sen följde en med bara. Så jag fortsatte, det gjorde inte alls ont. Men det blödde. Är det någon som gjort likadant som jag? Mina andra försvann ju jättebra när jag tog bort som själv. Men nu är jag rädd att jag gjort något dumt. Har försökt leta efter svar på andra trådar men det verkar som att det finns massor av varningar för att göra det själv, men inte så många som testat. Har någon här testat?

• Svar på tråden tog bort kondylom själv
  • WickanD

Om jag utgår från andra smittsamma sår och ger en förklaring. Kondylom smittar vid samlag och även du tar och håller på med vårtorna och sedan om du stoppar fingret i munnen så kan du få vårtor där eftersom att om du suger av någon med kondylom får du vårtor i munnen och det säger sig självt. Och det sprider sig ännu lättare och blir ännu värre om du pillar sönder dem. Jag läste om en annan tjej som pillat sönder dem och det blev så mycket att hon var tvungen att åka in och bränna bort dem.. Vilken hon sa inte var så skönt alls..

• 12301
    WickanD skrev 2013-04-08 10:10:39 följande:
    Om jag utgår från andra smittsamma sår och ger en förklaring. Kondylom smittar vid samlag och även du tar och håller på med vårtorna och sedan om du stoppar fingret i munnen så kan du få vårtor där eftersom att om du suger av någon med kondylom får du vårtor i munnen och det säger sig självt. Och det sprider sig ännu lättare och blir ännu värre om du pillar sönder dem. Jag läste om en annan tjej som pillat sönder dem och det blev så mycket att hon var tvungen att åka in och bränna bort dem.. Vilken hon sa inte var så skönt alls..
    Okej, men du skriver att du hört om en som gjorde det. Fick hon massa mer på en gång eller tog det ett tag? För jag känner mig iaf helt prima där nere nu, 2 dagar efter.

Jag har för övrigt läst på typ alla sidor att kondylom inte smittar alls lätt till munnen, just so you know.
  • WickanD

Läst på alla sidor, ibland är det tyvärr ej korrekt fakta.. Det tog någon vecka innan hon märkte det men då hade hon inte bara haft ute i mynningen utan på hela livmodertappen. Jag förstår inte varför du inte bara går till gyn och får medicin. Inte mitt problem men skriv inte och be om hjälp om du har en tråkig och kaxig attityd tillbaka.

• Anonym (K)

Men om man behandlar själva sjukdomen, bränner man bara bort vårtor då, eller får man medicin?
    Spontant känns det du gjorde som att göra sig av med symptomen snarare än sjukdomen, men jag kan ingenting om kondylom.

• WickanD

Nej det finns medicin först! Exakt, genom att dra bort så försvinner bara symtomen men sjukdomen kommer fortsätta bryta ut.

• Devil mom

Först så blir du behandlad av en medicin som du antingen penslar eller smörjer på beroende på vart de sitter, detta skrivs ut av ansvarig läkare. De vill att man först genomgår en behandling med detta innan bränning är aktuellt, frysning finns också som allternativ.
    Det viktiga är att du låter undersöka din partner, då sannolikheten att han också smittats är stor, därmed behöver också han behandling. De går också bort av sig själv men kan ta upp till fyra år innan det visar resultat och de börjar minska för att sedan försvinna.

MEN man ska ALDRIG pilla bort dom själv då blodet som kommer från dem kommer göra smittorisken ännu större.

• Anonym

Jag tog vårtfri på mina för ett halvår sedan. De har inte kommit tillbaka.

• 12301
    WickanD skrev 2013-04-10 07:56:27 följande:
    Läst på alla sidor, ibland är det tyvärr ej korrekt fakta.. Det tog någon vecka innan hon märkte det men då hade hon inte bara haft ute i mynningen utan på hela livmodertappen. Jag förstår inte varför du inte bara går till gyn och får medicin. Inte mitt problem men skriv inte och be om hjälp om du har en tråkig och kaxig attityd tillbaka.
    Oj förlåt, menade absolut inte att va otrevlig. Är nog bara lite rädd och orolig.

Jag har bara vårtor på insidan och det går inte att ta medicin för det eftersom den är frätande. Så jag skulle isåfall behöva operera men min gynekolog tyckte inte att jag behövde det eftersom jag inte störs alls av dom.
    Jag skulle ju kunna operera bort dom om det bli fel, men jag undrar hur mycket det kostar. Jag är fattig student:P bara att gå till gynekologen kostade ju 300kr.

Jag känner mig som sagt prima där nere just nu iaf men jag skulle ju absolut inte rekommendera att folk tar bort själv.
Svar på tråden tog bort kondylom själv