• The Doctor

Bojkottar ni Nestlé?

Ja, jag bojkottar Nestlé och har så gjort de senaste 12 åren. En mindre paus på drygt 6 månader skedde när sonen kom och det enda som fanns att tillgå i bröstmjölksersättning var NAN.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 13:26:33 följande:
    Men hur tänker du nu?Vad ska de annars ge sina svältande barn tycker du, då de är så undernärda själva att de inte släpper ifrån sej mjölk?Lervälling med sand?Mjölkersättning är väl enda alternativet?Sen att de marknadsför på ett sätt som inte kanske är så önskvärt är en annan femma.Men tala istället om vad de ska ge istället?Vad hjälper det tror du att du bojkottar lite choklad och flingor i affären? Tycker du ska lägga energin på att bojkotta de stora klädjättarna och skotillverkarna som tillverkar kläderna och skorna du bär på kroppen istället,vad gör de för sina arbetare?Men det kanske inte är lika viktigt?
    Vilket märke är det på mjölkersättningen som våra hjälporganisationer delar ut i dessa länder?
    Det är väl bättre att de får ersättning öht än inget alls?
    Varför bör det ena utesluta det andra?
  • The Doctor
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 19:32:58 följande:

Det behöver det inte.Det är ett fritt val att göra.Men jag tycker någonstans att det är svårare att bojkotta matproducenter och matföretag än klädföretag.

Ta t e x det här med hästköttet,det är iofs inte skadligt att äta så länge de inte slaktar och säljer behandlat kött.Det är då en moralfråga för vissa kanske att låta bli att äta dessa produkter vad vet jag.Men som det ser ut i dagsläget så verkar det som att allt som ska vara nötkött är eller innehåller till stor del hästkött!Vad äter man då?

Återigen en valfråga,när inte något annat erbjuds,eller då allt mer eller mindre innehåller hästkött.Då får man ta det som erbjuds,för gillar man kött och inte vill avstå fär man ta chansen att köttbullarna du har på tallriken,som du nu köpt av ett annat företag,som de inte hunnit kolla än, är gjorda av blandfärs utan häst i. 
    Då ser jag ingen anledning att ifrågasätta varför TS väljer att bojkotta Nestlé och indikera att denna sak inte är viktig. Att DU tycker att man bör rikta sin uppmärksamhet mot något annat och finner det för svårt att bojkotta matproducenter/företag är en sak, men TS väljer att engagera sig i det här.

När det gäller köttet förslår jag att du tar kontakt med gårdar i din närhet om du vill ha full koll på vad köttet du köper innehåller.

• The Doctor
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 19:42:37 följande:
    Jag håller definitivt inte med om att det ena är enklare än det andra.
    Jag försöker vara medveten när jag handlar, att producenterna lever upp till vissa etiska krav osv.
    Men du vet inte var tyget är tillverkat, bomullen odlad, tråden spunnen. Syr du dessutom själv är det helt ogörligt.
    det enda jag tror är ok är möjligen svensktillverkat linne och ull men vem vill, allvarligt, bara gå omkring i de kläderna (förlåt alla kulturtanter )

Det här går igen i nästan allt du köper. Mobilen tex. Du vet att mycket av metallerna utvinns i Afrika under urusla förhållanden, då har du ett etiskt dilemma om du ska ha mobil eller inte. Soffor innehåller ofta dun i stoppningen, även ikeas, var kommer dunet ifrån?

Som jag ser det är det enda som fungerar att välja ut något eller några och försöka undvika så gott det går. Hur man än gör kommer det ändå bli fel. Det viktiga är inte att det blir rätt utan att man åtminstone försöker göra mindre fel.
    Ett klockrent inlägg Regnig Måndag!
Svar på tråden Bojkottar ni Nestlé?