• Anonym (möjligt?)

Äga villa och hyresrätt i samma kommun?

Hej! Jag funderar på att investera mina pengar i en villa. Tänkte fortfarande på kvar i min hyresrätt och stå skriven där. Men "får" man ha en hyresrätt om man har en villa i samma kommun? Vad gör man åt villan? Jag vill spendera helger och semster där. Inte stå skriven där. Huset jag tänkt köpa är en helårs villa, ingen sommarstuga. Kan man äga en villa utan att någon står skriven där eller måste någon vara det (som i hyresrätter). Hur fungerar det med försäkring m.m.? Någon som vet?

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Äga villa och hyresrätt i samma kommun?
  • BookLady

När det gäller hyresrätten så är det upp till din hyresvärd att säga om det är ok att du samtidigt äger en villa. En del accepterar det kanske, många inte. 

• Heisan

Bor du i din lägenhet o är skriven där så kan du äga 10 villor om du vill. Hyresvärden har inte med det att göra så länge du sköter dig o har din huvudsakliga dygnsvila i lägenheten.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Kjell2

De flesta hyresvärdar brukar ha som krav att hyresgästen bor i lägenheten. Resten skiter de i.

Till villan köper du en vanlig villaförsäkring.

• BookLady

Alla allmännyttans bostadsföretag i Stockholm tex har som krav att man inte äger någon bostadsrätt eller villa om man bor i någon av deras hyresrätter. Har man någon är det krav på försäljning. En sommarstuga eller liknande på annan ort går bra, men ingenting annat.

Svar på tråden Äga villa och hyresrätt i samma kommun?